Review: Call of Duty: Modern Warfare 3

RDJ134 20 november 2011 om 02:22 uur

Met Call of Duty 4: Modern Warfare luide Infinity Ward in 2007 een nieuw tijdperk voor militaire first person shooters in. Want voorheen speelde de serie zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en maakte toen opeens de sprong naar de hedendaagse tijd met een fictief verhaal waarbij de Russen weer de bad guys waren. De serie was gelijk geliefd om zijn vernieuwende multiplayer mode en was in no time één van de meeste gespeelde games ter wereld. Pas in 2009 verscheen het vervolg die alle verkoopcijfers van zijn voorganger door het dak heen blies en wederom de multiplayer mode voorzag van een frisse wind. Nu is het 2011 en verscheen er onlangs Call of Duty: Modern Warfare 3, dat al in de eerste 24 uur maar liefst 6,5 miljoen keer in Amerika en de UK verkocht werd. Maar kan deze game wederom zijn voorgangers overtreffen? Dat kan je lezen in mijn onderstaande review.

De singleplayer van de game pakt gelijk letterlijk de draad op waar Modern Warfare 2 ophield zo hebben de Russen nu de frontale aanval op Amerika doorgezet en overlopen zelfs New York nu. Waarbij je gelijk in de volle actie wordt gegooid en je ziet hoe raketten in wolkenkrabbers inslaan, hierbij krijg je eigenlijk gelijk een soort van flashback naar de video's van 9/11 waarbij vliegtuigen zich in de Twin Towers boorden. Maar het is oorlog en geen ontdek je plekje en zal je letterlijk een weg door de straten van New York en door de binnenkant van Wall Street moeten vechten. Dit kenmerkt gelijk het hoge en bombastische tempo die de vorige delen ook had, alleen is dit nu met een factor tien omhoog gegaan. Het is een aaneenschakeling van grote explosies en "WTF zag je dat"-momenten.

Ook deze keer speel... ik bedoel ervaar je het oorlogsgeweld vanuit verschillende standpunten van verschillende soldaten. Waar het op neerkomt is dat Vladimir Makarov een wereldwijde oorlog wilt ontketenen door manipulatie en aanslagen en de Amerikanen en Engelsen met de SAS er alles aan doen om dit te voorkomen en Vladimir uit te schakelen. Daarbij zullen de diverse karakters met wie je speelt de hele wereld afreizen en vecht je onder andere in Berlijn, Parijs, Amerika, Afrika en zelfs Rusland. Vooral voor de fans van het eerste uur is het een feest van herkenning met de personages, en komen zelfs oudere karakters uit Call of Duty 4: Modern Warfare en het vorige deel weer terug. Dankzij een slimme constructie loopt het verhaal door op de eerdere delen en wordt alles netjes aan elkaar geweven tot een grande finale waar echte fans zeker niet teleurgesteld gaan worden. Ondanks dat het een keiharde oorlog is waarbij sommige karakters niet de eindstreep gaan halen.

Laten we eerlijk zijn; het verhaal is slechts een excuus om vele hordes met vijandelijke soldaten om het leven te brengen, terwijl je het idee hebt in een embeded versie van een Michael Bay-film rond te lopen. Persoonlijk deed ik er op normal 6 uur, 15 minuten en 1 seconde over, voordat de end credits over mijn scherm rolde en ik even na zat te genieten. Maar als deze rush voorbij is, is het toch even tijd om de boel met een realistisch terugblik te analyseren. Want toen ik er over na ging denken was het eigenlijk same shit, different game wat ik gespeeld had. Zo krijg je al snel meer dan eens een buddy boost door je keel geramd, dit is wanneer je dreigt te vallen of gevallen bent en je weer aan één arm omhoog getild wordt. Dit is een terugkerend ritueel sinds de eerste Modern Warfare en zelfs in het tegenvallende Black Ops van Treyarch te vaak in de herhaling gegooid.

