Review: Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint

RDJ134 10 oktober 2019 om 01:08 uur

De verwachtingen rondom Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint zijn zeer hoog aangezien dit het vervolg is op het ondertussen twee jaar oude Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands (recensie) die ons een prachtige en vooral erg kleurige speeltuin gaf waar we als special unit persoonlijk een drugskartel in Bolivia uitschakelden. In het vervolg hierop bestrijden we voor de verandering geen drugskartels, maar een ex-Ghost die plannen heeft om de wereld over te nemen en daarvoor de nodige tech inzet. Dus gaan we wederom op missie om dit te voorkomen. Ubisoft was zo vriendelijk om ons te voorzien van het spel zodat ik er deze recensie over kon schrijven.



In Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint ben je begonnen aan Operation Greenstone, want op de eilandengroep van Aurora (Bestaande uit 21 provincies) is er iets goed mis. Dit eiland is eigendom van tech entrepreneur Jace Skell die daar werkt aan toekomstige technologieën, waaronder drones en andere voertuigen die voorzien zijn van Deep Learning AI en volledig op zichzelf staand kunnen werken. Alleen is alle communicatie opeens verbroken en het vrachtschip USS Seay dat komt kijken onder mysterieuze omstandigheden zinkt heeft het de aandacht van de CIA die nu een USS Wasp met een peloton aan Ghosts stuurt naar Aurora om te kijken wat er nu precies gaande is. Voor ze het doorhebben worden de helikopters met de soldaten aangevallen door drones en vallen deze als bakstenen naar beneden en begint het spel voor jou als speler die in de kisten van luitenant-kolonel Anthony Perryman, die luistert naar zijn call sign Nomad, komt te staan.

Als snel zal je erachter komen dat Aurora is overgenomen door een militaire macht van PMC (Private Military Contractors) die werken onder de naam Sentinel en onder leiding staat van voormalig Ghost Cole D. Walker (Jon Bernthal, bekend van The Walking Dead en The Punisher), die een oude vriend is van Nomad met wie hij een verleden heeft. Want Walker executeerde ooit een andere militair (lees: een zeikerig rijkeluiskindje die het eigenlijk wel verdienden) nadat deze een ongewapende burger had doodgeschoten. Nomad heeft niet tegen hem getuigd en daardoor ging Walker het leger uit en de privésector in. Nu is hij de bezetter van Aurora, waar hij leidinggeeft aan een elite-eenheid die de naam Wolves draagt en die in groepen jagen op jou en de overgebleven Ghosts en de nodige verzetsstrijders die verspreid zijn over het eiland. Want na de crash wordt je bijgestaan door de lokale bevolking en ex-medewerkers van Skell die je helpen naar een grande finale tegenover je oud-collega Cole Walker. Voor het zover is zal je vele missies en het onvermijdelijke verraad moeten doorstaan, maar hé, je bent een Ghost en die klagen niet, maar doen.



Tot zover het verhaal dat zich langzaam ontvouwt tijdens het spelen van de verhaallijn en de leuke zijmissies die de game rijk is. Want Tom Clancy's Ghost Recon: Breakpoint is qua gameplay bijna identiek aan Tom Clancy's Ghost Recon: Wildlands, maar heeft een heel nieuw achterliggend systeem gekregen. Want ook deze titel heeft grote RPG-invloed gehad, wat we ook al eerder zagen in de Far Cry- en The Division-franchises. Vooral de laatstgenoemde zijn invloed is nu goed terug te zien in Breakpoint. Om te beginnen zal je een keuze (geen nood je kan wisselen tijdens het spelen) maken voor je speelstijl, want er zijn namelijk vier classes met hun eigen abilities.

Assault: Item - Gasgranaat.
Ability: True Grit (dit is een tijdelijk adrenaline buff waarbij je sneller beweegt en meer schade kan hebben.

Field Medic: Item - Medkit
Skill - Healing Drone.

Panther: Item - Cloaking Spray (deze spray zorgt ervoor dat drones je een volle minuut niet kunnen zien).
Skill: Cload and Run (rookscherm die je de kans geeft om ongezien te ontsnappen).

Sharpshooter: Item - Sensor Launcher (dit is een sensor die alle vijanden voor je in kaart brengt).
Skil: Armor Buster (deze geeft je drie kogels die pantser doorborend zijn).

Mocht dit je nu weinig zeggen, dan raad ik je zeker even aan om deze video te checken, want daarin worden alle opties uitgebreid aan je uitgelegd.

Naast je klasse is er ook een skills tree die vele perks en upgrades voor je heeft en die je unlockt met vrijgespeelde skillpoints. De lijst hiervoor is te groot om te posten, maar denk aan extra kogels, nachtvisie, sneller rennen, perkslos, et cetera. Ook hier geldt dat je het kan aanpassen aan je speelstijl en dat is niet per se gebonden aan je klasse.



