Review: Into the Badlands - Seizoen 1

Coola 6 juli 2016 om 00:00 uur

Het is weer tijd voor een review uit mijn hand. Dit keer gaat de review over de nieuwe AMC-serie (de makers van The Walking Dead en Fear the Walking Dead) Into the Badlands. Gezien de recente kaskrakers, belooft dit veel goeds voor deze nieuwe serie.

In Into the Badlands is de wereld na een aantal oorlogen in een post-apocalyptische wereld veranderd maar niet zo'n post-apocalyptische wereld als in bijvoorbeeld Mad Max waarbij de wereld bijna één grote woestenij is. Nee, In Into the Badlands is wereld nog veel kleurvoller, maar dit betekent niet dat de wereld veiliger is. Hell, het is zelfs gevaarlijker dan een wereld zoals die van bijvoorbeeld Mad Max kent, want bij Into the Badlands zijn er twee dingen waar je rekening mee moet houden: de zes barons en hun clippers en de nomads (mensen die geen loyaliteit hebben naar de barons en alles doen voor een inkomen).

We volgen in Into the Badlands de clipper Sunny, de regent van het land van de baron genaamd Quinn (de meeste gevaarlijke baron van de zes). Sunny heeft al veel mensen vermoord voor zijn baron, maar recente gebeurtenissen zorgen ervoor dat Sunny een geweten krijgt en weg wilt uit de Badlands. Deze gevoelens worden alleen maar versterkt als hij M.K. tegenkomt, een tiener die normaal lijkt maar een duistere kracht in zich heeft en ook uit de Badlands wilt ontsnappen om de plek die Azra heet te vinden.

Nu moeten Sunny en M.K. niet alleen de Badlands trotseren maar ook Quinn en de barones genaamd the Widow zien te ontlopen. De barones wil M.K. gevangen nemen om zo zijn duistere krachten te gebruiken tegen de andere barons. Zoals je al leest zijn de meeste barons niet de beste vrienden van elkaar, ze hebben elkaar nodig om de handel in gang te houden (olie, papaver etc.) maar het liefste clippen ze elkaar. Vooral Quinn en the Widow kunnen elkaar amper luchten, omdat Quinn de enige baron is die the Widow niet erkent als barones. Die ruzie wordt alleen maar erger gemaakt door Quinns zoon Ryder die van alles probeert te doen om z'n vader te laten zien dat hij er klaar voor is hem op te volgen als baron. Om niet teveel te spoilen laat ik het stukje over het verhaal hierbij.

De stijl van Into the Badlands vind ik heel erg veel lijken op de stijl van de film Bunraku (overigens ook een erg vette film met één van coolste mensen op aarde namelijk Gackt) en de oude samuraifilms. Het verhaal van de serie is ondanks de post-apocalyptische wereld redelijk uniek te noemen en de meeste karakters zijn interessant, maar sommige karakters zijn juist weer erg plat en sommige ronduit irritant (of dat een slecht of een goed iets is, is een beetje een grijs gebied, Ryder bijvoorbeeld is irritant maar wel op de goeie manier vergelijkbaar met Joffrey van Game of Thrones). Waar de serie echt in uitblinkt zijn de martial arts- en zwaardvechtscènes. Die scènes zijn niet alleen erg stijlvol maar ook nog eens heel erg rauw. Vooral het botten breken kan je al laten twitchen, want het ziet er heel erg realistisch uit.