Artikel: Call of Duty 7: Black Ops 7 Multiplayer Beta

RDJ134 10 oktober 2025 om 15:02 uur

Elk jaar voor de release van een nieuwe Call of Duty is er een multiplayerbèta om de netwerkcode te testen en kan het grote publiek alvast kennismaken met de aankomende game. Zo was dit ook het geval met Call of Duty: Black Ops 7, die van 2 tot en met 9 oktober duurde, en geheel volgens traditie drop ik je er mijn mening en ervaring over in het onderstaande artikel.



Laten we beginnen met wat deze bèta te bieden had, want deze kwam met een shitload aan mappen, modi en wapens met een hoop attachments en uitbreidingen. Maar ook nieuwe dingen zoals drones en meer. Laten we echter beginnen bij het begin: de multiplayermappen zelf, en dat waren de volgende:

  • Toshin
  • The Forge
  • Cortex
  • Exposure
  • Imprint
  • Blackheart

    Deze zes mappen zijn het beste te omschrijven als industrieel, laboratorium en urban stadsomgeving en dus een redelijke variatie voor de diverse gamemodi die de bèta te bieden had. Ik moet eerlijk zeggen: de eerste indruk was niet echt positief te noemen. Ik irriteerde me dood aan de omgevingen die er erg glad en ‘schoon' uitzagen en aanvoelden, iets wat je bij een ‘militaire' shooter niet verwacht. Voorgaande delen hadden vuil, puin en shit die rondvlogen. Maar hier was alles mooi en kleurig, oftewel iets waar ik aan moest wennen.

    Toen ik eenmaal gewend was, moet ik zeggen dat het ook heerlijk ouderwets aanvoelde en ik de feeling al snel te pakken had. Ik realiseerde me dat dit gewoon heel anders is dan ik verwachtte. Want Black Ops 7 is weer zo'n sci-fi-deel dat door veel mensen gehaat wordt en dus wennen of skippen zal worden. Wat ook wennen is, is de gehate double/wall jump die je kunt doen.

    Je rent langs een muur, je springt en drukt nog een keer, en je vliegt door de lucht of komt op plekken die normaal niet toegankelijk zijn. Meerdere mappen zoals Blackheart en Cortex zijn hierop ingericht en moedigen je soms aan om via open gaten een route te kiezen waarbij de timing perfect moet zijn, anders val je naar beneden en is het game over. Dit is dus niet je standaard Call of Duty te noemen en zorgt al voor heel veel boze reacties online op sociale media en YouTube-kanalen, waar mensen helemaal losgaan.



    Ook dit jaar kregen we een voorproefje van de meerdere gamemodi die de Call of Duty: Black Ops 7-multiplayer rijk zal zijn, en dit waren:

  • Team Deathmatch
  • Hardcore Team Deathmatch
  • Domination
  • Hardcore Team Deathmatch
  • Hardpoint
  • Kill Confirmed
  • Overload
  • Search and Destroy

    Alles volgens de bekende formule van de franchise, met opvallend Overload. Hier verover je een device dat je moet afleveren op een rode cirkel bij de tegenstander om zo punten te veroveren. Wie de meeste heeft, is de winnaar. Dit is apart en leuk om te spelen, alleen had denk ik 90% geen idee wat ze moesten doen en renden ze rond alsof het een Team Deathmatch was. Ik vergeet erbij te vertellen dat de modi kwamen in een verplichte vorm waarbij je elke ronde een andere mode kreeg.

    Je kon bijvoorbeeld niet zeggen: “Ik wil alleen Kill Confirmed of TDM spelen.” Dit kwam in een volledig pakket. Iets waar ik geen moeite mee had, omdat je op die manier alles kunt uittesten, en de developers kunnen zien of alles goed werkt in alle modi die ze straks releasen. Anders hadden veel mensen gewoon hun eigen populaire mode gekozen, en dan zouden er enkele overblijven die dan niet of amper gespeeld worden. En dat is nu eenmaal de realiteit.

    Tot slot was er ook de zombiemap Vandorn Farm die werkt volgens het vaste principe van: schiet zombies, overleef de ronde, upgrade je gear en wapens en unlock het volgende gebied. Als je dit ooit hebt gespeeld, weet je wat je kunt verwachten, want het is vrij standaard. Geloof me, ik heb vele uren in de zombiemodi van de vorige titels gezeten.



