Review: The Happytime Murders (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 06 februari 2019 om 00:38 uur

Toen vorig jaar mei uit het niets de trailer van The Happytime Murders verscheen, ging het internet nuts. Want poppen die op Muppets lijken die grofgebekt zijn, drugs gebruiken en seks hebben was een WTF?!?-moment voor veel mensen. Dus de aandacht die de film wilde wist het te krijgen, alleen vielen de eerste recensies tegen en ook de meningen van het publiek waren verdeeld en wist de film zijn investering van dik in de $40 miljoen niet terug te verdienen. Daarnaast wist de film ook nog eens zes Golden Raspberry Awards te ontvangen en dan weet je in het algemeen dat een film behoorlijk slecht moet zijn. Maar vergeet niet, veel van de nu cultfilms waren ook geen megasuccessen en ontvingen Golden Raspberry Awards en daar is Show Girls uiteraard een goed voorbeeld van. Maar goed, de film leek mij verdomd leuk en daarom heb ik deze ter recensie aangevraagd en gekregen, dus kan ik je nu gaan vertellen of deze film een tweede kans verdient via de bekende streamingdiensten en uiteraard op fysieke media.

In The Happytime Murders leven mensen en poppen naast elkaar, alleen zijn de laatstgenoemden een soort van tweederangs burgers. Eén van deze poppen is Phil Phillips (stem van Bill Barretta die ook vele Muppets heeft ingesproken), een ex-politieagent die nu werkt als een privédetective, sinds een gebeurtenis in zijn verleden waarbij hij een andere pop niet kon neerschieten die zijn partner Connie Edwards (Melissa McCarthy) in gijzeling hield en mis schoot waarbij een andere pop om het leven kwam door de verdwaalde kogel. Dit was ook de reden voor het politiekorps van Los Angeles om nooit meer poppen aan te nemen omdat deze hun ‘eigen soort’ niet zouden neerschieten.

Door deze gebeurtenis is Philip een verbitterde man geworden die nu zijn dagen slijt met het oplossen van zaken die alles behalve echt spannend zijn. Tot op een dag Sandra (Dorien Davies) zijn kantoor inloopt en hem verteld dat ze wordt gechanteerd door iemand die een hoop geld van haar wilt en anders bekendmaakt dat ze een nymphomane is met vrij actief seksleven waarbij ze het doet met mannen, vrouwen en poppen. Het briefje met het losgeld heeft een kenmerk die Philip gelijk opvalt en hem brengt naar een seksshop (dit is waar je pre-internet tijdperk heen ging om je porno te halen) waar hij toevallig een bekende tegen het lijf loopt, namelijk het konijn Mr. Bumblypants (Kevin Clash, die beroemd is doordat hij de stem van Elmo uit Sesamstraat is) die vroeger een ster was de jaren negentig sitcom The Happytime Gang, waar ook Philip zijn broer Larry "Shenanigans" Phillips (Victor Yerrid) een onderdeel van was.

Als Phil bezig is met het doorspitten van de klantenlijst van een obscuur blad, waarvan een letter is gebruikt is voor het losgeldbriefje, wordt de winkel bezocht door iemand in het zwart die alle aanwezige poppen inclusief Mr. Bumblypants met een shotgun doodschiet. Als de politie arriveert zit daar ook ex-collega Connie bij die pissig is om wederom met Phil geconfronteerd te worden en doet het af als een overval die uit de hand is gelopen, alleen heeft de moordenaar geen geld meegenomen. Als later Phils broer Larry wordt verscheurd door een groep honden die door iemand zijn huis in zijn gelaten, weet hij het zeker: dit is iemand die bezig is om The Happytime Gang uit te moorden en de enige reden hiervoor lijkt te komen uit het feit dat deze show een revival krijgt en alle castleden hiervoor $10.000.000 zouden krijgen en als er één zou overlijden diegene zijn deel wordt verdeeld naar de overgebleven castleden. In een race tegen de klok om alle andere overgebleven leden te vinden voordat deze ten prooi vallen aan deze moordenaar die wel eens één van hun eigen vrienden kan zijn.

