Review: The Gunstringer

RDJ134 30 september 2011 om 01:58 uur

Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik een Kinect voor de Xbox 360 in huis haalde en sindsdien heeft deze meer stof staan happen dan dat ik er daadwerkelijk mee speelde. Want op Kinect Sports, Dance Central en Kinect Adventures na zijn de meeste games die zijn verschenen zonde van je geld, omdat het simpelweg niet naar behoren werkte. Nu stuurde Microsoft me onlangs niet alleen Gears of War 3 toe, maar deden hier ook gelijk The Gunstringer bij. Deze titel zou eigenlijk als Xbox Live Arcade-titel verschijnen, maar is pasgeleden als retail op een disc in de winkels verschenen.

Het verhaal van The Gunstringer is simpel: je speelt letterlijk met een pop die nog een appeltje heeft te schillen met zijn vijf 'oude maten' die hem voor dood hebben achtergelaten. Maar hij is terug uit de dood om wraak te nemen en dat neemt je mee op een avontuur wat vrij fris is. Want wanneer hebben we voor het laatst met een digitale marionet gespeeld? Precies, nog nooit eerder. Want dankzij de Kinect motion sensor controller brengt Twisted Pixel Games een soort van interactieve poppenkast naar je kamer toe. Het verhaal mag zich wel in het wilde westen afspelen, maar wat je eigenlijk doet is een poppenshow opvoeren in een theater vol met mensen, die je ook soms hoort praten of lachen.

Dat je in een theater met een pop aan het spelen bent is ook goed terug te zien aan de decors in de levels, want deze zijn allemaal uitgeknipt en zien er uit als een.... ja poppenkast. Leuk is dat in The Gunstringer op een bepaald moment een paardje zit wat niet meer dan een houten stok is met een soort van kurk, dat zegt ook gelijk veel over de humor die de game heeft. Deze is lekker melig en speelt vaak in op de gebeurtenissen op het scherm, want de voice over is soms heerlijk sarcastisch en een dikke knipoog ook naar oude westerns uit de jaren vijftig en zestig die dit soort intro's hadden.

Nu is natuurlijk de grote vraag of deze titel goed speelt, want zoals ik al in de intro opmerkte is dat er een hoop Kinect titels zijn die simpelweg niet goed werken, met enkele uitzonderingen die op één hand zijn te tellen. Tot mijn verbazing speelde The Gunstringer erg lekker, niet perfect maar het werkt in ieder geval tig keer beter dan negentig procent van de bagger wat er op de markt is voor de Kinect. Je bestuurt je pop met je linkerhand door naar links en rechts te bewegen en te springen door deze omhoog te doen. Met je rechter hand bedien je een revolver. Overigens zal je later in de game nog een tweede vuurwapen krijgen en zelfs met een samuraizwaard los gaan. Het schieten gaat simpel: je beweegt je rechterhand langs de doelen die rood opgloeien en dan met je twee vingers maak je een schietgebaar en is het pief paf poef.

Zoals je hierboven kon lezen zit het met de gameplay meer dan dik in orde en heeft de game meer dan genoeg afwisseling waardoor het eigenlijk nooit eentonig of vervelend wordt. Grafisch valt er eigenlijk ook niks te klagen, want alles bestaat geïmproviseerde decorstukken. Leuk stukje was dat er zelfs op een bepaald moment bizons voorbijkwamen die waren gemaakt van blikjes. Je hoeft geen super gedetailleerde graphics te verwachten, maar gewoon voor een game van dit kaliber waar het vooral draait om de fun is het uiterlijk zeer kleurig en zeer acceptabel. Ook het geluid is lekker en vooral de voice over steelt hierbij de show; deze gooit er soms regelrechte oneliners uit die zeker een glimlach op je gezicht zullen toveren.