Review: Sin City: A Dame to Kill For

RDJ134 7 februari 2015 om 20:00 uur

Precies tien jaar geleden verscheen Sin City, dat gebaseerd was op de gelijknamige graphic novel van de legendarische Frank Miller. Voor de regie kwam Robert Roderiguez opdraven en deze wist niet alleen een onwijs mooie visuele stijl te geven aan deze film, maar ook een ongekend hoog aantal grote namen uit Hollywood te strikken. Sin City was een groot succes en leek het er even op dat een vervolg er snel achteraan zou komen. Dit gebeurde door diverse omstandigheden niet en moesten fans maarliefst negen jaar wachten op Sin City: A Dame to Kill For, die vorig jaar in de bioscopen verscheen en sinds kort via de bekende streaming diensten en mediadragers verkrijgbaar is. Wij mochten de Limited Steelbook Edition op dvd ontvangen en daarvan kan je hieronder mijn recensie lezen.

Sin City: A Dame to Kill For opent het eerste van vier verhalen met Marv (Mickey Rourke onder een dikke laag make-up) die bovenop een berg dode lichamen zit en heeft niet alleen een kogelgat in zijn lichaam, maar ook een gat in zijn geheugen. Hoe komt hij hier terecht? Wat is er gebeurd? Door langzaam aan terug te denken ontvouwt zich de waarheid omtrent deze bizarre gebeurtenis, want zijn avond begon zoals elke zaterdagavond in de Kadie Saloon waar hij zichzelf klem zoop en keek hoe Nancy Callahan (Jessica Alba) geil over het toneel heen huppelde. Als hij buiten komt ziet hij hoe een zooitje korpsballen een zwerver half dood slaan en in de fik steken, en aangezien Marve een bloedhekel heeft aan dit soort gasten, gaat hij de confrontatie met ze aan. Eén van de lullo's schiet hem in zijn arm en ze er vervolgens allemaal als een haas vandoor gaan. Marv is nu pissed off als een malle en zet een spectaculaire achtervolging in, waarbij hij ook een politiewagen steelt. Wanneer de wagens crashen vluchten de twee inzittende Marvs oude achterbuurt in waar dingen op hun eigen manier worden geregeld en hij vervolgens de schutter zijn keel doorsnijdt.

Het tweede verhaal gaat over Johnny (Joseph Gordon Levitt), een knappe arrogante gokker die het geluk aan zijn kant heeft en besloten heeft naar de Kadie's te komen om daar mee te doen aan een backroom pokerwedstrijd waar de grote jongens van Sin City rondhangen, zoals de politiecommissaris en senator Roarke (Powers Boothe), die de grote man is die geen nee kent en al helemaal niet tegen zijn verlies kan. Vanaf het moment dat Johnny de tent binnenloopt, kent zijn geluk geen einde en trekt hij elke gokkast leeg die hij tegenkomt en ziet in de prachtige serveerster Marcie (Julia Garner) zijn lucky charm. Eenmaal aangeschoven pokert hij Roarke van tafel, terwijl hij de ene na de andere gevatte opmerking maakt. Wanneer het potje over is krijgt hij dan ook het advies de stad te verlaten, maar Johhny is hier te arrogant voor en zet gezellig met Marcie de bloemetjes buiten. Totdat hij Roarke en zijn bende tegenkomt die met een tang zijn vinger breken en dit is slechts het begin van een lange en vooral gewelddadige nacht die op het einde een hele aparte twist krijgt.

Het derde verhaal is gelijknamig aan de titel van de film, want hierin zien we hoe Dwight McCarthy (Josh Brolin) probeert met zijn gewelddadige verleden te breken en werkt nu als privédetective. Tijdens één van zijn klussen volgt hij de zakenman Joey (Ray Liotta), die zijn vrouw ontrouw is met het hoertje Sally (Juno Temple). Joey wilt deze relatie stoppen, omdat hij doorheeft dat zijn echtgenote zijn uitstapjes doorheeft en dat als hij moet gaan scheiden ze de helft van zijn shit zal opeisen. Dus heeft hij besloten om Sally uit de weg te ruimen. Dwight, die alles op foto vereeuwigd vanaf het dak, ziet dit aankomen en grijpt in waarbij hij Joey vastgeketend aan het bed achterlaat en zijn vrouw de foto's bezorgd. Dan krijg hij een telefoontje van zijn ex-vriendin Ava Lord (Eva Green), die hem jaren geleden verliet voor een rijke kerel en zij is dan ook de reden waarom hij een agressie- en drankprobleem heeft. Beiden spreken af in Kadies (die samen met Marv de rode draad van de film vormen) waar Ava hem smeekt om haar terug te nemen, omdat ze vreest voor haar leven. Dwight wijst haar in eerste instantie af omdat hij weet dat zij ellende is, maar wanneer ze wordt meegenomen door haar chauffeur Manute (Dennis Haysbert) blijven haar woorden door zijn hoofd spoken en besluit hij naar haar huis te gaan, waar hij door de bewaking betrapt wordt en van Manute een genadeloos pak slaag krijgt. Eenmaal thuis aangekomen vindt hij Ava naakt in zijn bed en bedrijven ze de liefde, waarna ze hem vertelt dat ze misbruikt wordt door haar man en Manute, die ook plotseling in het huis van Dwight opduikt en hem door het raam naar buiten gooit.

