Digital Comics: Een how-to

Bespreek hier alles omtrent comics.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shamrock
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 16:08

Digital Comics: Een how-to

Bericht door Shamrock »

Comics zijn een belangrijk deel in mijn vrijetijdsbesteding, en dat komt niet alleen maar omdat ik een berg geld heb liggen die ik elke maand trouw naar mijn lokale comicboer breng. Nope, één van de redenen dat ik zoveel comics lees, is dat ik een paar jaar geleden iets moois ontdekte: Digital Comics

Wat zijn Digital Comics?
Om te beginnen bestaat dat woord officieel niet eens, maar het beestje moet een naam hebben en ik vind het wel lekker bekken, dus vooruit, we gaan het doen met Digital Comics.

Digital Comics zijn eigenlijk niets meer, en niets minder, dan scans van comics. In het begin werden ze nog onhandig in een pdf formaat omgezet, maar de scanscene heeft dat formaat in de ban gedaan en heeft een eigen bestands formaat (of eigenlijk formaten) gekozen met de extensie CBR en CBZ.

CBR staat voor Comic Book Rar
CBZ staat voor Comic Book Zip.

Zoals je misschien al zult vermoeden zijn de bestanden eigenlijk gewoon rar's en zips van een mapje verzamelde scans van een comicbook. Dat heeft een paar voordelen. Iedereen kan er namelijk makkelijk zelf een maken, en als je er een hebt waar wat aan mankeert (ontbrekende pagina's slechte scans etc), kan je ze makkelijk repareren. Even hernoemen naar .zip of .rar en uitpakken, aanpassen, weer inpakken en hernoemen en je hebt weer een prachtige Digital Comic.

Scans zijn er , naast in CBZ en CBR nog in twee andere categoriën:
C2C : Cover to Cover, ALLES is gescanned
Noads: Zonder reclames, de reclames liggen ergens op de vloer tussen scanner en keyboard

Digital Comic Readers
Leuk dat het kan, maar wat kan ik er dan mee? Nou, je kan ze lezen (duh!) Moet je wel even een reader ergens vandaan halen. afhankelijk van je besturingssysteem moet je de boer op om er een te vinden. Ik zal er een paar noemen, maar onthoud dat deze lijst verre van compleet is.

CDisplayEx
Alleen voor windows machines. Klein, krachtig, doet wat het moet doen. Niks meer. Niks minder.
Voordeel is dat hij snel je comics inlaad, en dat ie een kleine systeembelasting kent.
Aanradertje!
Downloaden kan hier

Comical
Deze comic reader is er voor Windows, Linux en MacOSX
Downloaden kan hier

Comix
Voor hen die het bij ubuntu of een andere smaak van linux houden is er comix.
Downloaden kan hier

Dit zijn de meest gebruikte, recht toe, recht aan readers.
Ik zelf gebruik CDisplayEx als standaard reader op mijn windows machines, comical als standaard reader op mijn mac en Comix op mijn smartq V7.

Er is nog een programma waar ik het kort even over wil hebben. Ik ga er niet te diep op in, maar wil het even onder de aandacht brengen omdat ik erg gecharmeerd ben van deze "itunes voor comics" voor windows:

Comicrack
Afbeelding
Comicrack is de itunes voor je comics en adverteert zich als de beste comicreader. EVER. Oke, ik moet toegeven, het is een fantastisch programma voor mensen die , zoals ik, hun verzameling ook in digitale versie willen beheren, en die graag door de bomen het bos willen blijven zien. Alles wordt voor je gesorteerd, je kan in coverview je verzameling bekijken en hij haalt automagisch allerlei informatie van het web over tekenaars, schrijvers, verhaallijnen etc.

Hij is gratis, dus hier te downloaden.

Waar vind ik die comics dan?
Allemaal leuk die programma's, maar waar haal ik die dingen dan? Nou, zoals je weet plaatsen wij op dit forum geen directe links naar dingen waarvan we niet zeker weten of jij er thuis een betaalde tegenhanger van hebt. Het zal je opvallen dat ik het woord illegaal niet gebruik. In nederland mag je namelijk gewoon iets downloaden waar copyright op zit, als jij er maar een betaalde versie van hebt thuisliggen. Dus die verantwoordelijkheid ligt helemaal bij jezelf.
Daarnaast zijn er ook al maatschappijen die hun comics al in dit formaat gratis weggeven omdat ze willen dat je hun comic leest en er misschien wel van gaat houden (awwww, liev hé?).

