Review: Snabba Cash III

RDJ134 31 maart 2014 om 21:34 uur

Terwijl Hollywood tegenwoordig de ene remake na de ander uitpoept en de grootste moeite heeft om met iets origineels te komen, is het vooral de Scandinavische cinema die film- en seriefans wereldwijd weet te verrassen met vaak keiharde misdaadfilms die een grimmige en vooral realistisch beeld tonen van de onderwereld. Snabba Cash III ligt nu in de winkels en ontvingen wij de dvd-versie waarmee ik de onderstaande recensie kon schrijven.

Snabba Cash III is het derde deel uit de zogenaamde Stockholm-trilogie, maar mocht je net als ik de vorige twee delen nooit gezien hebben dan krijg je aan het begin een korte terugblik en profielvideo's van het hoofdkarakters te zien. Want deze film is eigenlijk drie verhalen in één. Zo zie je JW (Joel Kinnaman die we kennen uit de Johan Falk-serie) die opzoek is naar zijn verdwenen zusje en zijn enige houvast een paar foto's en voicemails zijn. Deze blijkt in de greep te zijn van Joegoslavische maffia die onder leiding staat van de meedogenloze Radovan (Dejan Cukic) die met zijn clan door middel van hard en bloederig geweld zijn positie in de onderwereld weet te handhaven. Dit alles om zijn dochter Natalie (de prachtige Malin Buska) een normale toekomst te bieden waarbij ze rechten kan studeren, alleen wilt Natalie dit niet echt en lopen de gemoederen met haar vader tijdens een kickboksgala hoog op. Wanneer Radovan vertrekt van het sportevenement wordt er een aanslag op hem gepleegd en wordt hij neergeschoten. Zijn enige geluk dat hij deze afrekening overleefd is dat de sullige loopjongen Martin (Martin Hägerström) met hem meeliep naar de auto. Deze brengt hem naar het ziekenhuis waarna de paranoia en wantrouwen toeslaat in deze misdaadgroep.

Het derde plot dat er loopt, is die van Jorge (Matias Varela), een crimineel die nu moet rondkomen van een mager loontje en wiens neef een restaurant heeft dat diep in de schulden zit. Jorge heeft een klus aangeboden gekregen om een roofoverval op een gelddepot te plegen, en daarbij kan 100 miljoen worden buitgemaakt en dat is de oplossing voor al hun huidige zorgen en kan de start zijn van het begin van een nieuw en zorgeloos leven. De geheimzinnige opdrachtgever heeft wel enkele eisen, zo wilt hij 50% van de buit en dat één van zijn handlangers meedoet aan de overval. Wat volgt is dat we zien hoe een kleine groep de grootste overval uit de Zweedse geschiedenis tot in de kleinste details sluw en doordacht uitwerken en voorbereiden. Hoe de film verloopt mag je zelf gaan bekijken, want op een bepaald punt komen de drie verhaallijnen allemaal samen en vormen een grote en vooral bloederige grande finale die eigenlijk maar één overwinnaar kent. Want zoals altijd in het misdaadcircuit, is niemand te vertrouwen en is je beste vriend je grootste vijand als het om geld gaat.

Snabba Cash III is een uitstekende grimmige onderwereldfilm waarbij een grote heist, dromen, hoop en wraak centraal staan. Alleen is het even wennen in het begin, aangezien je drie verhaallijnen voor je kiezen krijgt en dit kan wat rommelig overkomen. Maar zoals ik al eerder zei, komen alle karakters elkaar tegen op een of andere manier en wanneer dit gebeurt er opeens een hoop duidelijk wordt. Wat deze film zo speciaal maakt is niet alleen het uitmuntende en hoogstaande acteerwerk, maar vooral de rauwe realistische beelden. Want tijdens de overval op het gelddepot rent de cameraman mee, waardoor je het gevoel krijgt dat je ook daadwerkelijk meedoet aan deze heist. Daardoor wordt dit een stuk meeslepender als je ook nog eens via de portofoons hoort wat er buiten allemaal gebeurd en deze overval volledig lijkt te mislukken en te eindigen in een vuurgevecht met aanstormende politie.

Het verhaal van Radovan is net zo intens en deze lijkt een mix van Scarface meets The Godfather met een Servisch sausje. Aan de ene kant zien we deze baas der bazen als een zorgelijke vader die zijn dochter een goede toekomst wilt geven, maar aan de andere kant een stelende stripper laat vermoorden om zo een voorbeeld te stellen voor iedereen die werkt met en voor hem. Schril en hard contrast wat deze film best uniek in zijn soort maakt. Het verhaal van JW is eigenlijk zonder dat je het als kijker door hebt de rode draad door de film heen maar daar laat ik me verder niet over uit omdat ik geen spoilers wil weggeven.