Review: Warhammer 40.000: Dawn of War 2 - Chaos Rising

Radical 29 maart 2010 om 22:01 uur

Een hele mond vol voor een vrij korte expansion van het goed ontvangen Dawn of War 2 van vorig jaar, waarin Relic het even helemaal over de andere boeg wierp en van bases bouwen en massaal units produceren naar squad-based tactische missies zonder bases en met een vleugje RPG ging. Met Dawn of War zette THQ al een totaal nieuwe kijk naar een RTS neer en is iets meer dan een jaar na het verschijnen van het origineel bedoeld voor de mensen die gegrepen zijn of dat nog worden van de insteek.

In het origineel mocht je als een Commander van de Blood Angels naast hele massas Orks en Eldar uiteindelijk de Tyranid invasie van de sector proberen te voorkomen; iets wat na vele intensieve battles (hoewel vrij repetitief en constant op dezelfde maps vanuit andere invalshoeken) uiteindelijk lukte. De expansion introduceert de Chaos legion als nieuwe tegenstander en zul je met verraad in je eigen rangen te maken krijgen; natuurlijk mag je voordat Chaos zich openbaart ook nog wat Tyranids, Orks en Eldar aan gort schieten.

Is het leuk? Ja, als je Dow2 goed vond dan is dit een welkome (maar korte) aanvulling met meer van hetzelfde en een leuke cliffhanger voor de volgende expansion, of misschien zelfs DoW3. Als je nu voor het eerst de titel hoort, dan is de vraag lastiger te beantwoorden. Als je een verstokte pc-gamer bent, dan kun je je misschien nog het plezier van Red Alert (en RA2) of The Settlers herinneren. Twee totaal andere games, maar in de basis beiden rts-games met de nadruk op het bouwen van een basis en daarna het gevecht. Hier is dat hele concept dus uitgehaald en vervangen door continue actie met grootse units.

Net als het origineel is het gewoon dikke pret om met je squads hele massas vijanden te slopen en langzaam door elke kaart heen te werken tot de missie gehaald is; niet origineel, vrij herhalend van opzet maar gewoon leuk. De squadkeuze bij de expansion is af en toe iets meer gestuurd (hoewel DoW2 ook van die missies had) en je soms ongevraagd met bepaalde squads opgescheept zit die je normaal niet gebruikt omdat ze gewoon tactisch niet handig zijn of niet bij je voorkeursspeelstijl passen . Nadeel van deze "bankzittende" squads is dat ze natuurlijk minder goed levelen als de squads die altijd meemogen, en dan kan het wel eens gebeuren dat je met een low-level squad opgescheept wordt en ze eigenlijk net iets te zwak zijn om echt goed hun werk te kunnen doen, of dat je hun skills niet goed in de vingers hebt en ze onnodig veel klappen krijgen.

Is het vernieuwend? Nee, het is een leuke 'meer van hetzelfde'-expansion met behalve enkele misses, rassen (die in het W40K-universum op een of andere manier toch allemaal aan elkaar gewaagd zijn) en mappen weinig echt vernieuwend. Een kleine (maar toch het vermelden waard) nieuwigheid is dat je squads tijdens de briefings soms nog wat extra gesproken informatie hebben omtrent het verhaal. Een andere vernieuwing is dat je units ook door Chaos aangetast kunnen worden en afhankelijk van hun Chaos level krijgen ze hierdoor wat extra voordelen of krachten. Er zitten echter ook nadelen aan en het einde van de campagne zou wel eens drastisch anders kunnen zijn afhankelijk van het Chaos level van de squads. Mijn squads waren tegen het einde echter allemaal nog "pure" dus ik kan zelf de invloed van Chaos nadelen en/of voordelen niet bevestigen.

Deze review is niet door de redactie van Eigenwereld.nl geschreven, maar is ons toegezonden door een kennis die niet met zijn naam boven deze review wil verschijnen.