Review: Maleficent

RDJ134 16 oktober 2014 om 19:01 uur

Begin dit jaar bracht Disney de film Maleficent uit en daarin konden we niet alleen het bekende verhaal van Doornroosje zien, maar ook de Origins van deze wereldberoemde heks die een popcultuuricoon voor vele generaties is geworden. De film werd met gemixte reacties ontvangen: de pers was er behoorlijk matig en zelfs negatief over, maar fans van het fantasiegenre ontvingen deze film met open armen en prezen deze de hemel in. Nu is de film verkrijgbaar via de bekende digitale distributiekanalen en op dvd en Blu-ray, waarvan wij de laatstgenoemde mochten ontvangen.

Het verhaal van deze film begint met de geboorte van Maleficent, een fee wiens toekomstige taak het is om Moors' rijk te beschermen tegen elke bedreiging. Dit is het beste te omschrijven als een magisch bosrijk en vooral kleurrijk land dat grenst aan het mensenrijk en waar vrolijke bewoners zich bevinden in het water, op het land en zelfs in de lucht. Dit is ook waar Maleficent (Angelina Jolie) opgroeit in vrede en het liefst met haar prachtige grote vleugels boven het wolkendek vliegt. Maar op een dag sluipt er een jongen met de naam Stefan ( Sharlto Copley ) uit het mensenrijk Moors binnen en deze probeert juwelen te stelen uit het water wat niet onopgemerkt gaat. Wanneer beide elkaar ontmoeten ontstaat er een jarenlange vriendschap die in hun tienerjaren omslaat in liefde. Maleficent is naïef en Stefan, die altijd in armoede heeft geleefd, droomt ervan om ooit koning te worden en komt op en dag gewoon niet meer opdagen. Dit geeft Maleficent een grote teleurstelling, omdat ze niet begrijpt waarom haar vriendje niet meer langskomt en groeit op om een prachtige volwassen vrouw te worden die haar tijd doorbrengt met de bewoners en bewakers van Moors.

Wanneer de huidige koning op een dag besluit dat Moors bij zijn rijk hoort, komt het tot een confrontatie tussen hem en Maleficent die hem en zijn leger verslaat. Want deze fee heeft ondertussen een hoop magie geleerd en haar vleugels zijn zo krachtig geworden dat ze soldaten zonder enige moeite kan wegblazen. Verslagen ligt de koning op sterven en vertelt dat diegene die haar kan doden de nieuwe koning zal worden. Dit komt Stefan ten gehore en keert terug naar Maleficent, die blij is hem te zien. Maar hij bedwelmt haar met de bedoeling te doden, terwijl ze buiten bewustzijn is, alleen kan hij dit niet en besluit haar vleugels af te snijden en zo de koning te bedriegen dat hij haar gedood zou hebben en de troon te claimen. Iets wat hem lukt en Maleficent een verbitterde vrouw maakt die nu uit is op wraak en zichzelf tot koningin van Moors uitroept. Door deze negatieve energie verandert het kleurrijke land in een donker gebied waar iedereen bang is voor hun nieuwe leidster, die nu wordt bijgestaan door een kraai met de naam Daival ( Sam Riley ) wiens vorm alle dieren kan aannemen die Maleficent wenst, en hierdoor dient hij voor haar als spion die alles wat Stefan doet in de gaten houdt.

Wanneer Koning Stefan op een dag een mooie dochter krijgt die hij Aurora (Elle Fanning) noemt, slaan alle stoppen door bij Maleficent, die nog steeds uit is op wraak. Ze gaat naar het grote feest waar iedereen van enige betekenis aanwezig is en vervloekt de baby. Als ze zich voor haar zestiende verjaardag prikt aan een spinnenwiel, zal ze in een coma zal vallen waar ze alleen uit kan komen als ze een kus van ware liefde krijgt. Dit is hoe Stefan de eerst kus noemde die hij Maleficent gaf toen ze nog een tiener was. Stefan reageert door alle spinnenwielen in het land te verzamelen en te verbranden en stuurt Aurora met drie feetjes (Knotgrass, Flittle en Thistlewit) naar een afgelegen en veilige plek. Alleen weet Maleficent deze te vinden en observeert Aurora door de jaren heen en weet na een ontmoeting zelfs spijt te krijgen van haar vloek die ze dan ook vergeefs probeert te verbreken. Zoals je weet zal Aurora de vloek niet ontlopen, maar loopt het anders af dan in het sprookje dat wij mede door de 1959-tekenfilm zo goed kennen.

Persoonlijk heb ik behoorlijk genoten van Maleficent, dat een hele lekkere sfeer heeft en ik moet toegeven dat Disney een gewaagde stap heeft gemaakt met deze film. Want we krijgen de Origins te zien en het verhaal verloopt anders dan dat je het kent. Angelina Jolie is perfect gecast; haar manier van bewegen en gezichtsuitdrukkingen zijn prachtig, net als haar soms sarcastische opmerkingen. Alleen had ik zo nu en dan het idee dat de film aan de ene kant donker en serieus en aan de andere kant weer de vrolijke familiefilm wil zijn. Dit neemt overigens niet weg dat het een redelijk goede balans is, hoewel Knotgrass, Flittle en Thistlewit soms iets teveel geforceerd grappig zijn. Visueel is deze film erg goed en als je van de Oz the Great and Powerfull, Snow White and the Huntsman, Alice in Wonderland of Jack The Giant Slayer houdt, dan zit je met Maleficent helemaal goed.

Het beeld van deze Blu-ray is simpelweg perfect: de kleuren springen in 1080p full HD van je scherm en zitten vol met diepte en details. Zo kan je de nerven van de veren op de vleugels van Maleficent gewoon bijna één voor één tellen en voor dat soort kleine details ben ik nou eenmaal een sukkel. Ook het geluid, dat komt in DTS-HD Master 7.1 is een genot om te horen, vooral de omgevingsgeluiden zijn zo vol en zal je subwoofer van je surround (head)set diverse keren behoorlijk wat bass eruit pompen, en daarbij was de scène met de draak mijn grote favoriet. Ja, je leest het goed: er zit een fookin' draak in zoals je die nog nooit eerder hebt gezien. Dus beeld en audio zijn gewoon perfect te noemen.

Naast de film staan er ook nog een aantal extra's op het schijfje. Deze extra's zijn een leuke toevoeging en geven je een goede kijk achter de schermen hoe deze film tot stand is gekomen en zeker een verplichting om te kijken nadat je de film hebt gezien.

De extra's zijn:
  • Van sprookje tot film
  • Een epische creatie