Review: Captain Phillips (Blu-ray)

RDJ134 18 maart 2014 om 20:53 uur

Bij piraten denk je het stereotype 16e eeuw bebaarde man met een houten been met een ooglap en een papegaai op zijn schouder. Maar de moderne piraten zijn alles behalve dat, want in Somalië en andere Afrikaanse landen zijn het kleine groepen die grote Westerse vrachtschepen overvallen en vervolgens vasthouden tegen miljoenen dollars aan losgeld. Toen in 2009 een kleine groep piraten de MV Maersk Alabama overnam hadden ze nooit kunnen bedenken dat hun actie en de daarop volgende gijzeling vijf jaar later op het witte doek te zien zou zijn. Nu is deze indrukwekkende film verkrijgbaar via de bekende digitale distributiekanalen en op dvd en Blu-ray, dus tijd voor een recensie van de laatstgenoemde mediadrager.

De film begint met de beelden van Richard Phillips (Tom Hanks zijn beste rol sinds jaren) die zijn spullen en kleren aan het inpakken is omdat hij voor zijn werk als kapitein naar Afrika vertrekt om daar het vrachtschip MV Maersk Alabama met goederen en voedsel te besturen langs de wateren van Somalië, waar krijgsheren en piraten de diensten uitmaken en schepen overvallen voor losgeld. Daarna zien we hoe Phillips en zijn vrouw Andrea (Catherine Keener) naar het vliegveld rijden en bespreken hoe moeilijk deze economische tijden zijn, en dat ze beiden vrezen voor de toekomst van hun kinderen. Ondertussen zien we hoe in Somalië Muse (prachtrol van Barkhad Abdi) zijn dorpje bezocht wordt een lokale warlord die hem dwingt de zee op te gaan en voor de "baas" een schip te bezetten zodat er miljoenen geïncasseerd kunnen worden. Muse stelt zijn eigen groep samen en gaat op pad in een gestolen vissersboot met twee kleine snelle bootjes om een makkelijke prooi te vinden die ze kunnen overmeesteren. Al snel valt hun oog op de MV Maersk Alabama, die toevallig net een antipiratenoefening aan het houden is.

Deze oefening houdt in dat de hekken en deuren op het dek op slot moeten zijn en dat er rondom de boot water uit brandslangen wordt gespoten waardoor piraten hun bootjes vol met water lopen en zo niet aan boord of in de buurt van het schip kunnen komen. Nu de oefening realiteit wordt, staat de crew onder leiding van kapitein Phillips onder een enorme druk en hulp van de marine duurt nu eenmaal en daarom doet Phillips over de radio zich voor alsof hij hulp van mariniers en een gevechtshelikopter krijgt, waarna er één bootje de benen neemt. Alleen Muse niet, dat van geen ophouden weet omdat met lege handen terugkomen gelijk is aan een doodvonnis. Phillips laat zijn boot sneller varen, maar het is een kwestie van tijd voordat de piraten hem weten in te halen en door een mankement aan een brandslang aan boord weten te komen. Hierop laat hij zijn bemanning zich verstoppen in de machinekamer en probeert hij Muse over te halen om 30.000 uit de kluis te nemen en weg te gaan. Maar deze weigert en gaat op zoek naar de resterende crewleden die zich ondertussen goed hebben weten te verstoppen en zelfs het schip buiten werking weten te krijgen, waarna Muse in hun handen komt en ze proberen hem via een deal van het schip te krijgen in een reddingsboot. Alleen loopt dit verkeerd en wordt Phillips meegenomen als gijzelaar, waarbij de spanning en machtsspelletjes bijna voelbaar zijn en het aan de Amerikaanse marine is om dit tot een goed einde te brengen.

Met Captain Phillips weet regisseur Paul Greengras een ongekende prestatie neer te zetten en je een film voor te schotelen die niet alleen gebaseerd is op een waargebeurde situatie, maar ook eens realistisch rauw in beeld wordt gebracht en heel anders is dan de standaard Hollywood-films. Iets wat hij ook eerder deed met Bloody Sunday (2002) en United 93 (2006). Hij weet het beeld tussen slachtoffer en dader in beeld te brengen zonder hier zwart-wit te zijn, want Muse en zijn landgenoten hebben simpelweg geen keuze om wat anders dan piraterij te doen in opdracht van hogere bazen in een land waar een mensenleven niks waard is en iedereen een AK-47 lijkt te hebben. Phillips is juist een normale huisvader die zijn werk doet en toevallig het pad kruist van Muse en zijn medepiraten die de gehele tijd onder invloed zijn van de drug Quat en hierdoor zwaar agressief zijn. Dit maakt ze niet alleen onvoorspelbaar, maar zorgt ook voor een hectische en gespannen situatie waarbij je als kijker een beklemmend gevoel krijgt, omdat je simpelweg niet weet wat er in de volgende minuten kan gebeuren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze film echt prachtig vond door het verhaal en vooral het acteerwerk van Tom Hanks van wie ik al fan ben sinds de jaren 80. Want op het einde van de film stort hij volledig in, en wat volgt is een paar minuten durende scène met een ongekende acteerprestatie dat een hoge WOW-factor heeft.

Het beeld van de Captain Phillips Blu-ray is net als alle Sony-films perfect te noemen, het beeld is messcherp en vol met details waarbij het zweet en zand op de gezichten gedetailleerd in beeld komt. Maar het zijn vooral de felle kleuren van de boot die in 1080p van je scherm af knalt en ook de donkere scènes zien er prima uit zonder ruis of andere oneffenheden. Wat ook weer perfect is, is het 5.1 DTS-HD Master audiospoor dat zoveel bijdraagt aan de ervaring van deze prachtige film. Van zeegeluiden tot de motoren in de machinekamer, alles klinkt zo ongelofelijk goed en draagt zoveel bij aan de sfeer dat ik niks anders kan zeggen dan dat het perfect is.

Dit geldt overigens ook voor de extra's die op het schijfje staan:
  • Audiocommentaar van Paul Greengras
  • Capturing Captain Phillips

Dit klinkt als heel erg weinig, maar het audiocommentaar is een grote aanvulling waarom er voor bepaalde scènes is gekozen en de ontwikkeling van de karakters. Wat ik persoonlijk erg cool vond om te horen, en ik ben normaal totaal geen audiocommentaarfan. De Capturing Captain Philips neemt je 58 minuten lang mee achter de schermen van de film zijn productie en ook dit is een must see na de film, omdat het verdomd informatief en indrukwekkend is om te zien hoe deze film tot stand is gekomen.