Review: Guardians of the Galaxy (Blu-ray)

RDJ134 15 januari 2015 om 03:14 uur

Toen ik de eerste keer de trailer zag van Guardians of the Galaxy was ik echt diep en diep teleurgesteld in wat ik zag. Typische geforceerde Amerikaanse humor, proberen te grappig te zijn en ook de shitload aan CGI was een bummer en alleen Rocket Raccoon stal de show voor mij. Maar toen ik later de film volledig zag, werd ik blij. En dan bedoel ik ook heel erg blij, want James Gunn heeft niet alleen één van de meest succesvolle Marvel-films weten te maken, maar ook de nerds en comicgeeks als mijzelf tevreden te stellen. Iets wat heel moeilijk is, omdat wij nou eenmaal grote zeikerds zijn als het aankomt op onze geliefde levensstijl.

Guardians of the Galaxy begint met een zeer serieuze opening waarin we een jonge Peter Quill zien wiens moeder op sterven ligt en zijn familie afscheid aan het nemen is. Wanneer deze overlijdt, rent hij het ziekenhuis uit om daar vervolgens ontvoerd te worden door een ruimteschip van een groep ruimtehuurlingen, die onder leiding staan van Yondu Udonta (een Smurfblauwe Michael Rooker). Dan verplaatst de film zich 26 jaar vooruit en zien we hoe een inmiddels volwassen Peter Quill (Chris Pratt) nu op een toch niet zo verlaten planeet een rond object steelt, betrapt wordt door Korath (Djimon Hounsou) en er op spectaculaire wijze vandoor weet te gaan. Korath was daar in opdracht van Ronan (Lee Pace), een fanatici die deze geheimzinnige bol voor zijn meester Thanos (Josh Brolin) moest terugvinden.

Thanos zendt zijn geadopteerde dochter Gamora (Zoe Saldana) achter Peter Quill aan, die de ronde bal weer stal in opdracht van Yondu, en deze nu de middelvinger geeft en zelf de opbrengst wilt houden. Yondu is hier niet blij mij en zet een prijs op het hoofd van Quill, die zich nu begeeft naar de planeet Xander om daar het object af te leveren bij The Broker (Christopher Fairbank), die terugkrabbelt als hij hoort dat Ronan deze bol ook wilt hebben en werkt hem naar buiten waar Gamora hem opwacht en de geheimzinnige bol steelt en ermee vandoor gaat. Ondertussen zijn de premiejagers Rocket (Bradley Cooper) en het boomwezen Groot (Vin Diesel) Quin ook op het spoor en proberen hem nu te vangen terwijl hij en Gamora rondrennen en vechten om het ronde object. Dit trekt de aandacht van het Nova Korps, die ze alle vier oppakken en opsluiten in een gevangenis (waar je ook de legendarisch Lloyd Kaufman van Troma kunt spotten), die het beste is te omschrijven als een soort van 'free fight for all'-plek waar ook Drax the Destroyer (Dave Bautista) zit die Gamora (die zich heeft afgekeerd tegen Ronan en haar stiefvader Thanos) wilt vermoorden, omdat deze voor Ronan werkt en laat deze laatstgenoemde nu zijn hele familie hebben uitgemoord.

Door een samenloop van omstandigheden besluit dit vijftal te ontsnappen en de bal te verkopen aan iemand die The Collector heet (een bijna onherkenbare Benicio Del Toro) en bereid is om een grote som geld te betalen. Als blijkt dat dit zeer gewilde object één van de Infinity Gems is en Ronan zijn meester Thanos verraad om zelf een greep naar de macht te doen, is er maar één groep die dit kan voorkomen en dat zijn de Guardians of the Galaxy.

James Gunn is er gedeeltelijk in geslaagd om één van de beste Marvel-films tot nu toe te maken en nu zie ik je denken: gedeeltelijk? Ja, aan de ene kant heeft de film een paar zeer serieuze momenten (dood van Peters moeder, Rocket Raccoon die dronken zijn woede eruit gooit) om vervolgens over te schakelen naar grappige momenten als een dansende Peter Quill tijdens een key scene van de film waarbij ik dacht van WTF?!? Dat zijn dan ook de enige noemenswaardige minpunten (de rest kan je bekijken in deze Everything Wrong With en Honest Trailers-video's die veel spoilers hebben), die ik aan deze fantastische film kan opnoemen. Het is zeker te weten verdomd grappig; acteurs en actrices lijken er erg veel zin te hebben en ondanks grote computereffecten is dit een actiespektakel van de bovenste plank die je geen minuut zal vervelen. Maar het zijn vooral de details voor de Marvel-comicfans die deze film zoveel extra lading geven. Ik kan makkelijk een pagina volschrijven met verwijzingen, maar daar zijn video's zoals deze en deze voor.

Disney was zo vriendelijk om ons de Blu-ray-versie van de film te sturen en deze komt met een perfect 1080p Full High Definition-beeld waar totaal niks op aan te merken valt. De kleuren zijn echt zo prachtig om te zien, van zeer fel tot matdof: het is echt mes en messcherp. Net als de details, want de haren van Rocket Raccoon kan je gewoon tellen, net als de nerven van Groot zijn lichaam. Maar ook het geluid is extreem goed en een oorgasme voor mensen die houden van bombastische geluiden en epische gevechten. Dit is dan ook niet zo heel erg vreemd, aangezien de film komt met een DTS-HD Master Audio 7.1-track en dan weet je gewoon van tevoren al dat deze dik in orde is.

Uiteraard staat er ook nog extra content op het schijfje, namelijk het volgende:
  • Guide to the Galaxy with James Gunn: een documentaire die je meeneemt achter de schermen van de productie.
  • The Intergalactic Visual Effects: hier kan je zien hoe een aantal special effects zijn gemaakt.