Review: House of Cards - Seizoen 6 (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 03 april 2019 om 16:32 uur

Met House of Cards schreef Netflix geschiedenis, want dit was hun eerste grote Originals-productie met een aantal grote Hollywood-namen als Kevin Spacey in de rol van de nu legendarische Frank Underwood en Robin Wright als zijn vrouw Claire Underwood. Het verhaal van een fixer die zich opwerkte tot de president van Amerika en ondertussen letterlijk over lijken ging, en de meest smerige politieke trucjes uithaalde om on top of his game te blijven. Maar de show kwam in opspraak door het seksuele wangedrag van Kevin Spacey die dan ook gelijk op staande voet is ontslagen door Netflix en werd ook gelijk bekend dat het zesde seizoen ook gelijk de laatste zou zijn. Deze zit er nu op en is verschenen op Netflix (DUH!) en voor puristen als mijzelf op dvd en Blu-ray. Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij de laatstgenoemde mediadrager toe te sturen voor mijn laatste avontuur in Washington, hoewel... ik daar nog steeds rondren in Tom Clancy’s: The Division 2, waarvan je mijn recensie hier kan lezen.

In de eerste aflevering zien we hoe Clair haar 100 days mark als de eerste vrouwelijke president van Amerika haalt, alleen gaat dit niet zonder controverse, want Frank Underwood is overleden onder mysterieuze omstandigheden. Dit zorgt weer voor de nodige doodsbedreigingen online en is de verstandhouding met Franks voormalige sponsoren de Shepherds scheef komen te liggen doordat Claire openlijk tegen hen in gaat door hun tegenstander te supporten en dat wordt haar niet in dank afgenomen. Want op de terugweg schiet een sniper op de presidentiële wagen en mist Clair maar net, en dit zet haar verder aan het denken over de dood van haar man, want hij had vele vijanden en die kunnen wel eens verantwoordelijk zijn voor zijn overlijden oftewel pure moord.

Dit is niet haar enige probleem, want de Sheperds zitten niet stil en spelen hun eigen vieze spelletjes met chantage en andere ongein om zo Clair uit haar presidentschap te zetten en zo komt er ook naar buiten dat ze ooit een abortus heeft gehad en dat is in het preutse Amerika altijd een zeer groot probleem. Plus dat er meer ellende uit het verleden opduikt en in de huidige tijd problemen met Syrië en Rusland ook nog een rol spelen. Maar Doug Stamper is er ook en deze wilt een pardon voor de misdaden die hij en Frank gepleegd hebben, maar Claire denkt daar toch heel anders over en beginnen er langzaam aan meer scheuren in het Witte Huis te komen die opbouwen naar een heel bijzonder einde waar Frank trots op was geweest. Maar dat mag je allemaal zelf gaan bekijken.

Ondanks de afwezigheid van Kevin Spacey (die in deze enge video in karakter claimt niet dood te zijn) als Frank Underwood, weet Robin Wright in haar rol als Claire de show te dragen naar het einde. En ik moet je eerlijk zeggen: na zes seizoenen echt gesmuld te hebben van deze serie, zal ik deze gestoorde karakters en hun streken echt gaan missen, want je blijft natuurlijk altijd naar meer snakken en genieten van de creativiteit van de schrijvers die steeds prachtige intriges weten te bedenken. Maar ook inspelen op huidige gebeurtenissen als Troll Armies van Rusland, de oorlog in Syrië en een verkapte versie van het Cambridge Analytica-schandaal waarbij Facebook gebruikt werd om politieke data te minen tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Of als er problemen op politiek vlak zijn een incident te creëren om de aandacht af te wenden. Dat soort dingen hou ik van en dat in combinatie met een goede productie maakt het een must see.

Zoals je gewend bent met Sony Home Entertainment-releases is het beeld wederom prachtig mooi en vol met kleine details. Maar ook het kleurenpalet dat soms van doffig naar prachtige felle vibrante kleuren springt is een streling voor je oog en laat je zien waar je HDTV toe in staat is. Het geluid komt in 5.1 DTS-HD Master Audio en is dik in orde, want vergeet niet; deze show bestaat uit hoofdzakelijk dialoog en schittert het vooral in zijn normale geluiden als in het Witte Huis, buiten of op een legerbasis waarbij atmosfeer van de omgevingen juist centraal staan. Dat is weer iets anders dan kogels en explosies of ruimteschepen die door je surround (head)set of je speakers blasten.

Toen House of Cards in 2013 voor het eerst verscheen op Netflix was het een game changer die opmerkelijk was door zijn goed schrijfwerk (en zwarte humor van Spacey die ook zo nu en dan de Fourth Wall brak om het publiek toe te spreken) waarbij chantage en moord centraal stonden en echt geschiedenis schreef door zijn aparte sfeer in een politieke setting die normaal als erg saai gezien wordt. Maar in de loop der jaren zijn we meegegroeid in de opkomst van de Underwoods en het bloederige spoor en gewetenloosheid hen de machtigste personen op aarde maakte. Normaal gesproken had de show nog wel een paar seizoenen door kunnen lopen, maar door het onzedelijke gedrag van Kevin Spacey is dit abrupt tot een einde gekomen en dan kan Netflix wel zeggen we wilden toch al stoppen, maar dat is bullshit. Doordat Frank weg is gevallen is het gewoon moeilijker om de serie verhaaltechnisch voort te zetten.

Het zesde en dus laatste seizoen is een waardig afscheid voor fans zoals mijzelf en daar heb ik dan ook verder geen enkel probleem mee. Het beeld van de show is dik in orde, het geluid prima en geeft je dan ook waar voor je geld. Alles overwogen is mijn eindcijfer een 95.

Mijn recensies van de vorige seizoenen kan je nu hieronder vinden:

• Seizoen 1
  • Seizoen 2