Andere RPG-invloed is nu ook bij je wapens terug te zien, waarbij je wapen meelevelt en je diverse upgrades kan toevoegen als meer schade, langere afstand en opslag. Om dit te doen zal je andere wapens moeten vernietigen en met de vrijgekomen grondstoffen kun je vuurwapens verbeteren. Er zitten nog meer mogelijkheden in en ik zal je hier niet mee lastigvallen, omdat het anders verwarrend zou worden. Iets wat het menu soms ook kan zijn, zeker in het begin zijn er zoveel opties en dingen die vrijkomen dat je even door de bomen het bos niet meer zal zien. Als je eenmaal wat tijd erin steekt gaat er een wereld voor je open en kan je zo meer uit je karakters en hun uitrustingen halen en met het grootste gemak nieuwe hoofdmissies en side quests vinden.

Net als in het vorige deel kan je nu ook weer een hoop upgrades en vuurwapens vinden in de open wereld. Als je rondrijdt of -vliegt zal je diverse tekens op je map tegenkomen, zoals een vraagteken. Dit zijn plekken waar een krat met geld, wapens, gear of Skell coins te vinden zijn. Ook is er negen van de tien keer een i te zien en dat betekent informatie en dit is een wapen, onderdeel of een blueprint van een wapen. Als je deze tegenkom zal je deze moeten craften met verkregen materialen, wat vrij voor de hand ligt. Ook zijn er locaties van Bivouacs te vinden, die je overigens ook kan tegenkomen als je vliegt op de vraagtekenicoontjes.

Wat is een Bivouac (behalve een moeilijk Scrabblewoord) zal je je nu afvragen? Bivouacs zijn vaste plekken die over de provincies zijn verspreid en die je moet unlocken via intel die je tegenkomt, of zelf kan ontdekken door de vraagtekens op je map. Eenmaal ontdekt is deze plek niet alleen een fast travel punt, maar waar je ook de store kan raadplegen en eten, drinken en je spieren oprekken. Klinkt saai, hè? Nou, al deze ‘activiteiten' leveren je een tijdelijke boost op die je bijvoorbeeld sneller maakt of tijdelijk sterker et cetera. Ook kan je daar je garage raadplegen en een voertuig oproepen, want dit is niet meer zo makkelijk als dat in Ghost Recon: Wildlands ging, waar je non-stop helikopters en wagens kon laten spawnen. Daarnaast kan je daar ook een tijdstip kiezen, want wil je juist in de nacht op pad of gewoon op de dag? Hier kan je dit dus aansturen.




De gameplay gaat diep met deze titel en zou ik hier zeker nog meer over willen vertellen, maar we zitten ondertussen drie pagina's diep in deze recensie en dat is eigenlijk al lang genoeg. Ik wil het nog wel even over een paar andere dingen hebben zoals de co-op mode die vrij naadloos werkt en je met vier spelers tegelijk online kan spelen, en als je geen vrienden hebt is het mogelijk om spelers op te duiken in een HUB die de missies aan elkaar plakt. Persoonlijk speelde ik bijna alleen solo wat goed te doen is, maar met Radical in co-op was veel leuker en kon je sneller een missie volbrengen. Ook is er nog een multiplayer aka Ghost Wars die de spelers van Ghost Recon: Wildlands uiteraard nog kennen. De opzet is bijna hetzelfde: acht spelers op een map die vier tegen vier spelen. Dit is leuk, spannend en gaat vrij snel waardoor het een goede flow heeft en elk potje uitdagend en onvoorspelbaar is.

Grafisch is de game echt op en top, iets wat je kan zien middels de screenshots in deze recensie. Deze heb ik zelf gemaakt op een Xbox One X en WOW: grafisch is deze titel echt zo ongelofelijk mooi. De details zijn extreem met de stof, sneeuw en water. Ook de kleuren knallen van je scherm af en heeft elke provincie zijn eigen kleurenpalet. De jungle is bijvoorbeeld vol met felle kleuren, het berg- en moerasgebied wat grauwer en dan kom je bij een Skell Center en daar knallen sommige kleuren weer keihard. Ook het geluid is subliem te noemen en zoals altijd speelde ik ook deze game met mijn RIG Plantronics 400HX Dolby Atmos headset (recensie) en wederom WOW: de ervaring met de surround van deze titel is optimaal. Vuurgevechten zijn heftig en hoor je kogels inslaan en explosies komen met een behoorlijke bass en hoor je met schieten hulzen op de grond kletteren, maar ook had ik meerdere zen-momentjes in de jungle of als ik aan het lopen was door de bergen. De geluiden van dieren, wind, zee of regen (er is niet alleen een dag- en nachtcyclus maar ook het weer wat kan veranderen) klinken allemaal mega-relaxed en optimaal, dat als je je ogen sluit je het gevoel hebt ergens buiten te zijn.


Reageer