Review: Dead Island

RDJ134 16 september 2011 om 22:29 uur

Veel mensen maakten pas begin dit jaar door een inmiddels legendarische trailer kennis met de first person survival zombie apocalyps game Dead Island. Mijn interesse naar deze game begon al een kleine vijf jaar geleden nadat de eerste screenshots en video's verschenen en daarnaast geloof ik (net als de wetenschap en de Amerikaase CDC) in deze onvermijdelijke einde der tijden. Daarom was ik ook heel erg blij dat ik een Xbox 360 reviewexemplaar mocht ontvangen en waande ik me meer dan een week een ware survivalist in een wereld vol met zombies en geïnfecteerden.

Het verhaal begint als je wakker word in het luxe vijfsterren Royal Palms Resort-hotel op het fictieve tropische eiland Banoi en zonder dat je het weet is de zombie apocalyps begonnen en zijn de meeste eilandbewoners veranderd in levende doden die jou zien als een wandelende Euroknaller van de McDonalds. Het is dus letterlijk vechten en rennen voor je leven en je zal er al snel achterkomen dat er nog meer overlevenden zijn, maar niet zoals jij. Want om één of andere reden verander je niet in een zombie als je wordt gebeten. Dat zal je dan ook verder aan je reet roesten, want je wilt maar twee dingen en dat zijn: overleven en zo snel mogelijk van het verdomde eiland af waar je om de paar meter struikelt over zombies die je naar het leven staan.

Voor het zover is, heeft Dead Island nog heel wat voor je in petto, want naast vele overlevenden die verspreid zijn over diverse locaties is er ook nog de mysterieuze kolonel White die je een uitweg biedt in ruil voor wat hulp van jouw kant. Daarnaast moet je voor de singleplayer nog diverse andere quests doen voor de mensen om je heen. Langzaam aan zal het verhaal zich dan ontvouwen en ben je vele uren bezig met maar één ding en dat is overleven. Dat je daarbij soms dingen moet doen die tegen je principes ingaan is een tweede, want vraag jezelf eens af: hoe zou jij in deze situatie reageren?

Voor je aan het grote avontuur begint heb je de keuze uit vier bonte karakters die allemaal een eigen achtergrondverhaal en speciale eigenschappen hebben, en eerlijk gezegd is het verhaal van Dead Island of zijn karakters slechts een excuus voor het uitmoorden van velen zombies en boeit het dan ook niet echt verder. Zo heb je:

• Sam B: Een rapper die een hit had met Who Do You Voodoo Bitch en door slechte vrienden en een drugs- en drankverslaving in de vergetelheid is geraakt, maar met zijn optreden in het Royal Palms Resort-hotel terug hoopte te keren in de muziekindustrie.
  • Logan: Deze voormalige NFL die alles had: succes, carrière en een ego die groter was dan die van Kanye West. Tijdens een illegale straatrace, waarbij hij de controle over de wagen verliest, rijdt hij een jonge vrouw dood en breekt hij zijn knie en is het game over voor hem. Om te ontsnappen aan zijn demonen en ellende vierde hij nu zijn vakantie vol drank en vrouwen op Banoi.
  • Purna: Ex-agente Purna werkt als bodyguard voor de rijke bezoekers van het eiland, die ze ironisch ook weer haat. Want ooit schoot ze een rijke pedofiel neer die niet veroordeeld kon worden, omdat hij zich door zijn connecties liet helpen wat uiteindelijk ook haar ontslag bij het politiekorps als gevolg had.
  • Xian Mei: Is een dromerige vrouw die is geboren in Hong Kong en meer van de wereld wilde zien en haar eerste stap buiten China is dan ook het Banoi Eiland geworden waar ze nu als receptioniste werkte in het Royal Palms Resort-hotel. Dit omdat ze graag mensen van verschillende afkomsten en culturen wilde ontmoeten.

Voor de gameplay maakt het niet echt uit welk karakter je kiest, want het einde zal voor iedereen hetzelfde zijn. Sterker, ook al speel je alleen het verhaal, het laat je altijd in de cutscenes met de drie andere personen zien. Daarnaast heeft Dead Island een drop in drop out co-op multiplayer mode waar bij je niet alleen met vrienden kan spelen, maar ook met drie andere wildvreemden die toevallig op dezelfde plek of vlakbij je in de buurt zijn. Hiervan krijg je dan automatisch een melding en met één druk op de knop zit jij bij diegene in de game of hij bij jou. Maar goed, waar het met de gameplay op neerkomt is dat je voor het verhaal steeds een nieuwe opdracht krijgt die je zonder tijdslimiet kan uitvoeren, denk hierbij aan het verzamelen van eten of onderdelen voor een auto et cetera. Daarvoor krijg je in ruil XP-punten, cash geld en soms wapens terug. Met je XP level je steeds en word je om de zoveel tijd beloond met Skill Points. Deze kan je uitgeven aan drie categorieën, waarvan Combat en Survival het belangrijkste zijn. Want Fury is op papier wel leuk, want je kan dan wapengooi skills verbeteren, maar in de praktijk werkte dit voor mijn speelstijl amper tot niet en liet ik het dan ook links liggen

Zo verbetert Combat je vecht en wapen skills en met Survival is het belangrijk om je stamina (uithoudingsvermogen), inventory (hoeveel dingen je mee kan zeulen) en hacker (kratten openen) eigenschappen uit te breiden, want deze dingen hangen zoals de titel al doet vermoeden van je survival af. De skill tree waar je uit deze drie categorieën kan kiezen is dan ook zo uitgebreid dat je ze met één keer spelen niet volledig vol krijgt, maar gelukkig kan je na het uitspelen al je vooruitgang, XP en wapens van je karakter (tenzij je voor een ander kiest) meenemen naar je nieuwe ronde.

