Review: Kinect Sports Season 2

Geschreven door RDJ134 op 16 november 2011 om 23:53 uur

Ongeveer een jaar geleden verscheen met veel publiciteit de Kinect motion sensor voor de Xbox 360, en was Kinect Sports samen met Dance Central en Kinect Adventures de enige games die goed konden laten zien hoe de hard- en software bijna perfect samenwerkten. Sinds die tijd zijn er op enkele uitzonderingen (zoals recent Dance Central 2) na amper tot geen leuke titels meer voor de Kinect verschenen. Maar sinds kort is Kinect Sports Seizoen 2 verschenen, en was Microsoft zo vriendelijk om mij een reviewexemplaar te sturen.

Met Kinect Sports Seizoen gaan we wederom lekker springen en bewegen tot het zweet over je bilspleet loopt. Want RARE heeft wederom zes nieuwe sporten voor je op een schijfje weten te droppen, waarmee je on- en offline met je vrienden kan spelen. Want iedereen die het vorige deel heeft gespeeld weet dat dit toch wel één van de betere partygames is waarmee je vrienden en kennissen kan laten zien hoe leuk het is om een Kinect in huis te hebben.

De nieuwe sportevenementen die je nu kan spelen zijn:
  • American Football
  • Darts
  • Golf
  • Honkbal
  • Skiën
  • Tennis

Eigenlijk spreken de sporten voor zich en zal ik ze niet allemaal één voor één uitgebreid gaan reviewen, omdat dit nogal saai lezen zou zijn. Daarom pak ik er enkele uit en beschrijf ik kort mijn persoonlijke ervaring ermee. Uiteraard begon ik als Hagenees met darts, want de beste darter ter wereld is (of je hem met zijn arrogante gedrag wel of niet mag) toch nog altijd Raymond van Barneveld aka Barney uit mijn home town. Net als in het echt word je door het aanwezige publiek met veel uitbundigheid binnengehaald, wat eigenlijk nooit gaat vervelen. Maar goed, het darten zelf is de bekende 501-variant, waarbij je het snelste omlaag naar nul moet gooien. Zoals je al verwacht werkt het prima en is het net als in het echt even goed concentreren voordat je de dartpijl naar het bord gooit. Simpelweg is dit gewoon dikke fun om alleen of met anderen samen te doen.

Na de spanning van het gooien van pijltjes was het tijd om even te relaxen door een balletje op de golfbaan te gaan slaan, wat uiteraard de nodige rust geeft. Dankzij de simpelheid en de Kinect sla je in no time als Tiger Woods de bal over de baan heen en voor wie echt goed oefent misschien wel een hole in one. Wederom op en top fun om te spelen. Nadat ik weer een beetje met energie was opgeladen was het tijd om even lekker los te gaan met tennis. Yep, twee kakkersporten achter elkaar, gewoon omdat het kan. Tennis laat je lekker zweten, want een balletje slaan was eigenlijk nog nooit zo leuk en intensief. Hierbij is timing toch wel essentieel te noemen, sla je te snel of te langzaam dan zal het geheid mis gaan. Ook dit voelde weer zeer natuurlijk aan en is dan ook erg vermakelijk en vooral erg inspannend te noemen.

Terwijl het buiten wat kouder aan het worden is, was het nu tijd om de virtuele piste te betreden om te skiën. Want laten we eerlijk zijn: de Kinect leent zich eigenlijk prima voor deze sport. Voor je het weet sjees je de berg af en probeer je tussen vlaggen door te gaan met een ontiegelijke snelheid en spring je over kleine heuveltjes heen. Hoewel dit erg snel gaat is het behoorlijk intens te noemen en ga je met je hele lichaam van links naar rechts toe om zo je tegenstander te snel af te zijn. Val ik in de herhaling als ik zeg dat dit ook heel erg leuk is om te doen? Oké, dan gaan we naar de tegenvallende sporten, want American football en honkbal waren voor mij de twee mindere games van de disc. Honkbal ging nog wel, maar het American football voelde voor mij simpelweg niet lekker aan. Maar goed, dat kan altijd nog een kwestie van smaak zijn.

Kinect Sports Seizoen 2 is wederom een verplichte aankoop als je een Kinect onder je tv hebt staan, want zoals ik al tig keer heb gezegd: Het is dikke fun om diverse sporten intens te spelen. Mijn favorieten zijn toch wel darts en skiën die ik met echt heel veel plezier heb mogen spelen. Het leuke is dat de game ook rekening houdt met rechts- en linkshandige gamers en de slogan jij bent de controller wederom helemaal opgaat. Grafisch is het net weer wat mooier dan het eerste deel en werkt de Kinect zoals je verwachtte toen je hem kocht.

Ook heeft de game een hoog replaygehalte, want je unlockt tijdens het spelen van alles en nog wat en is er ondertussen ook de eerste gratis DLC verschenen die nieuwe modi en uitdagingen toevoegt. Dus hier kan je zeker te weten een hele lange tijd mee vooruit. Ondanks dat je zes nieuwe sporten kan spelen waarvan ik er vier echt superleuk vond, is het eerlijk gezegd een beetje meer van hetzelfde. Is dat een slecht iets? Nee, want ook al is het nieuwe van de Kinect er ondertussen vanaf, het is nog altijd één van de games die wel goed met de Kinect werkt. Oja, net als met het eerste deel kan je ook de gemaakte filmpjes weer uploaden en met de hele wereld delen, of toch maar niet? Om een lang verhaal kort te houden, haal deze Kinect Sports Seizoen 2 gewoon in huis. De prijs van 49 euro is het dik waard en je krijg er ook nog eens een maandje Xbox Live bij cadeau. Eindcijfer 85.
    Onze score 85