Review: Call of Duty: Modern Warfare III

RDJ134 27 november 2023 om 23:39 uur

Dit jaar is het precies twintig jaar geleden dat de eerste Call of Duty-videogame verscheen en zich toen in de cliché Tweede Wereldoorlog afspeelde. In 2007 sloeg de franchise een nieuwe weg in en betrad de franchise het moderne slagveld met als subtitel Modern Warfare. Dit was de verandering die de serie nodig had, omdat WW2 nu wel erg uitgekauwd was voor de meeste gamers en de oorlogen in het verre oosten dagelijkse kost was (iets wat ook op ging voor de Medal of Honor-franchise) en de frisse wind die het nodig had. Ook dit werd een beetje te veel van het goede en kreeg ook de MW-serie een reboot die dit jaar aan zijn derde deel is aangekomen. Dit is om in militaire termen te blijven: FUBAR en toch ook weer niet. Maar daar meer over in mijn onderstaande recensie die veel later dan normaal online is gekomen door het overlijden van mijn moeder.

Call of Duty: Modern Warfare III pakt op na de gebeurtenissen van het vorige deel en speel jij als een lid van de Konni Group die met een team inbreekt in de Zordaya-gevangenis om daar Vladimir Makarov te bevrijden. Dit is de eerste schakel in een zeer uitgedacht terroristisch plan die hij sinds zijn gevangenschap heeft uitgedacht en dat zal de wereld weten ook. Uiteraard is dit in de bekende over de top stijl van raketten en dit keer geen nucleaire maar een dreiging van een dodelijk gas. Verraad van alle kanten en is het aan ons de speler om dit verspreid over verschillende wereldlocaties te doen, althans een soort van. Want dit jaar doen we maar bar weinig exotische punten aan en merken we dat er een hele hoop dingen mis zijn met deze game die eigenlijk DLC had moeten zijn, omdat de Modern Warfare-titels om het jaar uit komen en niet ieder jaar.

Het eerste teken is dat de Achievements/Trophies van Call of Duty: Modern Warfare III gelinkt zijn aan de vorige titel, wat heel erg vreemd is als dit een normaal standalone deel had moeten zijn. Maar het is vooral de gameplay met het verhaal van dit deel wat het goed de das om doet. Normaal gesproken is bijna elke CoD-titel een mini-Michael Bay-film die een heerlijke achtbaanrit van militaire actie is en je van punt A naar punt B neemt. Dit is met MWIII half om half, want er is gekozen om dit bij de meeste chapters een open wereld tintje te geven, waarbij jij als speler kan bepalen hoe je een missie tot een goed einde brengt door je eigen route te bepalen. Dit kan rechttoe of rechtaan zijn, maar dan mis je upgrades en speciale wapens die overal verstopt liggen en die je goede voordelen kunnen geven.

Dit is ook precies waar ze de volledig plank misslaan met deze titel. Het is niet leuk om te doen, het is saai voor een serie die bekend staat om zijn hoge testosterongehalte en deze manier van spelen haalt de vaart er goed uit. Zo is het dieptepunt die je mag meemaken een missie waar je in uniform wandelend infiltreert op een Russische basis waar schijnbaar iedereen elkaar zo goed kent dan als je maar langs één soldaat loopt deze begint te schreeuwen dat deze jou niet eerder heeft gezien en je betrapt bent. Door zo'n vijftien minuten trail and error om een pad te maken zonder betrapt te worden en een paar minuten later na een gesprek (lees cutscene) met een spion is de missie alweer over.

Daar tegenover staat dat de verplichte checklist wordt afgewerkt met een ‘meh' snipermissie én een onwijs toffe missie waarbij je met je team door een voetbalstadion heen moet banen. Terwijl terroristen overal aanwezig zijn en slachtoffers maken tussen het vluchtende publiek. Deze missie was zoals CoD hoort te zijn. Over cliché gesproken: uiteraard is er ook een missie waarbij je uit een vliegtuig je team ondersteuning geeft en je een regen van kogels en bommen loslaat op alles wat vijandelijk is. Dit is leuker dan door een haven te sneaken en containers te checken en in slaap te vallen door gebrek aan actie.

