Review: Disney Universe

RDJ134 8 november 2011 om 23:37 uur

Het leuke aan reviews schrijven voor een website is dat je vaak games krijgt die minder bekend zijn en dus een megateleurstelling of een grote verrassing kunnen worden. Zo kreeg ik pasgeleden de game Disney Universe binnen en door twee CGI-trailers was het moeilijk in te schatten wat ik kon gaan verwachten. Dus het afgelopen weekeinde dropte ik de game in mijn Xbox 360 en werd door een vriendelijk figuurtje met de naam VIC begroet, en dit was het startschot voor een zeer leuk weekeinde dat ik niet snel zal vergeten.

Zoals ik al zei het is het VIC die je vriendelijk welkom heet en alles verteld over het digitale Disney-universum waarin hele leuke karakters wonen die zich verkleden als Disney-figuurtjes en hun werelden bezoeken. Dan op een dag sluipt er een kwaadaardig computervirus het universum binnen en vanaf dan loopt er gemeen gespuis door de zes grote werelden heen die allemaal een Disney- of Pixar-filmthema hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Monsters Inc, Wall-E, Alice in Wonderland, Lion King, Alladin, et cetera. Maar voor je deze kan betreden zal je eerst beginnen met de wereld van Pirates of the Caribbean, daar moet je genoeg goud verzamelen en dan kan je een wereld naar keuze openen. Deze werelden zelf zijn weer opgedeeld in een aantal levels die je uiteraard moet uitspelen.

Zoals ik al zei begin je met de wereld van Pirates of the Caribbean, maar voor het zover is mag je eerst nog een grappig pakje uitkiezen. De leukste die ik vond was van Wall-E zijn kakkerlak en later ging ik verder in mijn Tron-outfit. Maar geen nood; hoe verder je komt en hoe meer goud en collectables je verzameld hoe meer pakjes er beschikbaar komen en ik kan je zeggen dat daar een aantal hele leuke bij zitten. Maar goed, nu weet je eigenlijk nog niet wat Disney Universe voor een game is. Het is een titel die, zoals je waarschijnlijk wel vermoedt, is gericht op de wat jongere gamertjes en daarom is het ook lekker simpel gehouden. Want je kan Disney Universe omschrijven als een arcadeplatform puzzeltitel waarbij je vijanden doodslaat en de door hun achter gelaten muntjes verzameld. Het leuke is dat hoe meer muntjes en collectables je pakt, je wapen ook sterker wordt en je tegenstanders wat sneller neergaan. Daarnaast liggen er ook de nodige power-ups verspreid waarmee je heel snel in een korte tijd grote groepen vijanden kan uitschakelen.

De tegenstanders zijn net als jouw eigen karaktertje voorzien van een heel hoog knuffelgehalte, maar laat je daar niet door in slaap wiegen, want ze maken je leven behoorlijk zuur. Zo stelen ze als ze de kans krijgen je items die je bijvoorbeeld nodig hebt om een puzzel op te lossen en leggen ze valstrikken voor je neer. Daarnaast zijn er genoeg uitdagingen in de levels, denk hierbij aan een mini-arcadegame waarin je bijvoorbeeld bommen of vuur moet ontwijken of een aantal vijanden in een korte tijd moet doodslaan. Dit geeft voldoende variatie, net als de vele soms erg grappige puzzels. Maar in principe is het wel steeds hetzelfde wat je doet, je mept jezelf door een level en hordes vijanden heen, zoekt een item waarmee je de level exit mee opent en verzamelt zoveel mogelijk goud. Maar dankzij de prachtig gekleurde levels en bekende filmwerelden vergeef je dit de game. Want het ene moment schiet je een piratenschip kapot en dan weer op een zeemeermin wiens tranen je moet verzamelen of drijf je rond op een eend met een kanon in zijn snuit. Het is altijd net even iets anders en dankzij een hoog cuteness gehalte betrapte ik mezelf er som op dat ik met een grote smile op mijn gezicht zat te spelen.

Nu we het er toch over hebben, de speelduur is behoorlijk lang. Want ondanks dat ik een doorgewinterde gamer ben speelde ik meer dan een uur per wereld weg, daarbij ging ik uiteraard wel achter de collectables aan en keek ik de erg grappige tussenscènes helemaal uit. Aangezien er een hoop pakjes en andere leuke dingen te unlocken zijn, zal je soms dezelfde levels opnieuw moeten spelen. Hierdoor kan je dus rekenen op standaard zeven tot acht uur gameplay en als je er echt helemaal voor gaat toch een kleine tien uur makkelijk. Dat is meer dan menig blockbuster videogame dat tegenwoordig op de markt is.