Het grote fotografie topic!

Wil je gewoon over andere dingen praten? Dat kan dan hier!
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Ik zou gaan voor een prime + een 18-105 . De 18-105 is niet de beste lens ever , maar voor de prijs is het een aardig goede lens. Ik wil wel misschien overwegen om mijn prime te verkopen en zelf een nieuwe te kopen , want ik wil denk ik liever een 25 mm en ik heb een 50 mm .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Yay ik ga ook maar een nieuwe lens kopen voor concerten enzo (:
Kost 90 euro, maar dan krijg ik hopelijk wel hele mooie foto's ^^
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door DaveyY »

Welke lens ga je kopen dan?
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Dacht ik eindelijk dit weekend weer eens wat foto's te kunnen gaan maken , krijgen we weer kut weer -.- ...
Nja , hopelijk kan ik zondag naar buiten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Daar ben ik nog niet precies uit, een vrouw had het tegen mij gezegd maar ik ben het vergeten en ze heeft me nog niet terug gemaild, soo...

was iets van prime 1.8 ofzo hahaha?

Voor concert foto's ;)
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Welke lens neem je daarbij dan nog meer mee ? Want een zoom functie is toch wel erg handig bij concerten he :P.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Hoezo, hoe bedoel je?

Het was trouwens de Nikkor f/1.8 50mm ofzo
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door DaveyY »

Ok, is een leuke lens.. Maar ik snap niet echt precies waarom dat een concert lens is.. Flitsen moet je toch wel.
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Hij heeft een erg lage F waarden dus is het niet nodig om een flits te gebruiken. Bovendien mag je bij veel concerten geen flits gebruiken en de grote concerten waar dat wel mag sta je meestal er zo ver van af waardoor een flitser overbodig is. Bovendien kom je dan met 50mm 1.8 niet dichtbij genoeg. Dus ik weet niet wat voor een concerten je precies wilt fotograferen , maar ik zou toch gaan voor een grote brandpunt of een zoom objectief. Ik heb gisteren foto's gemaakt bij Jazz Maastricht vanaf het balkon en heb toen mijn 50mm prime gebruikt en de 70-300. De 70-300 was daar veel beter geschikt voor vanwegen de verre afstand. Maar ook van de podium rand (was in een theater) kwam ik niet helemaal goed dichtbij.
Dus bij een groter concert waar er nog 2 meter tussen het publiek en het podium zit kom je echt niet dicht bij genoeg met 50mm. Wat voor een concerten wil je dan eigenlijk gaan fotografen ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Ja ik weet ook niet wat nou precies de reden was maar het werd mij aangeraden... maar als ik zo jullie verhalen hoor dan kan ik het misschien beter niet doen..
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door DaveyY »

Ja maar als het echt donker is (bij de concerten waar ik tot nu toe ben geweest) moet je wel flitsen hoor.
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Toch mag dat bij veel concerten niet. Als het donker is , je mag er niet flitsen en het is een bewegelijke band dan heb je een probleem ja. En als je dan bij een concert bent waar je wel mag flitsen , is een goede flits techniek erg belangrijk om de sfeer niet weg te halen. Ik zou gaan voor de 50mm Prime maar dan wel met nog een andere met wat zoom bereik. Welke body heb je eigenlijk ? Kijk eens of een iso van 1600 acceptabel is. Dan hoeft het nog niet eens zo'n lichtgevoelige lens te zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door DaveyY »

1600 geeft wel heeel veel ruis op mijn D3000. Op de 450D denk ik ook.. Want het is geen superhighend camera ;).
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Wow wow wow.... zo slim ben ik niet. Chilll, ik heb mijn handleiding nog niet helemaal doorgewerkt van mijn D-90 dus een hoop dingen weet ik nog niet(en ben ik alweer vergeten haha).
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

ISO is de licht gevoelig heid. Hoger betekend dat je kunt fotografen in donkere omstandigheden. Dat klinkt natuurlijk geweldig , maar bij te hoge ISO waardes komt ruis voor. Vooral goed te zien op bijvoorbeeld een zwart egaal vlak.
http://www.dromodo.nl/begrippen_iso_gevoeligheid.htm
Ik heb net als DaveyY een D3000 en ISO 1600 is toch de max waarop ik fotografeer. Voorkeur gaat naar 800 ISO of lager.
De D90 staat ongeveer gelijk aan de D3000 dus ik denk dat bij jou ISO 1600 ook wel het maximaal acceptabele is.
Er zijn trouwens camera's die tot over ISO 6000 gaan. Maar dat zijn pro camera's van 1500+ .
Anyway , kijk eens wat acceptabel is. Goed te testen in een huiskamer met een zwarte muur. Moet je alleen een paar schermer lampjes aan doen , ISO op 1600 zetten en dan wat foto's maken zonder flits. Als jij voor jou gevoel vindt dat er teveel ruis is , zul je denk ik toch moeten investeren in een wat duurdere lichtgevoelige zoom lens. Ondertussen zou je wel nog de 50mm prime kunnen kopen maar bij concerten kun je het beste dan ook de kit lens meenemen.

