Review: Annie 2014 (Blu-ray)

RDJ134 29 april 2015 om 21:57 uur

Het is alweer drie jaar geleden dat je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van Annie uit 1982 kon lezen, een tijdloze feel good klassieker die nog altijd een grote fanbase wereldwijd heeft. Maar zoals dingen gaan in Hollywood is ook hier een remake van gemaakt en deze was vorig jaar december in de Nederlandse bioscopen te zien en nu dus ook via de bekende Video on Demand-diensten, dvd en Blu-ray verkrijgbaar. Van de laatstgenoemde ontving ik een recensie-exemplaar en ging ik er even goed voor zitten, want zoals je weet heb ik een bloedhekel aan remakes en (nostalgische) liefde voor de 1982-versie.

Als de film begint maken we kennis met Annie Bennet (Quvenzhané Wallis), een vrolijk meisje dat haar spreekbeurt is vergeten en door improvisatie haar klas en leraar al zingend en drummend naar haar hand weet te zetten. Gered door de bel rent ze snel naar buiten door het huidige New York, waar ze zich op deze vrijdagmiddag haast om naar een restaurant te gaan. Dit is overigens niet om te eten, maar om te wachten op haar ouders, die haar daar jaren geleden hebben achtergelaten. Ze hoopt dat deze op een dag terugkomen en ze haar herkennen door de halve hanger die ze om haar nek heeft. Helaas komen ze ook deze week niet opdagen en gaat Annie weer terug naar huis, want ze leeft samen met een aantal andere kinderen in een opvangtehuis die geregeerd wordt door Colleen Hannigan (Cameron Diaz), een vrouw die bijna beroemd was en nu haar dagen dronken doorbrengt en de enige reden dat ze voogd is over deze kinderen is dat de hier wekelijks geld voor krijgt.

Ook maken we kennis met Will Stacks (Jamie Foxx), een steenrijke ondernemer die eigenaar is van een mobiele telefoonprovider die nu meedoet aan de verkiezingen om burgemeester te worden van New York, alleen door zijn smetvrees en wat sukkelige houding doet hij het heel erg slecht in de peiling. Als na een mislukte PR-stunt met het voeden van daklozen (die hij onder spuugt) ook nog eens zijn auto ermee uitscheid heeft hij het even gehad en besluit terug naar zijn huis te lopen. Ondertussen probeert Annie een straathond te redden die door een paar vervelende jochies wordt bekogeld en rent hier blindelings achter aan dat ze niet oplet en tegen Stacks aanloopt die haar leven red door haar net op tijd voor een aanstormende auto weg te trekken.

Vervolgens gaat iedereen weer zijn weg en lijken beiden deze gebeurtenissen te zijn vergeten, alleen heeft iemand dit allemaal opgenomen en online gezet waardoor Stacks bij aankomst thuis van zijn gluiperige PR-adviseur Guy (Bobby Cannavale) te horen krijgt dat hij opeens heel erg goed in de publieke opinie is gestegen door het filmpje en dit ook moet uitbuiten om te blijven stijgen. Hiervoor sturen ze Grace (Rose Byrne) naar huize Hannigan toe om Annie mee te nemen voor een lunch en een fotomomentje voor de pers en hierdoor komt ze terecht in een wereld die tot dan voor haar totaal onbekend was. Uiteraard ruikt Guy hier wederom nog meer mogelijkheden en adviseert om haar in huis te halen tot na de verkiezingen en om de huiselijke situatie compleet te maken ook nog een hond uit het asiel te laten halen. En laat het nu toeval zijn dat deze hond met de naam Sandy, dezelfde is die eerder Stacks en Annie samen bracht.

Langzaam aan begint Stacks te leren dat er meer in het leven is dan keihard werken en geld verdienen, dat liefde en een gezin eigenlijk op de eerste plaats hoort te staan. Door deze gevoelens wil hij Annie adopteren, alleen heeft de sneaky mofo Guy (die zo blijkt, een hekel heeft aan zijn baas en werk) hele andere plannen, want hij is van mening dat als Annie haar echte ouders vindt dit beter uit komt voor de verkiezingen en smeed met Hannigan een plan om een paar acteurs als Annie's ouders naar voren te schuiven en gaat zelfs zo ver dat hij hier een DNA-test voor laat vervalsen. Hoe dit gaat aflopen kan je uiteraard voorspellen, maar dat is wat je zelf mag gaan bekijken.

Tja, ik moet eerlijk bekennen dat ik gemengde gevoelens heb bij deze remake die pijnlijk hip probeert te zijn en hier en daar zelfs de plank gigantisch misslaat. Dus laat ik eerste beginnen met wat mij irriteerde. De acteerprestaties zijn klungelig, zo vervalt Jamie Foxx te snel in zijn clownroutine en laat Cameron Diaz zien wat de betekenis van overacting is. Daarnaast zijn de liedjes wel te pruimen, maar klopt soms het beeld en geluid niet en dat komt voor een grote productie als dit erg amateuristisch over. Wat mij overigens wel bevalt is de sfeer en visuele stijl van de film, deze is zeer kleurig en New York wordt vanuit verschillende kanten prachtig mooi in beeld gebracht. Daarnaast komt er een shitload aan cameo's van bekende sterren voorbij. Katy Perry via haar Twitter, Michael J. Fox in een commercial en Rihanna is te zien in een nepfilm. Het schijnt dat Mila Kunis en Ashton Kutcher er ook in te zien zijn, alleen heb ik deze niet kunnen spotten.

Mijn recensie-exemplaar van de film kwam op Blu-ray en brengt een prachtig mooi en bloedscherp beeld dat niet alleen behoorlijke diepte weet te brengen, maar ook vol zit met details. Denk hierbij aan kleding, vuil op straat, neon en LED-verlichting en de inmiddels beroemde stoepkrijttekeningen. Nu speelt de film zich ook enkele malen in het donker af en daar heb ik totaal geen compressiefouten of wat anders gezien, gewoon strak zoals het hoort. Het geluid komt in DTS-HD Master Audio 5.1 als je de Engelse versie kiest en in 5.1 Dolby Surround als je kiest voor de Nederlandse versie, waarbij Aliyah Kolf (Annie), Alain Clark (Stacks) en Katja Schuurman als Miss Hannigan te horen zijn.

Naast de film, die overigens een heel erg saai menu heeft, staan er ook de volgende extra's op:
  • Audio commentary: Will Gluck vertelt op dit audiospoor tijdens de film alles over zijn keuzes en technische details.
  • Deleted song - Something was Missing: zoals de titel al doet vermoeden een liedje die de film niet heeft gehaald.