Review: Burying the Ex (Blu-ray)

RDJ134 23 mei 2015 om 03:27 uur

Na Tim Burton is Joe Dante toch wel één van mijn favoriete filmregisseurs, want zijn werk als Gremlins, Piranha, The Howling en het minder bekende, maar geniale Explorers behoren tot mijn favoriete films waarmee ik ben opgegroeid. Helaas is Joe Dante een beetje afgegleden naar tv-werk en -films (The Hole was wederom geniaal en had die typische Amblin-vibe) die niet meer zijn vroegere successen kunnen overtreffen. Maar dat weerhoudt deze man er niet van om zijn vak te blijven uitoefenen en nog steeds blijft hij bezig. Zo verscheen er recent de zom-com Burying the Ex op Video on Demand, dvd en Blu-ray. De laatstgenoemde mediadrager hebben wij ontvangen en mijn recensie ervan kan je hieronder lezen.

Burying the Ex vertelt het verhaal van Max (Anton Yelchin, bekend als Checkov in de nieuwe Star Trek-films en het aankomende Green Room), een nerdy gast die werkt in een obscure winkel waar ze horrorspulletjes verkopen en droomt van zijn eigen winkel waar hij zijn klanten zoveel meer kan bieden. Zijn leven is een beetje een sleur geworden sinds hij is gaan samenwonen met zijn vriendin Evelyn (Ashley Greene, Alice Cullen uit de Twitlight-trilogie en binnenkort de stemmen doet van Barbara Gordon, Oracle en Batgirl in de videogame Batman Arkham Knight), een bezitterig jaloers kreng met verlatingsangst die werkt voor een milieubewuste blog en haar werk iets te serieus en mee naar huis neemt. De enige die Max zijn pijnlijke bestaan een beetje begrijpt is zijn in een garage wonende slacker halfbroer Travis (Oliver Cooper, die verantwoordelijk is voor de legendarisch Project X-film en te zien was als Levon in de tv-serie Californication) die bijna iedere dag seks heeft met een andere vrouw.

Dan, als Max op een dag gebeld wordt om thuis te komen, krijgt hij de schrik van zijn leven: Evelyn heeft zijn semi-mancave met unieke klassieke horrorfilmposters veranderd in een groene kamer met recyclebakjes aan de muur en zijn collectable posters opgevouwen (lees: nu niks meer waard) en in een kast gestopt. Samen met een jaloerse uitbarsting van haar tegen de prachtige Olivia (Alexandra Daddario die in Battlefield Hardline de stem van Dune Alpert deed), die een ijswinkel heeft met nerdijsjes, is dit de spreekwoordelijke druppel voor Max. Travis geeft hem het advies en het laatste zetje om de relatie uit te maken, maar wel op een publieke plaats met veel vluchtwegen. Max trekt zijn grote mannenbroek aan en spreekt af bij een park met veel mensen. Evelyn denkt dat ze ten huwelijk gevraagd gaat worden en gaat als een kip zonder kop naar de afgesproken plek om zonder te kijken over te steken en doodgereden te worden.

Eind goed al goed zou je nu zeggen, maar enkele dagen voor het ongeluk kreeg Max een aantal pakketten binnen in de Bloody Mary-winkel waar hij werkt en daar zat een raar beeldje van een duivel bij. Toen hij en Evelyn seks hadden wenste ze voor altijd samen te zijn en je raadt het al: wish granted. Na de begrafenis valt Max in een kleine depressie en komt bijna de deur niet meer uit van verdriet, want hij heeft het gevoel dat haar dood zijn schuld is.

Uiteraard is het zijn halfbroer Travis die hem opfleurt door te vertellen dat I Walked with a Zombie van Jacques Tourneurs in een kleine zaal is te zien en deze vertelde hem dit alleen in een poging om zijn huis te kunnen gebruiken voor een seksdate. Het toeval is dat Max daar de Olivia van de I-Scream-ijswinkel tegenkomt en de twee samen al snel verliefd op elkaar worden en een romantische wandeling maken over het kerkhof waar Evelyn ligt begraven en hierdoor uit haar graf komt. Als Max thuis komt krijgt hij natuurlijk de schrik van zijn leven, want.... zijn EX IS EEN FOOKIN' ZOMBIE en overigens behoorlijk rupsig geworden terwijl ze onder de grond lag. Wat volgt zijn een hoop leuke momenten die langzaam aan opbouwen naar een bloederige climax en wie weet wel een happy ending. Althans, niet voor iedereen.

Burying the Ex is zo'n typische Joe Dante-film die een hele leuke en hele oude jaren tachtig vibe weet neer te zetten in een moderne tijd. Het is sfeervol, verdomd grappig en een beetje mysterieus. Maar vooral voor de echte horror- en filmbuffs een feest van herkenning met easter eggs. Zo kan een oplettende kijker al snel de originele Dracula uit 1931 spotten of de originele John Romero's Night of the Living Dead (1968), die te zien zijn op televisies, en posters van onder andere Pit and The Pendulim (1961) aan de muur spotten. Deze film zit echt bomvol met zoveel verwijzingen (die van Carrie ligt er trouwens heel erg dik op als Evelyn terug keert uit de dood), dat je deze film zeker meerdere keren moet kijken om ze echt allemaal te zien. Dit soort dingen maken mij als filmliefhebber heel erg blij.

Wat mij ook heel erg blij maakte was het messcherpe beeld van de film, dat er zeer goed uit ziet en heb ik verder nergens echt iets noemenswaardigs kunnen bespeuren. Dit gaat ook op voor het geluid dat komt in 5.1 DTS HD. Hoewel de film hoofdzakelijk bestaat uit dialogen, zitten er zeker een paar mooie stukken in. Zoals bijvoorbeeld Max en Olivia die 's nachts over een kerkhof lopen en je omringd bent met nachtelijke geluiden. Dit gaat ook op voor de stedelijke scènes als bij het park. Dit schijfje heeft overigens op wat trailers na, geen extra's. Iets wat ik eigenlijk wel jammer vind, want ik had wel meer van deze productie willen zien. Het enige minpunt aan de hele uitvoering is de ondertiteling die enkele keren gewoon hele zinnen weg liet. Ik weet niet of dit een technisch mankement is of dat de vertalers simpelweg te lui of te dom waren om een juiste vertaling te maken. Mijn Engels is prima in orde, maar als je een film koopt verwacht je wel dat de ondertiteling goed is gedaan of simpelweg er is als het nodig is.