Realiseer je daarom wel, dat de mensen die de comics maken die jij graag leest natuurlijk ook een boterham willen eten, dus hou je aan het aloude credo "If you like it, buy it".

Eerste vindplaats:
De torrentsites. Hoef ik niet uit te leggen, gewoon zoeken op comic en je bent een paar dagen zoet.

tweede vindplaats:
Rapidsearch. Gebruik ik NOOIT, maar ik hoor dat het er vol mee staat.

derde vindplaats:
Usenet. De belangrijkste scannergroup heeft een eigen newsgroup :
alt.binaries.comics.dcp
En in deze groepen vind je meer comics ook niet van Dcp:
alt.binaries.pictures.comics
alt.binaries.pictures.comics.complete
alt.binaries.pictures.comics.reposts
Hou er rekening meer dat je een usenetprovider moet hebben (je internet aanbieder, of eweka bijv) en een newsreader als newsleecher ofzo.


vierde vindplaats:
DC++ en IRC. Als je niet weet wat het is en hoe het werkt, don't bother. Kanalen zijn vaak invite only en er heerst een erg ons kent ons sfeertje.

Een goed startpunt zijn de dcp archives die vooral op torrentsites te vinden zijn. Vaak kun je zo in een klap een hele serie compleet krijgen en je in gaan lezen (*hint* the walking dead *hint*) of belangrijke verhaallijnen (x-men age of apocalyps , house of m etc) bij elkaar downloaden.

ZO. lang verhaal weer. Ik hoop dat ik hiermee wat meer mensen aan het comic lezen heb gekregen ;)
Als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel..
Laatst gewijzigd door Shamrock op za 20 feb 2010, 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
WAT denk je zelf met een instabiele torecale wervelfractuur?
Hallo soepie soepie..Hoe gaat het? Heb je het lekker warm aanje balletjes, jongen?
Gebruikersavatar
SpenQ
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:20
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door SpenQ »

Hier was ik dus echt al zo lang naar op zoek!!!
danku danku! kga het dit weekend proberen, lijkt me heerlijk om die dingen eerst ff uit te proberen, voordat ik ze ga kopen. Op papier leest een stuk lekkerder en het is gewoon leuk om ze te hebben!
Born to lose, live to win.
Gebruikersavatar
Duckz
Berichten: 1896
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 22:22
Locatie: Kamperveen

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door Duckz »

Ik wilde al een tijdje comics lezen, maar in NL kopen vind ik toch wat duur!
Ik ga het zeker proberen.
SpenQ schreef: lijkt me heerlijk om die dingen eerst ff uit te proberen, voordat ik ze ga kopen. Op papier leest een stuk lekkerder en het is gewoon leuk om ze te hebben!
Hier sluit ik me totaal bij aan!
Afbeelding
If you can't dazzle them with brilliance, baffle them with bullshit.
Gebruikersavatar
Shamrock
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 16:08

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door Shamrock »

Papier is immer koning, daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Er is ook geen mooier gezicht dan een kast vol tradepaperbacks en een rek vol comic dozen.

Maar, digitale comics hebben ook zo hun charme. Ik lees de mijn meestal op dit leuke dingetje:

AfbeeldingAfbeelding

Het zijn niet de beste foto's om te laten zien hoe goed dat ding daar geschikt voor is, maar ik ben er erg tevreden mee.
Het is trouwens de smartq V7 MID (Mobile Internet Device) met een 7" kleuren lcd en een accu tijd van ruim 10 uur.
Voordeel van digitale comics is dat je ruim 1000 comics bij je hebt op amper een 4 Gb kaartje. Dat is zeer fijn in de trein kan ik melden. Het staat in iedergeval minder lomp dan 4 van deze comic dozen:

Afbeelding
WAT denk je zelf met een instabiele torecale wervelfractuur?
Hallo soepie soepie..Hoe gaat het? Heb je het lekker warm aanje balletjes, jongen?
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door DaveyY »

Wow, just wow.. Daar ligt echt voor een fortuin aan comics :P. Wel een vette hobby!
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
RJ133
Berichten: 454
Lid geworden op: di 16 feb 2010, 02:15
Locatie: kirchroa
Contacteer:

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door RJ133 »

lijkt me kut als daar brand uitbreekt
Afbeelding
-----------------------> Xfire,YouTube, Twitter,Hyves <-----------------------
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door DaveyY »

Brand is altijd kut. Weer een nuttige reactie.
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
DanielBoss
Berichten: 793
Lid geworden op: do 11 feb 2010, 23:42
Locatie: Groningen

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door DanielBoss »

DaveyY schreef:Brand is altijd kut. Weer een nuttige reactie.
Hahaha, inderdaad :P.