Waar Call of Duty: Modern Warfare III wel in uitblinkt is de nieuwe opgepoetste multiplayer mode die ik dagelijks speel en heel erg van geniet. Dit is vanouds zoals je gewend bent en beter. Want ook hier zijn er veranderingen doorgevoerd. Het eerste: de gunsmith optie is eindelijk overzichtelijk, iets wat in het vorige deel een grote ramp was. De perks zijn op de schop en heten nu gear en zijn opgedeeld in tactische vesten, schoenen, et cetera. De gear hebben verder gewoon dezelfde functie als voorheen. Dit is iets wat ik heel erg wil aanhalen, omdat het fris is en niet weer hetzelfde uiterlijk en gebeuren.

Uiteraard zijn er de bekende oude en nieuwe gamemodi, want eigenlijk weet je wel wat je kan verwachten. Of dit moet echt je eerste Call of Duty-game ooit zijn. In dat geval heb ik diep medelijden met je dat je zo kennis moet maken met een toch wel legendarische serie. Anyway, de standaard multiplayer heeft een shitload aan oude bekende multiplayer mappen die voor veteranen van de serie, zoals mijzelf, een feest van herkenning zijn. Subbase, Favela, Skidrow en vele andere bekende zijn terug in een modern jasje en zien er prachtig mooi uit.

De Ground War- en Invasion-modi zijn ook weer aanwezig en deze mogen dan wel slechts enkele speelvelden hebben, dit is fun om te spelen. Vooral Invasion is perfect om heel erg snel met XP te levelen, omdat je daar niet alleen spelers maar ook lekker veel bots tegenkomt die heel erg snel je punten doen opstapelen. Ground War is ook leuk en hier kan je dus ook met voertuigen rondrijden, wat altijd leuk is om te doen. Maar de grote verrassing van deze game en zijn multiplayer is toch wel: Zombies.

Normaal gesproken speelt de zombie multiplayer zich af in kleine mappen waarbij je het speelveld langzaam aan uitbreidt en de moeilijkheidsgraad steeds verder omhoog gaat en je soms ook nog de nodige puzzels moet oplossen. Dit hele principe is nu volledige op de schop gegaan en is het zombiegedeelte volledig open wereld gegaan en dit vind ik echt fookin' A. In tegenstelling tot veel andere mensen die ik online alleen maar zie bitchen dat dit niet de zombie mode is die ze normaal gewend zijn.

Anyway, ook bij deze modus is er een bla bla verhaal wat ik even in een notendop zal samenvatten. In 2012 komt het voor de wapenhandelaar Victor Zakhaev tot een stand-off met de politie in Zaravan (Urzikstan) waar hij in het bezit is van Aetherium. Een goedje die dus mensen verandert in zombie en dit goedje komt vrij en in no-time is Zaravan veranderd in de set van The Walking Dead en lopen en rennen zombies rond in de open wereld. De CIA start hier Operation Deadbolt om te kijken hoe ze dit kunnen indammen, iets waar ze ruim ervaring mee hebben, lees: LORE! uit de vorige games.

Voor ons spelers betekent dit dat je met je team invliegt, missies uitvoert, doelstellingen haalt en zo langzaam aan meer verhaal vrijspeelt. Want Zaravan is opgedeeld in drie zones die ik je zal omschrijven als: normaal, moeilijk en extreem moeilijk. Je start als speler in het normale deel en verzamelt gear als kogelwerende vesten en een goede rugzak. Iets waar de spelers van CoD: Warzone uiteraard bekend mee zijn en dit is hetzelfde maar dan met zombies. Als je eenmaal wat goede wapens en uitrusting hebt is het verstandig om even een Exfil te doen en later terug te komen, want je hebt slechts 45 minuten per game om het tot een soort van goed einde te brengen en dat gaat je niet lukken in de eerste keer en is planning essentieel. In tegenstelling tot Warzone is deze zombie mode niet PvP (player vs player) meer PvE (player vs environment) en kan je dus andere spelers niet doden, maar juist opzoeken om mee samen te werken en dat is zeker bij de hogere niveaus een vereiste om te doen.

Tijden het spelen zal je golven aan zombies tegenkomen en is het moeilijk om hier goed en zonder kleerscheuren uit te komen. En als je de moeilijkere gebieden in gaat zal je ook met andere monsters geconfronteerd worden en dan bedoel ik groot met tentakels Resident Evil shit monsters die niet gelijk neergaan en je ook je wapens zal moeten upgraden bij Pack and Punch machines, Mods die je vindt of koopt en bovenal een goed team hebben die duidelijk met elkaar communiceren. De realiteit is dat je met de meeste random spelers zo dood zal zijn en hierdoor zullen veel mensen al snel klaar zijn met deze erg leuke en vooral uitdagende zombie mode waar ik persoonlijk helemaal weg van ben.