Dit is overigens niet het enige kenmerk van de serie dat terugkeert, want ook voor de derde keer gaan we op sniper missie. Waar helemaal niks mis mee is, maar het is nergens meer zo indrukwekkend te noemen als in de eerste Modern Warfare toen het nog echt spannend en nieuw was. Maar dat is niet het enige 'event' dat Infinity Ward (dat werd bijgestaan door Raven en Sledgehammer Games) op de checklist had staan, want we gaan ook weer een AC-130 missie spelen. Wat uiteraard een lekker god like gevoel geeft: rustig je doelen kiezen en trakteren op een regen van lood of een dikke JDAM. Ik genoot er echt met volle teugen van, maar het is op de omgeving na niet erg vernieuwend te noemen. Been there, done that.
Maar waar iedereen Call of Duty: Modern Warfare 3 voor in huis haalt is natuurlijk de extreem uitgebreid multiplayer. Die we net als bij het vorige deel in twee stukken kunnen opdelen. De 'standaard' en de Spec Ops. Omdat ik het meeste plezier heb met de laatst genoemde gaan we daar nu ook gelijk mee beginnen. Spec Ops bestaat zelf ook uit twee modi, Survival en Mission. Beide modi bieden je elk zestien maps of missies van enkele locaties uit de singleplayer, maar dan net even anders.

Survival is wat Zombies voor Black Ops was en is vrij simpel te noemen. Want je begint alleen of met een vriend in twee player co-op met een handvuurwapen en vecht je door golven van vijanden heen, die steeds sterker en beter bewapend worden. Voor elke frag of killstreak die je maakt bouw je punten op in de vorm van XP (die apart staat van de normale multiplayer XP) en geld om unlocks en wapens vrij te spelen. Deze wapens verschijnen op drie locaties en worden gekenmerkt door icoontjes. Zo kan je bij het vuurwapenicoontje nieuwe vuurwapens DUH! kopen. Bij het granaaticoontje explosieven in alle vormen en kogelwerende vesten kopen. Maar pas bij de derde gaat het echt beginnen, want hier kan je naast airstrikes, predator missles nu ook een shield of delta team kopen. Dit zijn AI's die jou helpen in je strijd, en als je deze tactisch inzet kan je het behoorlijk lang gaan uithouden. Het is zo leuk dat ik hier maar één ding op te bitchen heb: waarom maar twee speler co-op? Want de meeste maps zijn groot genoeg om dit met vier man te kunnen doen, en dit is wat ik echt een gemiste kans durf te noemen.

De andere Spec Ops mode die je in twee player co-op speelt zijn de Missions. De gamers die Call of Duty: Modern Warfare 2 hebben gespeeld zullen deze gamemodus ongetwijfeld nog wel herkennen, want deze missies zijn lekker kort, gevarieerd en vooral intens om te spelen. Het principe is simpel: je krijgt een missie die je samen moet spelen, denk hierbij aan bijvoorbeeld het verzamelen van laptops met intel. Je wordt dan samen met je maat ingevlogen per helikopter en schiet je een landings zone leeg en vervolgens ga je naar de aangewezen punten om de laptops te pakken. Doordat je samen door het level heen loopt is dit vrij 'standaard' te noemen. Maar bij een andere missie zal je maat bijvoorbeeld IED's moeten ruimen terwijl je hem dekking geeft vanuit een helikopter en communicatie een goede vereiste is. Afhankelijk van je gekozen moeilijkheidsgraad krijg je een ster aan het einde van je missie. Eén is easy, twee voor normal en voor de echte diehards zijn er drie sterren die staan voor Veteran. Speel je alle zestien missies uit op Veteran, dan krijg je hier uiteraard een Achievement of Trophy voor.

