Review: MotoGP 10/11

RDJ134 24 april 2011 om 20:59 uur

Net als FIFA, Need for Speed en PES is ook de MotoGP-serie ieder jaar met een nieuwe titel van de partij. Ook dit deel is weer ontwikkelt door Monumental Game Studio die sinds vorig jaar de spreekwoordelijk fakkel heeft overgenomen. Nu was MotoGP 09/10 geen topgame, maar toch ook zeker geen slechte titel. Je moest er alleen een hele hoop tijd in steken voordat je echt goed op gang kwam, maar dan pas begon de echte uitdaging pas goed. Maar goed, we zijn ondertussen weer een jaar verder, dus wat heeft deze nieuwe titel ons te bieden en zijn er grote vernieuwingen toegevoegd?

Na het opstarten van MotoGP 10/11 kom je terecht in een ietwat kalig menu, die ook tegelijkertijd iets rustgevends heeft. Hier heb je de keuze uit de volgende game modi:
- World Championship
- Career
- Challenge Mode
- Time Trial
- Multiplayer

De eerste van de lijst geeft je de mogelijkheid om gelijk aan de slag te gaan en puur voor het seizoenracen te gaan zonder enige poespas. Hierbij kan je wel gelijk kiezen uit de aanwezige klasse. Nu kan ik wel elke modi los gaan beschrijven, maar dat is behoorlijk saai en niet leuk om te lezen. Daarom gaan we dus verder met alleen de career mode.

Daar is wederom het bekende 'rags to riches'-principe gebruikt, oftewel je begint helemaal onderaan de ladder in de 125cc klasse als een nobody en werkt je langzaam omhoog op de spreekwoordelijke ladder. Hierbij moet je de nodige sponsoren binnenhalen en komt er steeds meer personeel om de hoek kijken, zoals PR-mensen en technici die op vier vlakken onderzoek doen naar betere onderdelen voor je motor(en). Uiteraard kan je ook zelf het nodige sleutel- en tweakwerk aan onder andere de remmen, banden et cetera doen. Naarmate je carrière vordert zal je ook betere motoren tot je beschikking krijgen en dat geeft een goed gevoel van voortgang en uitdaging. Een andere leuke en nieuwe optie is dat er een tweede speler in co-op mode kan meerijden in je team.

Qua gameplay is er niet heel erg veel veranderd, je hebt nog steeds de keuze om het jezelf zo moeilijk of makkelijk te maken als je zelf wilt. Aan het begin van MotoGP 10/11 zal je de keuze krijgen uit Gentle, Moderate, Severe en Insane. Gentle is voor de beginnende of onervaren MotoGP-racer. Daar staan dan ook alle assists aan en deze helpen je met rijden en met een lijn op de weg zodat je kan zien hoe je het beste kan rijden, aka de ideale lijn. Elke optie na Gentle wordt moeilijker en met minder hulp en als hoogtepunt Insane voor de ekte ekte hardcore coureurs, want die moeten het zien te redden zonder enige ondersteuning. Daarmee bereikt Monumental Games in één klap een erg breed publiek; ben je een minder ervaren racer, dan begin je met Gentle; heb je elke MotoGP-game gespeeld en ken je elke millimeter asfalt uit je hoofd, dan kan je gelijk met hogere niveaus aan de slag. Dat is nou wat ik zeer goed geregeld noem.

Wat minder goed geregeld is, is de grafische look van de game. De motoren en hun racers zien er wel erg mooi en gedetailleerd uit, maar de omgevingen zijn erg kaal en zelfs hardop saai te noemen. Sterker, de toeschouwers zien er niet uit en lijken wel uit een Xbox 1- of PlayStation 2-versie geïmporteerd te zijn. Ik snap heus wel dat als je een racegame speelt je niet langs de kant gaat staan om te kijken hoe het publiek op je reageert, maar het is inmiddels 2011 en kan je met het nodige programmeerwerk het publiek er beter uit laten zien dan een zooi bijna platte pixels. Op het geluid valt eigenlijk weinig aan te merken, want de motoren klinken allemaal zoals je verwacht dat ze klinken. Daarmee bedoel ik overigens niet als een naaimachine of een grasmaaier. Het geluid is rauw en... ja als een motor.