Preview: Doom Multiplayer Bèta

RDJ134 9 april 2016 om 17:21 uur

Voor enkele dagen lang ging de poort naar de hel een klein stukje open met de Multiplayer Bèta van Doom. De titel die dit jaar letterlijk gaat knallen op de PC en de bekende consoles. Maar zoals dat tegenwoordig gaat, is er eerst een multiplayer bèta om de netwerkcode te testen. Deze was closed en dus voor een handjevol mensen toegankelijk en vanaf 15 tot 18 april voor iedereen te spelen. Ik heb de closed bèta gespeeld en mijn ervaring ervan kan je hieronder lezen.

Voor enkele dagen lang ging de poort naar de hel een klein stukje open met de Multiplayer Bèta van Doom. De titel die dit jaar letterlijk gaat knallen op de PC en de bekende consoles. Maar zoals dat tegenwoordig gaat, is er eerst een multiplayer bèta om de netwerkcode te testen. Deze was closed en dus voor een handjevol mensen toegankelijk en vanaf 15 tot 18 april voor iedereen te spelen. Ik heb de closed bèta gespeeld en mijn ervaring ervan kan je hieronder lezen.



In deze bèta waren twee multiplayer mappen met de namen Heatwave en Infernal beschikbaar en de volgende twee gamemodi: Team Death Match en Warpath. Voordat je de dodelijke arena's in gaat is het aanpassen van je karakter een must, want als je letterlijk door de hel heen loopt moet je er wel een beetje fly bij lopen. Het eerste wat opvalt is dat je karakter veel weg heeft van een Halo-karakter, wat niet echt helemaal vreemd is aangezien Doom Marine er was ver voordat Master Chief ten tonele kwam en een soortgelijke outfit draagt. Het hele uiterlijk is aan te passen naar eigen smaak en kan je of helemaal glimmen als een stuk plastic of vuil en krassen toevoegen om jezelf en je wapens een grauwere look te geven. Dat gedaan hebbende, is het tijd om te spelen en dat doe je niet met je snikkel in je hand, maar met een aantal standaard Loadouts, die bestaat uit Assault, Sniper en Ambusher, die allemaal hun eigen wapens hebben en hoe dat ingedeeld is kan je hieronder zien:

  • Assault heeft: Rocket Launcher, Plasma Rifle en een Frag Granade.
  • Sniper: Vortex Rifle, Super Shotgun en een Personal Teleporter.
  • Ambusher: Heavy Assault Rifle, Super Shotgun en een Frag Grenade.

    Als je begint met ranken en de XP omhoog schiet beginnen er custom sloten vrij te komen, waarbij je zelf je arsenaal kan gaan samenstellen. Want hoe sneller je stijgt hoe sneller je ook nieuwe wapens erbij krijgt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik 99% van mij tijd met de Super Shotgun doorbracht, omdat dit wapen twee volle hits nodig heeft om een tegenstander naar de klote te schieten en dat doe je met veel voldoening.



    Deze multiplayer bèta speelt echt gruwelijk lekker weg en ik moet zeggen dat het oldskool aanvoelde in de goede zin van het woord. Ik heb sinds Unreal Tournament 99 niet meer genoten van een FPS online. Het is simpel en bloedsnel waarbij je letterlijk splitsecond beslissingen moet maken en het jij of je tegenstander is die eraan gaat. Deze speelstijl mag dan wel ouderwets zijn, maar Doom laat zien hoe dit in ere ook anno 2016 nog steeds heerlijk is om te spelen en voor FPS-veteranen als mijzelf een warm bad waarin kneusjes die auto aim, killstreaks en troep op hun wapens al snel huilend naar hun mammie zullen rennen. Nu denk je ik zie het woord perks niet staan bij wat je net opnoemt. Dat klopt, want deze zitten wel in deze MP bèta, want je kan tijdelijke perks vrijspelen en toewijzen aan je karakter.

    Buiten deze perks is er nog genoeg te gebruiken tijdens het spelen, zo liggen er overal health, ammo en armour packs die je nodig zal hebben en allemaal hebben deze een kleurtje en zijn een toevoeging voor je karakter. Ook als je een tegenstander omlegt laat deze armour vallen en je weet dat dit in een FPS broodnodig is. Over spelen gesproken: zoals ik al zei heb je Team Death Match (TDM), waarbij je blast op alles wat niet je team is, oftewel iets waar alle FPS-spelers wel bekend mee zijn. Maar Warpath is een ander verhaal, dit is een conquest type modus, waarbij een zone over de map beweegt en deze moet je steeds veroveren en vasthouden op je vijandelijke team. Doordat deze zone beweegt is het moeilijk om deze vast te zetten en kunnen tegenstanders niet alleen voor en achter je komen, maar ook boven je. Dus op en top spanning.

    Wat ook erg spannend is, is de Demon Rune die zo nu en dan respawnd op de map en deze veranderd je tijdelijk in een demoon (in deze bèta is dat de bekende Revenant) waarmee je gruwelijke chaos kan schoppen op los lopende vijanden, maar denk niet dat deze over powerd is, want als meerdere tegenstanders het vuur op je openen is het game over voor je. Overigens zijn er naast je standaard wapens ook nog andere pief paf poef wapens op te rapen die je tijdelijk wat extra vuurkracht geven.



    De bèta van Doom geeft een mooi voorproefje op wat gaat komen met de volledige game waar ik al sinds jaar en dag naar uit kijk. Het speelde vloeiend goed, zag er voor een bèta zeer goed en kleurig uit en heb ik amper tot geen lag bespeurd. Het enige wat ik iets minder vond was dat het naar mijn gevoel soms te lang duurde om samen met een party een game te vinden. Maar zoals ik al zei kan dit aan mijn gevoel liggen. Maar fookin' hell wat heb ik genoten van deze bèta, het deed mij zoveel denken aan Unreal Tournament en een tijd dat multiplayer shooters nog simpel waren met een aantal wapens en bloedsnelle gameplay. De wapens zijn wel oké, maar de Super Shotgun is fookin' a. Het geeft gewoon voldoening om tegenstanders met twee schoten om te leggen, net als je ongezien dichtbij kan komen en een execution move kan toepassen waarbij je nekken breekt of dodelijk trappen uitdeelt.

    Als je na het lezen van dit artikel nu ook zin krijgt om te spelen, dan heb ik goed nieuws, want vanaf 15 tot 18 april is deze bèta open voor iedereen en is Doom vanaf 13 mei verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 4 en de Xbox One. Mijn eerste indruk van de multiplayer is zeer goed en doet zelfs snakken naar meer en ik raad je dan ook aan deze open bèta te gaan spelen.

  • Reageer