Review: Forza Motorsport 4

RDJ134 19 oktober 2011 om 21:19 uur

In 2005 kwam Forza Motorsport uit voor de eerste Xbox en deze was gelijk een groot succes omdat de developer Turn 10 er in was geslaagd een tot toen ongekende racetitel uit te brengen. De details, de banen en vooral de gameplay zorgden ervoor dat Forza Motorsport gelijk een grote groep trouwe fans kreeg. In de loop der jaren verschenen er nog twee game, die elkaar steeds weer wisten te overtreffen. Dus de grote vraag is natuurlijk: gaat deel vier hier nog even keihard overheen?

In 2010 kregen we tijdens de E3 een korte glimp op Forza Motorsport 4 te zien, waarbij vooral de mogelijkheden voor de Kinect naar voren werden gebracht. Dus je kan wel zeggen dat de verwachtingen rondom de game erg hoog waren, vooral toen enkele weken geleden de demo op Xbox Live Marketplace verscheen. Maar goed, een kleine week geleden stuurde Microsoft mij de game toe en deze heb ik de laatste tijd goed aan de tand(wielen) gevoeld. Nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik geen hardcore racer ben of alles van auto's af weet. Maar dat is het mooie aan Forza Motorsport 4, het is voor iedereen toegankelijk. Want dankzij de zogenaamde Assists kan je van alles aan- en uitzetten. Leuk detail is dat je meer XP en Credits krijgt voor hoe minder je aan hebt staan, voel je de uitdaging al aankomen?

Ben je een hardcore simulatiefan? Prima, dan zet je alles uit en ga je zelf lopen tunen aan de wagens, want je kan wederom van alles aanpassen; of dit nou je bandenspanning is of je rembalans: het is allemaal aan te passen. Ben je wat meer van het 'makkelijke' rijden, dan zet je alles aan of juist enkele dingen uit. Want als je wilt kan je de ideale lijn op de weg aanzetten, ABS aan of uit, het is maar wat je zelf het leukste vindt. Voor het allemaal zover is, zal je even disc 2 (FM4 komt net als het vorige deel op twee schijfjes) moeten installeren en dan is het racen geblazen over 22 tracks waarvan er vijf banen nieuw zijn en zeventien oude bekenden uit de vorige delen, die allemaal goed zijn voor diverse variaties. Opvallend is dat er nu ook voor het eerst in de serie een fictieve baan is toegevoegd, en ik kan je nu al zeggen dat menig racefan Berner Alpen met liefde zal omarmen. Want deze ziet er niet alleen prachtig uit, maar is ook een grote uitdaging voor iedereen en elke klasse wagen.

Na het installeren en het opstarten van de game komen we in een mooi menu terecht waar we kunnen kiezen uit de volgende opties:
  • Carrière: open wereld toernooien racen van de bodem naar de top.
  • Community: online spelen waarbij je soms beloond wordt met extra's als je inlogt. Tevens de plek voor clubs (inclusief rivalen waarbij je elkaar kan uitdagen met onder andere ghosts en echte races) en veilinghuis waar je auto's kan kopen of verkopen.
  • Autovista: lekker kwijlen op wagens in een garage.
  • Vrijspelen: kan je even lekker scheuren met een wagen naar keuze op track naar keuze.
  • Marketplace: waar je DLC en de season pass kan kopen.

Zoals je ziet valt er wederom een hele hoop te doen met Forza Motorsport 4, daarom zal ik proberen alles zo kort mogelijk te beschrijven. De Carrière mode is nu groter dan je ooit hebt gezien, want deze heeft een behoorlijke en frisse update gekregen. Je krijg netjes aan de hand van een soort van Google Earth-map te zien waar je gaat racen en ondertussen kan je ook kiezen uit diverse kalenderevents waar ook weer de nodige XP, Credits en wagens zijn te verdienen. Maar de doorsnee gamers zullen vooral de races volgen waarbij je ook de bovengenoemde spullen kan vrijspelen in diverse raceklassen, deze worden overigens zo nu en dan even onderbroken voor challenges waarbij je houten paaltjes moet omrijden en jezelf door poortjes moet manouveren, waar je uiteraard voor beloond wordt als je het perfect doet. Na gewonnen races en een level omhoog krijg je de keuze uit een aantal wagens waarvan je er één aan je garage mag toevoegen. Omdat er een kleine vijfhonderd wagens zijn, begrijp je wel dat je de game meer dan eens moet spelen voor je ze allemaal in je collectie hebt.