Maar wel een vette collectie heb je daarzo.
Zelf ben ik niet zo van de comics, ik lees alleen de Donald Duck af en toe omdat we daar nog lid van zijn, maar die valt niet echt onder comic geloof ik :).
To be the best, you have to beat the best. And I'm undefeated.
Gebruikersavatar
Adanteh
Berichten: 862
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:55
Locatie: Friesland

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door Adanteh »

He, worden deze dingen nou ook een beetje beschikbaar voor de iPad? Dat lijkt me daar echt perfect voor, prima scherm en de baterijduur is ook niet verkeerd. Anders zal er vast wel een App voor gemaakt worden.

(Adante wil opzich wel een iPad, maar ze zijn zo duur, en eigenlijk redelijk zinloos :p)
ORLY?
Gebruikersavatar
woutersuper
Berichten: 1085
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 16:38
Locatie: Enter

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door woutersuper »

k ben nu kick ass en watchmen aan het ahum *downloaden* lijkt me leuk
Afbeelding
Gebruikersavatar
Stravagante
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 23 apr 2010, 18:06

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door Stravagante »

Ik ben hier een tijdje terug ook tegen aan gelopen. Ik wou al een tijdje Marvel comics gaan lezen, maar hier in Nederland kun je natuurlijk niks anders krijgen dan de Donald Duck en een handje vol Belgische meuk.

Ben nu alle Punisher, Ghostrider en Hulk comics aan het lezen.
Maybe this world is another planet's hel...
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door DaveyY »

Ben ook wel geintresseerd, hoe werkt dit met de iPad?
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
Shamrock
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 08 feb 2010, 16:08

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door Shamrock »

Met de ipad werkt het heel goed.
Je hebt de keuze om reader applicaties te downloaden van bijvoorbeeld marvel, maar persoonlijk heeft de applicatie "Comic Zeal" mijn voorkeur omdat die ook cbr/cbz ondersteunt.
Je koopt comic zeal (of jailbreakt je ipad en downloadt hem ergens vandaan, maar dat heb je niet van mij ;) ) en installeert het. Vervolgens ga je naar itunes en sleep je je comics naar je device bij de apps/filesharing mogelijkheid.

Hierna heb je in Comic zeal een berg comics tot je beschikking. Deze kan je eventueel nog op serie etc sorteren, maar daarvoor met je je maar eens in comic zeal verdiepen.

Lezen is een droom op de ipad. Het ding is ervoor gemaakt! Probleem bij mijn oude reader waren de two page spreads, die werden te klein om te lezen. Ipad doet dat slimmer. Die geeft je alleen voor die pagina's de mogelijkheid om je ipad te kantelen en dan krijg je de pagina's in breedte te zien en alles is wonderwel zeer goed leesbaar :)

Alleen al voor de digital comics vind ik een ipad de aanschaf waard. Dat ie dan ook nog andere leuke dingen kan, is meegenomen :D
WAT denk je zelf met een instabiele torecale wervelfractuur?
Hallo soepie soepie..Hoe gaat het? Heb je het lekker warm aanje balletjes, jongen?
Gebruikersavatar
DaveyY
Berichten: 634
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 18:55
Locatie: Bleiswijk

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door DaveyY »

Ah goed om te horen :D. Dat ding begint steeds intressanter te worden.. :)
Afbeelding
Specs: GTX 295, i7 920, X58-UD5, 6GB 1600MHZ OCZ, HAF 922.
Gebruikersavatar
ZOMBIE-PAPA
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 11 jul 2011, 15:41
Locatie: hoorn (NH) Netherlands
Contacteer:

Re: Digital Comics: Een how-to

Bericht door ZOMBIE-PAPA »

kweet niet of er uberhaupt interresse voor is want volgens mij is deze thread al zo dood als n pier maar er is voor smartphones en iphones een geweldige comic reader, ik gebruik hem bijna dagelijks in de trein naar werk en lees er complete series mee
het heet comic reader mobi

kost wel aardig wat in de appstore en de android market :D (check op bijvoorbeeld filestube.com ofzo)
http://comicreader.mobi/
Afbeelding
Plaats reactie