Hierdoor worden Phil en Connie met elkaar opgescheept en is Phil al snel de hoofdverdachte omdat elke keer als hij een oud-acteur van The Happytime Gang vindt deze overlijd in zijn bijzijn en dat trekt ook de aandacht van de FBI die zich hier nu ook mee begint te bemoeien en een klopjacht beginnen op hem. En is het alleen Connie die in hem gelooft en hem zelfs helpt te ontsnappen. Hoe dit allemaal afloopt en wie de killer is mag je zelf gaan bekijken, en ik kan je bijna garanderen dat je een paar keer goed hard zal lachen.

The Happytime Murders is serieus totaalgestoord te noemen. Deze begint als een filmnoir, waarbij een detective valt voor een vrouwelijke cliënt die iets te verbergen lijkt te hebben en zo dieper in de problemen komt, een genre dat vooral in de vorige eeuw zeer populair was. De combinatie van mensen en poppen is geniaal te noemen waarbij het thema racisme diverse keren aan bod komt en is het vooral de grofheid, drugs (poppen zijn verslaafd aan suiker en snuiven dit naar binnen via een dropstaaf en nee, ik verzin dit niet) en seks. Speaking of; pornoproducent WoodRocket die bekend staan om spoofs op comics, series, videogames en films, hebben een persiflage gemaakt met de titel The Puppet Inside Me en daarvan kan je de Safe for Work trailer hier zien en een fun fact is dat de acteur Tommy Pistol (en enkele van zijn collega’s) Eigenwereld volgt op Twitter en soms het nieuws een RT geeft.

Zoals je door hebt is de humor zeer grof en komt in een rap tempo op je af en moet het hebben van woordgrappen, plas- en poepopmerkingen en zelf een Butt Plug. Dit soort humor is iets waar je van moet houden en ik vond het serieus hilarisch en heb een paar keer goed in een deuk gelegen. De kwaliteit van deze Blu-ray was van zeer goede kwaliteit en is niet alleen prachtig met zijn kleurenpallet die wisselt van normaal tot felle kleuren, maar ook vol met details. Denk hier aan krassen op bijvoorbeeld Phil zijn auto of de pluisjes van de poppen zelf. Het ziet er allemaal dik in orde uit en dat gaat ook op voor het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD. De geluiden in de stad komen rondom je heen en de keren dat er actie en een explosie is wordt de subwoofer goed aangesproken. Ofte wel audio en visueel dik in orde.

The Happytime Murders is zo’n film die je of geniaal vindt of diep haat, want Brian Henson heeft een zeer gewaagde en gedeeltelijk verloren gok gemaakt. Zijn vader is de bedenker van The Muppets, Sesamstraat, The Freggels en films als The Dark Crystal (1982) en Labyrinth (1986) waarvan je hier mijn recensie kan lezen. Maar ook heeft Brian meerdere Muppets-films gemaakt en heeft deze familie een reputatie van leuke kindvriendelijke poppenfilms en niet die van seks, drugs en geweld, waardoor er een hoop mensen behoorlijk pissed waren en de film links lieten liggen. Sterker, zoals je hier kan lezen had zelfs Sesamstraat hem voor de rechter gesleept vanwege de tagline “No Sesame. All Street” en Brian Henderson won deze.

Persoonlijk heb ik echt genoten en gelachen met deze flick (zoals je hier kan zien nemen sommige mensen het iets te serieus) die zo heerlijk over de top ranzig en gestoord is. Persoonlijk ben ik geen groot fan van Melissa McCarthy die over mensen die negatief commentaar gaven op Ghostbusters (2016 en recensie) zei dat dit 45-jarige thuiswonende nerds zonder een leven zijn. Maar in deze film kon ik eerlijk gezegd wel lachen om haar rol die niet eens irritant was, en dat wil wat zeggen. De presentatie van de Blu-ray is ook dik in orde. The Happytime Murders is een echte Eigenwereld-film die serieus fookin’ (het woord fuck vliegt er in de film meer uit dan in menig rapplaat of Maffia flick) grappig is en waarvan de trailer je een goed beeld geeft van wat je kunt verwachten. Mijn advies is deze toekomstige cultklassieker onmiddellijk in huis halen en krijg een 85.
Onze score 85