    Dat brengt ons bij de vuurwapens, en de Call of Duty: Black Ops 7-multiplayerbèta leek op het eerste gezicht wat gierig met de wapens die ze ons wilden tonen. Maar voor een eerste kennismaking was dit meer dan genoeg. Vooral de SMG's en Assault Rifles waren mijn favorieten, en uiteraard kon je deze wederom uitbouwen met dempers, grips, lopen, et cetera. Ook waren er je wildcards, specialists met perks, killstreaks en field upgrades. Bij de laatstgenoemde viel de Drone Pod het meest op. Dit is een device dat drones eruit gooit die automatisch vijanden in de buurt opzoeken en dan exploderen.

    Ook Active Camo is nieuw, en dit maakt je tijdelijk onzichtbaar als een Predator iets wat al sinds jaar en dag in de Ghost Recon-series wordt gebruikt. Je field upgrades zijn trouwens (net als je granaten) te overclocken en dit geeft ze een grotere spreiding, langere duur, etc. Dit is iets wat ik zeer kon waarderen en dat bij de officiële launch alleen maar dieper zal worden uitgewerkt door spelers.

    Daarnaast was er bij deze test een handjevol operators beschikbaar, en wat me hier opviel was niet alleen dat Kagan heel erg veel leek op een volwassen Mavis uit de Hotel Transylvania-filmreeks, maar ook dat er een operator was met de naam Vermaak. En ja, Vermaak is behoorlijk Nederlands te noemen. Zo heeft deze titel waarschijnlijk een NL-tintje. Jeeeeuh.



    Eindconclusie:
    Eigenlijk wilde ik dit artikel nog iets verder uitbreiden en meer beschrijvingen geven van de operators en lijsten met wapens en andere shit, maar dan zou ik uitkomen op vier pagina's, en dat is een vrij lange lap tekst die al snel verveelt. Iets wat ik ook met deze bèta had: het is allemaal leuk en aardig, voelt vertrouwd, speelt vertrouwd en is in de kern Call of Duty.

    Maar… er is altijd een maar, en in dit geval een niet erg leuke. Het voelt zo glad en geforceerd met de wall jumps, waar meerdere levels letterlijk omheen zijn gebouwd. En nu komt het: de mappen lijken een mix van oude bestaande mappen, alsof AI deze in elkaar heeft gedraaid en van alle populaire multiplayermappen een hapje heeft genomen en vervolgens in elkaar heeft geplakt.

    Dit valt op voor iedereen die al langer dan vandaag Call of Duty speelt. Het voelt lui en goedkoop aan, alsof er een ziel ontbreekt in deze mappen. Voor de rest krijg je meer van hetzelfde, en dat is wat ik waardeer aan CoD, want het is de Big Mac van de videogame-industrie: je weet precies hoe het smaakt en eruitziet. Wat me brengt bij het sci-fi-sfeertje dat net niet als Call of Duty aanvoelt: het lijkt op Apex Legends die een one-night stand met Halo heeft gehad. En dat is geen grap.

    In mijn omgeving en de mensen die ik heb gesproken, waren allemaal ronduit negatief en na een paar dagen klaar met de bèta. Ik heb die overigens wel uitgespeeld, omdat ik, ondanks een behoorlijk aantal minpunten, mij ermee vermaakte en mijn OCD-level 30 en de beloningen ervan wilde behalen die meegaan naar de retailversie. Zo heb ik het grootste deel van de wapens kunnen maxen.

    Is dit een slecht voorteken voor de retail van Call of Duty; Black Ops 7??

    Om eerlijk te zijn: ja en nee. Ja, omdat veel mensen dit jaar boots on the ground gaan met Battlefield 6, die een grote concurrent is voor de release van BO7. Aan de andere kant heeft Call of Duty al jaren een harde kern spelers (waar ik ook bij hoor) die elk deel spelen. Ongeacht de setting of dat deze wat slechter is dan een ander deel. Dit zijn ook de mensen die geld spenderen aan skins en andere ongein die je niet hoeft te kopen.

    Alles overwogen was het een beetje aan de meh-kant, maar tegelijk toch weer fun om te spelen. Dus kijk ik vol goede moed uit naar de retailversie die op 14 november wereldwijd zal verschijnen.

  • Reageer