Een ander paradepaardje van Forza Motorsport 4 is de online Community, want daar is waar je met je vrienden een club kan oprichten of joinen. Wat weer een aantal hele leuke mogelijkheden biedt, want je zal nieuwe wagens met je clubleden kunnen delen en van elkaar lenen. Hierdoor is er geen excuus meer dat je de nieuwste wagens niet in huis hebt om aan een race mee te doen. Andere leuke optie is Rivals waar je elkaar kan uitdagen door challenges of ghosts van clubleden of coureurs van de leaderboards kan downloaden om deze te verbeteren. Hierdoor ontstaat er een hele grote uitdaging waarbij het allemaal heel sociaal is. Ook heb ik met de rDsK-clan de nodige races al achter de rug, waarbij Onken4Real en Diablo Bjorn de grote top dogs waren en Vuile Harry zijn naam meer dan eer aan deed, maar nothing but love verder en waren alle races de ik online gereden hebt tot nu toe allemaal zonder lag en enige problemen.

Waar Microsoft en Turn 10 ook plat op gaan is de Kinect-support die vooral een grote rol speelt met de Autovista, een virtuele garage waar je een x-aantal hele vette bolides kan bekijken, er omheen lopen en zelfs in zitten. Het is heel simpel door letterlijk aan de wandel te gaan voor je Kinect loopt je om de wagens heen en met een handgebaar open je de wagen en kan je er in gaan zitten en het interieur verkennen of de motor starten. Tijdens dit speelkwartiertje vertelt Top Gear-presentator Jeremy Clarkson op een kritische en humoristische manier je alles over de betreffende bolide. Wat de echte fans van de tv-serie natuurlijk een natte plek in de broek moet bezorgen. Leuk is dat Top Gear eerder met de grote concurrent Gran Turismo voor de PlayStation de nodige dingen heeft gedaan. Maar goed, who cares, want echte gamers plakken niet in hokjes en racefans al helemaal niet. Verder kan je de Kinect gebruiken om te racen, waarbij je met gestrekte armen een onzichtbaar stuurtje vasthoudt en de Xbox 360 voor je rijdt en remt. Het werkt echt perfect, maar ik moet eerlijk zeggen: deze 'gimmick' houd je niet lang vol omdat je simpelweg na een aantal races last krijg van kramp in je armen. Daarnaast kan je ook met stemcommando's de menu's aansturen wat dankzij mijn erg platte Haagsche accent voor de nodige hilarische misverstanden zorgde. Ook is het mogelijk om tijdens het rijden met de controller je Kinect te gebruiken om je hoofdbewegingen te volgen waardoor je naar links en rechts kan kijken. Zoals ik al eerde zei, het werkt perfect maar na een paar uur heb je het wel weer gezien en zet je het uit. Iets wat ik en andere mensen die ik ken ook deden.

Grafisch ziet Forza Motorsport 4 er ook weer prachtig uit en is alles weer net even wat mooier dan de vorige drie delen uit de serie. De omgevingen hebben ook wat meer aandacht gekregen, maar zo nu en dan ziet het er wat vierkant blokkerig en leeg uit. Maar goed, welke idioot gaat er met een racegame stilstaan om de omgeving te checken? Precies, niemand en daar zal ik ook niet verder over gaan lopen bitchen. Ook op het geluid valt niks af te zeiken omdat deze wederom perfect is, hoewel ik heel erg snel de aanwezige... correctie overbodige muziek uit heb gezet. Waarom? Omdat ik een racegame speel en ik de motoren wil horen brullen en de banden piepen. Wie een surround set heeft zal echt helemaal uit zijn dak gaan, want als je de concurrentie achter je steeds dichterbij hoort komen zal dit je echt helemaal paranoïde maken en het zweet je uitbreken.

Nu zal je denken die RDJ134 is helemaal tevreden met Forza Motorsport 4, klopt dat ben ik ook, maar de game heeft ook een aantal minpunten. Zo is alle tekst in de game in het Nederlands, big deal? Zeker, aangezien ik graag de keuze heb of ik mijn game met Engelse tekst wil spelen en ik niet op een letterlijke één op één vertalingen zit te wachten. Bij Need for Speed wordt het je tenminste nog netjes gevraagd en bij een keuze mijd ik Nederlands als de neten. Ander iets waar ik persoonlijk een bloedhekel aan heb is de 'rewind' optie die wederom in de game aanwezig is, want crash je in een bocht of mislukt je inhaalmanoeuvre op het laatste moment in de final lap, dan kan je even terugspoelen naar een punt dat je beter uitkomt. Ondanks dat je dit gewoon uit kan zetten (wat de echte racefanaten ook doen) is het zeer verleidelijk om hier gebruik van de te maken en laten we nou eerlijk zijn, dit hoort toch niet in een racegame thuis? Ander punt wat erg jammer is, is dat er geen weerseffecten en er een gebrek aan nachtraces zijn. Misschien had Turn 10 hier geen tijd meer voor en komen deze nog in de vorm van een patch langs, of misschien moeten we de realiteit in de ogen zien en realiseren dat de Xbox 360 nu tegen zijn technische limieten aan zit. Maar ondanks dit gemis, is deze game zo verschrikkelijk goed, dat ik er nog uren over kan blijven doorpraten en daarom nog even een 'kleine' eindconclusie.