Review: Call of Duty: Black Ops 4

RDJ134 25 oktober 2018 om 00:00 uur

Net als met de belasting en FIFA is de Call of Duty-franchise een jaarlijks terugkerend tafereel waar geen enkele gamer omheen kan. Want voor veel mensen als mijzelf is het een guilty pleasure om te spelen. Het verhaal dat absurd is en heerlijk over de top met zijn eigen standaard clichés en de multiplayer waar 14-jarigen met piepstemmetjes in hoekjes van de map zitten campen en nadat ze je in de rug hebben geschoten claimen dat ze seks met je moeder hebben gehad. Maar toch komt er ieder jaar een nieuw deel uit en begon de franchise al een paar keer in te kakken door over te stappen van moderne oorlogen naar die in de toekomst vol met jetpacks en wall jumps. Iets wat de franchise niet goed deed en het er even op leek dat deze toch wel zijn langste tijd heeft gehad. Vorig jaar keerden ze succesvol terug naar de Tweede Wereldoorlog en met Black Ops 4 die nu verkrijgbaar is werd er een hele gewaagde stap gezet, namelijk een singleplayer story line overboord te gooien en volledig te concentreren op de multiplayer die zelfs een battle royale mode kreeg, maar daar ga ik je nu alles over vertellen in mijn onderstaande recensie.

Ik zei wel dat er geen singleplayer verhaal is, maar deze is er eigenlijk een soort van wel. Want om je operators (tien in totaal) en hun skills te leren, is er een tutorial waarbij elke specialist een stukje van de puzzel is in een semi-verhaaltje wat eigenlijk totaal niet boeiend is te noemen. Bovendien eindigt elke tutorial met een bot match die je weer op die manier kennis laat maken met de multiplayer mappen. Zeer slim opgezet en voor ons Trophy en Achievement hunters verplichte kost. Hier zien we ook gelijk de nieuwe veranderingen die er zijn doorgevoerd, want de operators hebben nu allemaal hun eigen skills en is het niet meer dat je met een aantal flashbangs en granaten respawned. Voorbeeld, het karakter Ajax heeft naast zijn pistool en geweer twee opties: een flash granaat die je kan opladen, maar deze krijg je niet gelijk als je spawned in de game. Deze moet eerst 'opladen' (net als alle andere skill weapons) voor je hem kan gebruiken, net als je ability die langzaam aan oplaad tenzij je punten begint te scoren, dan gaat het wat sneller en in Ajax zijn geval heb je dan tijdelijk toegang tot een Balistic Shield en een volautomatisch pistool. Maar deze Abilities zijn ook handig voor het gehele team.

Afhankelijk van je Specialist kan je bijvoorbeeld extra armor boven op de 150% zetten en dat tikt je gehele team naar 200% toe en zo zijn er meer voordeeltjes die je motiveren om meer samen te werken, en is een must voor spelers in een clan of een vriendengroep die wel serieus willen spelen. Een andere grote verandering is de healing van je karakter. Normaal met Call of Duty (en legio aan andere FPS-games) regenereert je health na enkele seconden vanzelf en dat is nu niet meer het geval. Als je wordt geraakt moet je nu jezelf gaan healen met een medkit, die zich om de zoveel tijd zelf aanvult. Hierdoor breekt Treyarch met een langlopende traditie en zullen veel veteraanspelers van het eerste uur, nu hun manier van spelen moeten veranderen en ik moet je eerlijk bekennen dat dit helemaal niet erg is omdat ik blij ben dat er nu een frisse wind door de online mode heen waait die toch wel een beetje een sleur aan het worden was.

Zoals je dus kan lezen zit het met de gameplay dik in orde, en is de vraag wat heeft het nog meer te bieden? Nou, een hoop van hetzelfde maar dan weer net even allemaal anders. Je wapens levelen wederom tijdens het spelen en hierdoor kan je weer kijkers, grips, stocks et cetera verkrijgen en zo een wapen optuigen naar je eigen wensen. Ook zijn de bekende killstreaks en de perks weer van de partij en kan je alles weer naar eigen inzicht en smaak instellen en zo kan iedereen zijn aanpassingen naar zijn speelstijl instellen.

Nu heeft de 'gewone' multiplayer de bekende spelmodi als Team Deathmatch, Free for All, Kill Confirmed, Domination, Search and Destroy et cetera. Deze komen uiteraard ook in hardcore mode voor de mensen die wat meer uitdaging willen met gelijkgestemden, maar er is nu ook Heist, en dat is precies wat je denkt dat het is: je neemt geld en deze moet naar een extraction point en is het aan de andere spelers om je tegen te houden. Klinkt bekend? Sure, Pay Day en Battlefield Hardline hebben dit ook al gedaan. Maar dit is weer net even iets anders, want je hoeft niet perse te extracten en kan je ook winnen als je het gehele andere team uitmoord. Daarnaast moet je ook alle gear en wapens kopen of vinden. Deze mode zal niet iedereen of de casual speler aan spreken, maar ik denk wel dat het potentie heeft voor gamers met meer ervaring.

Geheel volgens traditie is er ook weer de zombie mode, die nu komt met maar liefst drie mappen in plaats van één die dan door DLC uitgebreid werd. Deze is XI die zich in een Romeinse arena afspeelt, Voyage of the Dispear speelt zich af op de Titanic en overigens verdomd creepy aanvoelt. Tot slot is er Blood of the Dead die je meeneemt naar de legendarische Alcatraz-gevangenis en deze was mijn favoriet omdat deze verdomd claustrofobisch is. Hierbij worden trouwens wat verhaallijnen die je uit de vorige Black Ops Zombies kent aan elkaar gelinkt met de karakters van weleer. Iets wat heel erg netjes is gedaan in mijn ogen.

Tot slot is er naast de zombie en gewone multiplayer mode nog Blackout die de Battle Royale mode is zoals je die kent van Fortnite en het inmiddels meer dood dan levende PlayerUnknown's Battleground. Deze mode werd vrij laat aangekondigd en dachten veel mensen dat dit een snelle ordinaire cashgrab zou zijn en een trieste poging om mee te liften op het succes van de eerder genoemde titels. Maar holy shit, Treyarch heeft heel erg goed opgelet wat deze games zo'n succes maakt en dit verbeterd en getild naar toch wel hogere en snellere speelstijl van de Call of Duty-franchise. Net als met de andere genoemde titels spring je met 100 spelers uit helikopters, zoek je een plek, pakt de loot en schiet iedereen aan gort die je tegenkomt totdat alleen jij over bent. Tijd om stil te staan is er niet, want de map sluit zichzelf en zijn er de andere spelers die je naar het leven staan.

Ik moet zeggen dat ik echt geniet van deze mode, want ik speel graag PUBG en daar is het tempo erg laag, weinige goede loot en zijn er niet erg veel voertuigen voor handen. Maar in Blackout is dit anders, vanaf het moment dat je de grond raakt liggen er volop wapens en loot als rugzakken, armor, kijkers, grips en ammo waardoor je gelijk meer op de actie dan het looten van meuk kan concentreren. Ook zijn er in mijn ervaring meer voertuigen voor handen en zo kan je heel erg snel het krimpende speelveld voor zijn. Bovendien werkt het als een trein en heb ik vele uren en vele matches gespeeld en amper tot geen last van lag gehad. Tel daar ook de prachtige graphics bij op en je hebt gewoon een killer mode die een goede concurrent is voor de huidige Battle Royale-titels die zich nu toch wel de nodige zorgen moeten gaan maken.