Dwight overleeft zijn val en keert zich tot Marv met het verhaal en deze laatstgenoemde is zoals we weten niet vies van een vechtpartijtje en besluit om mee te gaan om Ava weg te halen bij kwelgeesten. Alleen verloopt dit allemaal anders dan ze verwachten, want Ava vermoordt haar man en wil nu Dwight hier voor op laten draaien. Alleen weet deze net te ontsnappen met Marv, die hem brengt naar Old Town, waar Gail (Rosario Dawson) en haar chickie gang de baas zijn en Gail een zwak heeft voor Dwight. Wanneer ze besluit hem te helpen met op krachten te komen en wraak te nemen op Ava, die ondertussen wederom als een heuse she devil bezig is om de politieagent Mort (Christopher Meloni) met leugens voor haar karretje te spannen. Dit alles bouwt langzaam op naar een gewelddadige grande finale waar alle remmen los gaan, want Ava is letterlijk A Dame to Kill For.

De film sluit af met het vierde en laatste verhaal van Nancy Callahan (Jessica Alba), de hoofdattractie van Kadie's en die sinds de dood van Hartigan (Bruce Willis) in een neerwaartse spiraal terecht is gekomen. Ze zuipt zich voor haar optredens helemaal klem, is zwaar gewelddadig voor haar omgeving en is met haar gedrag een gevaar voor zichzelf geworden. Want volgens haar is Roarke (wiens zoon in het vorige deel om het leven is gekomen) verantwoordelijk voor zijn dood en haar miserabele leven en wilt ze hem doden met Hartigans vuurwapen en suggereert dit diverse keren tijdens haar optredens in de club, alleen durft ze de trekker niet over te halen omdat ze steeds Harigans geest ziet die haar vertelt dat hij dit niet wilt. Na de zoveelste nachtmerrie besluit ze dat het tijd is het verleden af te sluiten en knipt ze haar lange haren af en snijdt zichzelf met glas in het gezicht. Wanneer Marv haar nieuwe look ziet is het ook hem te veel en biedt zijn hulp aan om samen naar Roarke zijn villa te gaan en hem uit de weg te ruimen. Ik zal je de verdere details besparen, maar Marv en Nancy blijken een verdomd goed moordlustig duo te zijn.

Sin City: A Dame to Kill For is een waardige, maar minder krachtig aanvoelend vervolg die eigenlijk veel te laat is verschenen. Het is verdomd cool, over de top gewelddadig en vooral visueel een pareltje die soms een kleine overkill heeft aan bijvoorbeeld dramatisch gebruik van schaduw en CGI. Ondanks dat het mosterd na de maaltijd is, kijkt de film heerlijk weg en is voor de fans van het eerste deel een feest van herkenning, hoewel het vreemd is om Josh Brolin in de rol van Dwight te zien, terwijl dit in het origineel nog Clive Owen was. Het is vooral prachtig om te zien hoe Robert Roderiguez de hele deprimerende wereld tot leven brengt op een Film Noir-manier die eigenlijk door niemand meer gebruikt wordt. Daarnaast zit de film vol met kleine details dat je deze meerdere keren kan kijken en dan nog nieuwe dingen erin ziet. Wat overigens een mooie overbrugging is naar de beeldkwaliteit van deze dvd. Deze is voor dit type mediadrager perfect te noemen; het is dan wel geen Blu-ray, maar dit ziet er ongekend scherp uit. Er wordt heel erg weinig gebruikgemaakt van kleur en is de film verder in zwart-wit en dat is gewoon strak zonder enige compressiefouten. Ook het geluid, dat komt in 'standaard' 5.1 Surround, is dik in orde en vol met details en laat de subwoofer goed zijn werk doen.

Ook komt dit schijfje met de volgende extra's:
  • High-Speed Green Screen Version: hier krijgen we de gehele film snel vooruit gespoeld te zien zonder special effects, oftewel acteurs voor een green screen.
  • Character Profiles: hier vertellen de hoofdrolspelers over hun karakters.
  • Makeup Effects of Sin City: hier zien we hoe make-upartiest Greg Nicotero (bekend van The Walking Dead) de meest bizarre creaties uit de film heeft gemaakt.
  • Stunts of Sin City: stuntman Jeff Dashnaw laat ons zien hoe bepaalde scènes tot stand zijn gekomen en hoe deze werden uitgevoerd.
  • Q&A met de cast en makers: tijdens een 25 minuten durende Q&A vertellen de acteurs en actrices over hun rollen, Frank Miller over zijn samenwerking met Robert Roeriguez en hoe beide films bijna niet gemaakt werden.

Deze extra's zijn lang en informatief genoeg voor de fans die graag meer willen weten over de productie van de film en zeker een verplichte must see voor iedereen die deze film koopt.