Thuis netwerkje

Wil je gewoon over andere dingen praten? Dat kan dan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Thuis netwerkje

Bericht door Metalsnake36 »

Ik wil dus voor niet al te veel geld een server opzetten hier in huis. Ik ben namelijk altijd bezig met m'n foto's, video's en muziek te kopiëren en wordt er een beetje moe van. Nu wil ik dus alles gewoon op een centrale server pleuren. Probleem is dat ons huis nogal groot is en achterlijk dikke muren heeft dus ik ga er niet komen met een router. Ik heb m'n iMac beneden staan en boven zit ik altijd op de Macbook. Kan ik dan bijvoorbeeld bij m'n imac een server plaatsen, en dan een kabel van die server naar een router trekken dichterbij m'n kamer? Of andersom, dat de server op m'n kamer staat? En kan ik dan ook draadloos op die server komen? Ik heb er echt achterlijk weinig verstand van. Zou het ook mogelijk zijn dat ik de server ergens in het midden plaats en dan een kabel trek naar de router die in de buurt van de iMac staat en eentje trek naar de router die op m'n kamer staat? We hebben namelijk al 4 routers staan. Kan ik die gewoon gebruiken?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adanteh
Berichten: 862
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:55
Locatie: Friesland

Re: Thuis netwerkje

Bericht door Adanteh »

Dus let me get this straight. Je wil gewoon een NAS hebben? NAS halen, naast je router zetten en hem met een ethernet kabel op je router aansluiten en je bent klaar. Probleem is dan wel dat de filetransfer draadloos niet erg snel zal gaan.
ORLY?
Gebruikersavatar
Metalsnake36
Berichten: 1364
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:19

Re: Thuis netwerkje

Bericht door Metalsnake36 »

Moest het even Googlen, maar dat zoek ik dus jaa :lol:

Maar waarom gaat dat dan niet een beetje snel draadloos? Heb ik op zich niet heel erg veel problemen mee maar het zou fijn zijn als dat wel een beetje rap gaat. Wat moet ik me dan aanschaffen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Adanteh
Berichten: 862
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 21:55
Locatie: Friesland

Re: Thuis netwerkje

Bericht door Adanteh »

Wat je je moet aanschaffen is een bult netwerkkabels. N-snelheid gaat denk ik tot de 300mbit, die je eigenlijk nooit gaat halen. Bijna alle moderne netwerk apparaten (Dus ook de Ethernet poort op je laptop) ondersteunt gigabit wat dus al weer een heel stuk sneller is. Don't get me wrong, draadloos gaat vaak nog prima, maar bedraad gaat alles zoveel sneller. Er is helaas geen andere oplossing voor.
ORLY?
Gebruikersavatar
TZC-T1-FX
Berichten: 225
Lid geworden op: wo 10 feb 2010, 22:01

Re: Thuis netwerkje

Bericht door TZC-T1-FX »

Ik heb zelf thuis een MD 254 van Sitecom. Simpel NAS-je voor weinig geld. Maar doet zijn ding erggg goed.

Je kunt met Powerline (homeplugs) gaan werken. Dit is een technologie die elektriciteit netwerk gebruikt als netwerk. Het werkt heel simpel, een draad van je router gaat naar een Homeplug adapter, die stop je vervolgens in een stopcontact, vervolgens loop je naar een ander stopcontact, plug je daar je andere homeplug adapter in, daarin je internetkabeltje en die vervolgens in je apparaat waar je internet op wilt hebben.

Maar wat Adanteh al zei, pleur gewoon een NAS naast je router via de kabel. Alle computers die aan je router aangesloten zijn kunnen met je NAS communiceren, dus ik zou niet weten waarom je een draadloze NAS zou willen hebben.
Follow me at www.globehouse.eu
Plaats reactie