Naast de main quest voor de verhaallijn zijn er nog vele side quests die je echt uren en uren bezig houden, en sommige brengen je naar vreemde plekken op het eiland waar je normaal never nooit niet zou komen. Uiteraard krijg je voor vaak erg korte missies weer XP, wapens en cash geld. Want geld kan je op verschillende manieren verdienen met Dead Island. Zo ligt er ook overal bagage die je kan leegklauwen en daar zitten ook andere spullen van waarde bij. Het geld wat je verdient kan je uitgeven aan wapenreparaties, upgrades en speciale updates. Dit doe je bij werkbanken die je overal verspreid op het eland kan vinden en dat klinkt wel erg bekend in de oren of niet? Want dit was ook mogelijk in de zombietrash Capcom-titel Dead Rising. Dit is overigens niet het enige wat 'geleend' is, want ook een dikke kotsende infected had wel verdacht veel overeenkomsten met die uit Left 4 Dead.

De pest is juist met deze main en side quests dat deze vaak nogal... erg saai kunnen overkomen. Maar wil je goed in je XP-level stijgen en meer van het eiland zien, dan is het zeker een vereiste, want voor ik een beetje de feeling voor de side missies had gevonden deed mijn XP het niet al te best en kwam ik vaak net één level tekort om bijvoorbeeld een machinegeweer te kunnen oppakken en dat was erg vervelend. Daarom is het verstandig om de meeste van deze quests gewoon te spelen voor je verder gaat met het verhaal. Want zeker na act twee zal je met de benodigde vuurwapens (waarbij je er verstandig aan doet om dan al rond de level twintig zitten) niet alleen zombies te lijf moeten gaan, maar ook bendes en plunderaars waarvan de AI nogal erg matig en voorspelbaar is. Nu we het toch over wapens hebben, je zal tijdens het spelen het meeste gebruik maken van een shitload aan mêleewapens. Denk hierbij aan knuppels, loden buizen, scheppen, messen, kapmessen en nog veel en veel meer. De vuurwapens komen pas veel later in de game en dan nog is munitie hiervoor heel erg schaars. Dus komt de nadruk het meeste op mêlee te liggen, wat weer een aparte en semirealistische vibe geeft, want ik vraag me serieus af waarom er op een vakantie-eiland toch behoorlijk wat zware vuurwapens en explosieven aanwezig zijn.

Hoewel het voor mijn gevoel met de gameplay dik in orde is, zijn er ook een paar dingen die een beetje rammelen. Zo kan je karakter niet doodgaan, maar gaat hij neer dan respawn je na vijf seconde met tien procent minder van je geld (klinkt wederom erg bekend, vind je niet?) en kan je weer verder met het slopen van je tegenstander en zolang je geld genoeg hebt kan je op die manier de meest grote en lastige zombies slopen, want zijn schade blijft hetzelfde elke keer dat je terug uit de dood keert. Daarnaast struikel je om de paar meter wel over energie drinks en snoeprepen die je karakter zijn health weer op pijl brengen, het is een wonder dat deze voor het einde van de game niet is overleden aan een overdosis aan suiker of zwaarlijvigheid. Dan zijn er nog de velen bugs die de game nu teisteren; zo zweven items en wapens, is de grond en zee soms één gekleurd vlak, duiken er zombies uit het niets in een lege kamer of voor je neus op. Maar het meest slordige vond ik diverse animaties die voor geen meter klopten, denk hierbij aan een magazijnwissel waarbij je een lege hand de verwisseling ziet doen zonder dat het magazijn vastgehouden wordt of ook echt wisselt. Dan is het ook nog eens een ramp om jerrycans of kratten uit een auto te halen en worden deze soms automatisch teruggezet in de wagen, wat heel erg leuk is als groepje zombies je gespot hebben. Dit is erg slordig en komt ook rommelig over.

Grafisch is de game behoorlijk sterk, want ook al heeft het zijn kleine bugs en glitches, Dead Island ziet er prachtig uit. Of je nu rond het strand met zijn volle felle kleuren bent of in donkere huizen, de jungle of mijn favoriet het stadje Moresby die voorbij al je fantasie gaat en de creepy paranoïde opgejaagde sfeer perfect tot zijn recht komt. Dan heb ik het niet eens gehad over het gevangeniseiland waar de grand finale zal gaan plaatsvinden, deze ademt zo'n ongekende sfeer uit zoals je nog niet eerder op deze cliché locatie hebt kunnen ervaren. Het geluid is daarentegen goed acceptabel en als je een surround set hebt word je helemaal gestressed omdat je uit alle hoeken en gaten zombies zal horen rennen of grommen en dat maakt je echt helemaal para.