EDIT :
PDS , ik zie dat je een 18-105 VR hebt. Super lens , maar niet geweldig bij concerten. Omdat hij een diafragma ring heeft van 3.5 dacht ik. Eigenlijk moet je bij concert fotografie 2.8 hebben of nog lager. Probleem is dat die of heel duur zijn , of niet zo ver kunnen in zoomen. En je wilt bilnaden fotograferen lees ik ook ( :lol: ) , dus dan zul je al een een 200MM of misschien nog meer moeten MM moeten nemen. Ik zou daar persoonlijk niet mee in het publiek gaan staan bij een concert , want die dingen zijn peper duur. Ik heb zelf laatst met een 70-300 gefotografeerd bij Jazz Maastricht en die zijn aardig gelukt. Maar waarschijnlijk ook alleen omdat het mogelijk was er goed te concentreren en stil te zitten waardoor ik een trage sluitertijd kon gebruiken , en omdat het een VR is wat ook weer een beetje bij draagt. Ik denk dat ik vanavond nog wel wat resultaten kan posten.

Je kan eventueel ook door sparen voor een 80-200MM van 2.8. Die kost 2000 euro en ik denk dat je dan zoveel tijd nodig hebt om te sparen , dat je ondertussen nog genoeg kan oefenen met het spul wat je nu hebt. Ik heb besloten om ook te gaan voor die lens , aangezien hij geschikt is voor DX en FF dus kan ik hem later altijd nog op een FF camera doen. Ik heb nu 300 euro bij elkaar , dus nog een anderhalf jaar sparen en dan zal ik hem wel kunnen kopen. Tegen die tijd zal ik wel wat ervaring hebben opgedaan :lol: .
Ondertussen zou je dan inderdaad die Prime 50mm kunnen kopen. Dat is ook een erg mooie lens. Maar wanneer je die mee neemt naar een concert zul je hoogst waarschijnlijk toch naar je kit lens grijpen voor toch iets andere shots.

Dit is trouwens die 80-200mm 2.8 :
http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=29513
Volgens de reviews echt een ongelofelijk goede lens. Als je niet zolang kan/wilt sparen zou je ook kunnen gaan voor de oudere versie :
http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=20273
Of voor een gelijkmatige lens van Tamron :
http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=25176
Of Sigma :
http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=17728
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Ik weet wat dat ISO gedoe in houd alleen ik snap niet waarom dat verband houdt met de lens die ik wilde kopen? Maar goed, 2000 euro is absoluut te veel, heb al 700 euro hiervoor betaald en dat vind ik eigenlijk wel zat ;)
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Nou , wanneer je camera niet al te veel ruis vertoond bij ISO 1600 zou je niet meteen een extreem lichtgevoelige lens hoeven aan te schaffen zoals die van 2000 euro of 600/700 euro. En aangezien je graag inzoomt heb ik begrepen ? kan ik je misschien deze aan raden : http://kamera-express.nl/index.php?page ... duct=18933
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Dat is inderdaad wel een optie al vind ik die ook nog wat prijzig voor de fase waar ik nu in zit(ben nog volop beginner). Maar bedankt voor de hulp!
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Ik heb met die lens deze resultaten kunnen boeken :http://www.mijnalbum.nl/Album=UHAYDFLH
Vraag me niet waarom ,maar de zwart-wit foto's zijn extreem ruizig op mijn Windows laptop terwijl het op de iMac (waar ik ze op bewerkt heb) bijna geen ruis te zien is. Heel vreemd. Ik twijfelde toch , en heb eentje afgedrukt op foto papier maar ook daarop geen ruis te zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Vandaag deze foto genomen, de kwaliteit is volgens mij alleen een beetje screwed nu ik hem geupload heb :(

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vijeze
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 20:53

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Vijeze »

Foto gemaakt van een vriend van me
Afbeelding
Kleurtje eroverheen. gooo
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Is wel oke. Mis wat scherpte en hij houd niet men aandacht lang vast. Die kleuren vind ik wel leuk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Pleasedontshout
Berichten: 341
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:02
Locatie: Strijen

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Pleasedontshout »

Over welke foto heb je het nou, over de mijne of die van Vijeze?

Ik baal echt super erg van de kwaliteit na het uploaden, de foto is zo mooi als ik het gewoon op mn computer bekijk, maar daar is echt niets van terug te zien :(
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Metalsnake36 »

Die van Vijeze. Bij die van jou is het onderwerp wel héél erg klein. Want dat lieveheersbeestje moest het onderwerp zijn neem ik aan ?
Kwaliteit van Uploaden is inderdaad vaak erg bagger. Ben ook op zoek naar een alternatief.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Vijeze
Berichten: 327
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 20:53

Re: Het grote fotografie topic!

Bericht door Vijeze »

Die foto was dan ook gemaakt met mijn zwaar overpowerde samsung star :P
Plaats reactie