Review: God of War: Ascension

Gtamen 27 maart 2013 om 09:15 uur

In 2010 kwam God of War III uit en het blies heel veel mensen weg en was moeilijk te over treffen. Natuurlijk schreeuwt dat om een nieuwe God of War, maar kan God of War: Ascension voorganger God of War III wel overtreffen? Daar gaan we het eens over hebben.

Het verhaal van God of War: Ascension speelt zich af voor alle andere God of War-games. Je bent ontsnapt van de Furies die je eerst hadden opgesloten, maar Kratos zou Kratos niet zijn als hij niet zou ontsnappen en wraak willen nemen. Daar begint alle ellende voor de Furies, want Kratos heeft visioenen van zijn familie die hem al heel lang achterna zitten en de Furies gebruiken dat als zwaktepunt om Kratos terug te krijgen op de plek waar zij hem willen hebben. Het verhaal is aan het begin best langzaam, maar krijgt steeds meer snelheid en wordt steeds beter en duidelijker. Als je eenmaal de game hebt uitgespeeld, dan zijn de andere God of War-delen meteen stukken duidelijker. Dit betekent dus een geslaagde prequel.

De gameplay is oud en vertrouwd. De gore is er weer als nooit tevoren en je hebt ook zeker geen zwakke maag nodig bij het spelen van God of War: Ascension. Dit keer is de focus veel meer gelegd op Kratos zijn zwaarden in plaats van zoals in de vorige delen waar het slimmer was om je magic te spammen om makkelijk voorbij moeilijke stukken te komen. Nu we het toch over moeilijke stukken hebben: je hebt vast wel gehoord van het beruchte chapter 28. Het neemt wat pogingen in beslag, maar zo extreem moeilijk is het niet. De game is heel erg gefocust op casual spelers. De meest logische dingen worden uitgelegd en de dingen die wel wat tips zouden kunnen gebruiken zijn niet aanwezig. Het helpt alleen niet echt dat het parry systeem niet zo goed werkt als in de vorige delen. Ook de camera als in de vorige delen doet heel erg zijn best om te laten zien hoe mooi de wereld is en dat is het ook zeker, want God of War: Ascension is echt eye candy en met een 7.1 surround sound krijgt de game echt een hoop meer waarde. Helaas zitten er nog het nodige aan sound glitches in de game die een seconde of twee vertraging geven met je actie van bijvoorbeeld een trigger overhalen. Het fijne aan de casual richting is dat je geen ADHD nodig hebt om voorbij de Quick Time Events te komen, zoals in God of War 1.

Voor het eerst in de God of War-franchise heeft Ascension een multiplayer. Nu denk je meteen: oh nee toch, niet weer een game die zijn tijd verspild aan het hypen van een deel van de game die ik toch niet ga spelen. Ik heb nieuws voor je: God of War: Ascension heeft het geflikt om een hele toffe multiplayer neer te zetten met een hoop keuzes en variatie. Als je de multiplayer start, dan zal je een god moeten kiezen, maar maak je geen zorgen: je kunt altijd switchen tussen de goden en veel verschil zit er niet tussen. Je kunt kiezen tussen Ares, Zeus, Hades en Poseidon die je allemaal kent van de singleplayer. In de multiplayer zal je de volgende modi vinden: (Team) Favour of The Gods: dit is een soort van domination game mode waar je punten in de map moet veroveren. Verder Free-For-All en Capture The Flag en last but not least een co-op mode waarbij je hordes van vijanden binnen een bepaalde tijd moet afslachten om door te gaan naar de volgende ronde. Het is een uitgebreid, maar vooral ook hele leuke multiplayer die past in God of War. Terwijl je rustig aan het hakken bent op je tegenstanders in de kleine, maar goed gemaakte maps zal je ook speciale events tegenkomen die je extra XP geven of een voorsprong op je tegenstander. Dit is een toffe feature die de multiplayer meer variatie geeft en is dus zeer welkom.