Review: The Man Who Killed Don Quixote (Blu-ray)

RDJ134 16 februari 2019 om 17:54 uur

Al decennialang wilde Terry Gilliam (Time Bandits, Monty Python, Twelve Monkeys en het briljante The Fisher King om er een paar te noemen) een film maken over Don Quixote. Een boek die het verhaal vertelt van een verwarde Spaanse edelman die dacht dat hij een ridder was en overal dingen zag die er niet waren en daardoor zelfs windmolens voor reuzen aanzag en daar het gevecht mee aan ging. Maar Gilliam heeft door jaren onderhandelingen wat water bij de wijn moeten doen en er een iets andere draai aan moeten geven dan hij eigenlijk wilde. Het resultaat is The Man Who Killed Don Quixote en dat zich afspeelt in een moderne tijd, maar toch ook weer niet. Hoe en wat ga ik je vertellen in mijn onderstaande recensie van de Blu-ray die ik recent mocht ontvangen.

The Man Who Killed Don Quixote laat je kennismaken met Toby (Adam Driver, die we allemaal kennen van zijn rol als Kylo Ren in de nieuwe generatie Star Wars-films), een reclamemaker die het allemaal een beetje naar zijn hoofd is gestegen (die overigens ook vreemd gaat met de vrouw van zijn baas) en nu in Spanje is neergestreken om een spotje op te nemen waarin Don Quixote centraal staat. De reden dat hij dit gewoon in Spanje doet en niet in een studio is omdat hij het authentiek wilt houden. Hoogmoed en omdat hij zijn afstudeerfilm die hem wereldberoemd maakte hier heeft opgenomen, sterker, het dorpje is niet ver van zijn huidige verblijf. Leuk feit is dat deze film geheel in het teken stond van... Don Quixote en hij de lokale bevolking van het dorpje liet meespelen in zijn film.

Toby vertrekt naar het dorpje wat hem zo'n succes heeft gebracht om er achter te komen dat er een hoop dingen zijn veranderd. Zo is de schoonheid Angelica (Joana Ribeiro) en de crush van Toby nu een escortdame geworden, omdat hij zei dat ze haar dromen achterna moest gaan, en dat is iets anders verlopen tot grote irritatie van haar vader die hem daar verantwoordelijk voor houdt. Maar de schoenenmaker die Don Quixote (Jonathan Pryce) speelde is na de opnames de weg kwijt geraakt en gelooft nu heilig dat hij dit karakter is en ziet Toby aan voor zijn schildknaap Sancho Panza. Dit lijdt tot een situatie waarbij Toby per ongeluk een brand veroorzaakt en er als een haas vandoor gaat, er brand uitbreekt en Don Quixote er vandoor gaat en de wijde wereld in trekt. Als Toby wordt opgepakt door de politie is het de beroemde ridder die hem bevrijdt.

Dit heeft tot gevolg dat Toby en Don Quixote nu op de vlucht zijn voor de Spaanse politie en onbedoeld zijn begonnen aan een avontuur die surrealistisch wordt. Want de huidige tijd en het verleden beginnen nu langzaam door elkaar heen te lopen, en dat geldt ook voor et realisme en wat een fantasiewereld lijkt waarbij Toby (net als de kijker) steeds meer begint te twijfelen met wat nu echt en niet echt is. Hoe dit avontuur zal verlopen is aan jou om dit zelf te gaan bekijken, want het heeft een behoorlijke humor, emotie en zet je hier en daar aan het denken met wat er nu wel en niet belangrijk is in het leven.

Mijn verwachtingen rondom The Man Who Killed Don Quixote waren heel erg hoog en dat komt vooral doordat ik zeer groot fan ben van Terry Gilliam en zijn werk. Deze man weet de meest prachtige visuele werelden te maken met memorabele karakters en perfect met fantasy te spelen. Alleen kan je goed zien dat Gilliam niet het beoogde budget voor handen had, met wat hij wilde visualiseren. Don't get me wrong, het is nog altijd een prachtig mooie film om te zien, wordt heel erg cinematisch in beeld gebracht, maar je kan zien dat hij hier en daar een beetje tekort schiet. Maar de keren dat hij raakt, zoals de scènes in het kasteel, zijn echt Gilliam op en top. De kleuren, stijl en manier van filmen: echt een must see. Hier en daar zijn er ook een paar kleine scheurtjes in het verhaal, want wat was nu precies de rol van de zigeuner? Want het lijkt er op dat hij een grotere rol in het geheel speelt en een diepere betekenis heeft, die alleen niet een verdere uitleg heeft gekregen. Wat aan de andere kant weer de fantasie als kijker kan aanspreken.

Het beeld van deze Blu-ray is van zeer goede kwaliteit, het wat doffe kleurenpalet wordt soms omgewisseld voor fellere kleuren (zoals rood) die dan opeens van je beeld af spetteren. De duivel zit ook hier in de kleine details als zandkorrels of haren van de baard van Don Quixote. Daar valt helemaal niks op aan te merken, net als het geluid, dat komt in 5.1. HD DTS. WDdeze film mag dan wel geen explosies of andere gein hebben, het zijn vooral de omgevingsgeluiden zoals op de filmset, het vluchtelingenkamp of het kasteel die je als kijker echt midden in de scènes plaatst en een hele lekkere ervaring biedt. Dus audio en visueel valt er helemaal niks te bitchen, want deze is dik in orde.