Dan is er nog de gewone multiplayer mode, *zucht*, waar zal ik beginnen. Deze heeft uiteraard de nodige veranderingen gekregen die de game zoveel meer uitgebreid maakt. Zo is het Killstreak systeem op de schop gegaan en heet nu Strike Packages die zijn opgedeeld in onder andere:
  • Assault: Het bekende opbouwen naar een killstreak zoals in de voorgaande delen, maar waar nu ook punten en veroveren van vlaggen mee tellen.
  • Support: Na het behalen van het vereiste aantal kills kan je nu acties ondernemen waar ook de rest van het team kan meegenieten. Denk hierbij aan het droppen van kogelwerende vesten en de nu nieuwe Drone waarmee je tegenstanders kan markeren op de radar van je team. Bovendien ben je niet je streak kwijt als je doodgaat en telt deze gewoon door bij je respawn, iets wat bij Assault en Specialist niet het geval is.
  • Specialist: Na het halen van een aantal kills speel je een Perk naar keuze vrij, waarbij je deze dan tijdelijk kan gebruiken. Persoonlijk ben ik geen fan van dit overbodige systeem en deze zal dan naar alle waarschijnlijkheid alleen door een klein select groepje hardcore gamers gebruikt gaan worden, waarbij clan- of teamleden de andere streakopties benutten. In theorie zou je hiermee in clanverband een ijzersterk team kunnen neerzetten, maar voor de mainstream gamer (waar deze titel in verzuipt) is dit totaal niet interessant te noemen.

Ook nieuw is het levelsysteem voor je wapens, want niet alleen jij maar ook je wapens krijgen nu XP om te levelen. Waarbij je steeds nieuwe dingen als kijkers, grips, launchers, camouflage en andere dingen kan vrijspelen. Maar de vernieuwing houdt hier niet op, want je kan nu ook Proficiency toepassen. Dit is een perk voor je wapen, waarbij de opslag bijvoorbeeld minder is of je twee items als een kijker en een voorgrip tegelijk kan gebruiken. Gezien de keuzemogelijkheden kan iedereen zijn eigen wapen voorzien van zijn favoriete uitrusting.

Maar goed, de multiplayer mode heeft nu ook zijn vernieuwingen gehad. Zo zijn er uiteraard de bekende standaard modi als Deathmatch, Team Deathmatch, Free for All, Headquarters en alle andere bekenden weer helemaal terug, maar zijn er ook nieuwe modi toegevoegd, waarvan Kill Confirmed de meest vernieuwende en leukste is. Hierbij valt er een gouden dog tag op de grond als je een tegenstander dood, deze moet je snel oppakken om je kill te krijgen. Maar je tegenstanders kunnen deze tag ook oppakken en dan is het kill denied en telt deze niet mee voor je score. Iets wat jij ook kan doen als een teamlid van je is gedood door de rode dog tag op te pakken. Dit is echt zoveel fun omdat je nu na het neerschieten wordt gedwongen om de dog tag op te rapen.

Ondanks de vele aanwezige modi en een extreem uitgebreid (meer dan ik hier kan bespreken eigenlijk) systeem speelt het voor veel mensen naar gevoel anders. Nu speel ik al de Modern Warfare-serie sinds het begin, en bijna altijd in clanverband met rDsK mee. Maar ook zij en vele anderen voelen dat er iets, wat niet te goed beschrijven is, anders is. Wie een beetje googled of op Twitter hangt zal deze stelling vaak tegenkomen. Persoonlijk heb ik ook het gevoel dat het wat anders speelt, maar aan de andere kant toch lekker ouderwets aanvoelt. Nu had ik uiteraard graag verteld hoe cool de Elite-service is dat een extensie (en paradepaardje) zou zijn voor Modern Warfare 3. Maar helaas is deze nu al bijna twee weken de weg behoorlijk kwijt en functioneert voor geen meter. Want naast stats kan je tegen betaling van vijftig euro per jaar wekelijks nieuwe multiplayer maps en toekomstige DLC ontvangen en dagelijks meedoen aan wedstrijden en challenges die leuke prijzen van een petje tot cashgeld of een Jeep kunnen opleveren. Maar dan moet het uiteraard wel goed werken.