Earthlings

Bespreek hier alles omtrent films. Daar vallen onder: bioscoop, dvd, Blu-Ray en downloads.
Gebruikersavatar
Freezown
Berichten: 850
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:18

Re: Earthlings

Bericht door Freezown »

Er kan wel drie keer zoveel voedsel geproduceerd worden als nodig is om de hele wereldbevolking te voeden, het is alleen niet winstgevend om dat te doen.
Man this is such a drag
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Earthlings

Bericht door Metalsnake36 »

Hoe dan? Zoals ik het zie is er nauwelijks ruimte waar op vruchtbare grond echt goed voedsel geproduceerd worden. Zelfs hier in het westen waar wij geld en aanbod genoeg hebben voor eten, is de kwaliteit van het eten meestal vrij laag. Bijna al het eten wordt tegenwoordig in een fabriek gemaakt en via allerlei manieren gekweekt om het zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk te produceren i.p.v. zo goed mogelijk. En zelfs met zo'n lage kwaliteit eten is het niet mogelijk om de wereldpopulatie te voeden.

Feit is: De wereld is overbevolkt. Zoals Adante al eerder zij, alle grote problemen tegenwoordig zouden veeeel makkelijker zijn op te lossen wanneer de wereldbevolking half zo hoog is.

En of het nu waar is of niet, ik kan me wel voorstellen waarom de 'illuminatie' zowat de hele wereldbevolking wilt uitroeien. Want laten we eerlijk zijn, we steven nu toch wel hard af op zelfvernietiging. Of de halve wereld uit te roeien de juiste oplossing is, is een ander verhaal, maar ik kan me vinden in dat standpunt.

En het ergste is, de bevolking blijft groeien en ook nog op steeds hoger tempo.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adanteh
Berichten: 862
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:55
Locatie: Friesland

Re: Earthlings

Bericht door Adanteh »

Freezown schreef:Er kan wel drie keer zoveel voedsel geproduceerd worden als nodig is om de hele wereldbevolking te voeden, het is alleen niet winstgevend om dat te doen.
De westerse wereld is zo volgebouwd dat hier simpelweg geen ruimte is om voedsel te verbouwen om onszelf te ondersteunen. Dan krijg je het 'probleem' dat je voedsel uit andere delen van de wereld moet halen, op plekken waar er meer dan genoeg ruimte is, opzichzelfstaand is dit niet zo'n probleem (Of dit nou efficiënt werken is, laat ik even buiten de discussie), omdat ze daar genoeg ruimte hebben om voedsel voor zichzelf te verbouwen en ook nog ons een keer te ondersteunen. Maarja, uiteindelijk kunnen de mensen daar het voedsel niet meer betalen, gedeeltelijk voortkomend omdat wij niet voor onszelf kunnen zorgen.
Dan heb je ook nog Afrika, waar grotendeels de grond niet vruchtbaar genoeg is om zoveel mensen te ondersteunen. Als je dan niet naar winst kijkt, dan zou je hun allemaal van eten kunen voorzien, door transport en dergelijke.... Maarja, met de helft minder mensen zou dit helemaal niet nodig zijn. Dan zou de grond toereikend zijn.

Ah well, er zijn genoeg problemen op de wereld en als je wil kun je overal wel een reden voor gaan bedenken. Je kan je ook afvragen waarom je überhaubt zou gaan wonen op plekken waar je jezelf niet eens kan ondersteunen en alles van andere locaties moet halen... Uiteindelijk blijven alle problemen redelijk afhankelijk van elkaar. Ik snap ook wel dat overbevolking niet het enige probleem is, integendeel. Ik probeer alleen te zeggen dat het allemaal een stukje makkelijker zou zijn met wat minder mensen. Die hele ecologische voetafdruk.... met de helft minder mensen kan je voetafdruk twee keer zo groot zijn en je hoeft je nergens druk over te maken.

@Metalsnake. Als je puur kijkt naar hoeveel voedsel-afval er wordt geproduceerd, dan is dat meer dan(!!!) genoeg om de honger te verdrijven. Dus er wordt wel genoeg geproduceerd. Probleem is dat lang niet iedereen toegang heeft tot dit voedsel door bijvoorbeeld armoede en afstand.
Het hele goed vs. goedkoop is natuurlijk ook een enorm probleem. Eigenlijk is de hele moderne industrie best efficiënt qua machines, bestrijding en al die dingen...Het kost geen flikker, maar je produceert gigantisch veel. Efficiënt maar totaal niet duurzaam. Gigantische paradox eigeniljk. Maarja, op een biologische manier vee houden kost nu eenmaal meer ruimte. Dat is gewoon een feit. Is die ruimte er? Nou, als je de vlees consumptie met 25% terugdringt en het afval omlaag brengt dan is die ruimte er eigenlijk wel. Eigenlijk helemaal niet moeilijk, maar dan zit je al met een daling in winst (Hoevel niet persee nodig) zoals Freezown al aangaf.

Also, ondertussen ben ik redelijk gewend aan het vlees hier in Canada, maar het valt me op dat als je vlees koopt in de supermarkt, het écht vele hogere kwaliteit is als bij bijvoorbeeld de Albert Heijn. Gister toevallig zalm gehad. Normaal ben ik niet zo'n viseter, maar dit smaakte uitstekend (en zag er compleet anders uit als de zalmfiletjes die bij de Appie liggen). Dan zie je ook meteen het verschil tussen iets eten waar het vandaan komt, en het de halve wereld over vervoeren voordat het in de schappen belandt.
ORLY?
Gebruikersavatar
Duckz
Berichten: 1896
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 22:22
Locatie: Kamperveen

Re: Earthlings

Bericht door Duckz »

De beste manier van vlees eten is toch wel een pa die jaagt :D
Afbeelding
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Plaats reactie