Review: Warcraft: The Beginning

RDJ134 30 september 2016 om 01:39 uur

Films die gebaseerd zijn op videogames zijn over het algemeen een grote flop, en daar was Hitman recent weer een goed voorbeeld van. Eerder dit jaar verscheen de film Warcraft: The Beginning in de bioscopen, die gebaseerd is op de bekende Warcraft-games en uiteraard het zwaar verslavende World of Warcraft. Zoals je hier kon zien ontving de pers het slecht, maar waren de fans van het spel en de bezoekers van de film zeer tevreden. De film is nu uit op Video On Demand en fysieke media als dvd en Blu-ray en van de laatstgenoemde heb ik een recensie-exemplaar ontvangen en of deze je munten waard is ga ik je nu vertellen.

Als de film begint zien we hoe de thuisplaneet van de Orcs Draenor helemaal naar de klote is, en dit komt door een magische kracht die Fel heet en zorgt voor dood en verderf. Maar de Warlock Gul'dan (Daniel Wu) heeft het voor elkaar gekregen om alle Orc-clans tot één leger te verenigen en te dienen in The Horde. De enige optie die nog open is, is een portaal die werkt op levenskracht en leidt naar een andere wereld die de naam Azeroth draagt. Dit is waar de mensen, elfen, dwergen en diverse andere rassen in vrede naast elkaar wonen en samenwerken en hierdoor leven in een behoorlijk veilige en vooral vreedzame omgeving. Maar dit alles veranderd als de eerste gold van Orcen arriveren in deze wereld en in rap tempo beginnen met het veroveren van gebied en veel slachtoffers maken en overlevenden meenemen om de poort naar Draenor te voeden met levenskracht en zo de deur open te zetten voor The Horde die dan kan komen om de wereld van Azeroth over te nemen en dit hun nieuwe thuis te noemen.

Al snel worden de mensen onder de voet gelopen door de Orcs en is het Anduin Lothar (Travis Fimmel, bekend van zijn rol als Ragnar in Vikings) die nu met zijn leger deze horde moet gaan stoppen. Ondertussen vertrouwt zijn koningn Llane Wrynn (Dominic Cooper, bekend van de tv-serie Preacher) op zijn 'Guardian' Medivh (Ben Foster, bekend van onder andere Pandorum en Lone Survivor) wiens orde van beschermers ervoor moeten zorgen dat de mensen beschermd worden tegen vijanden. Speaking of, in de Orc-clans die nu een spoor van vernieling door Azeroth trekken, beginnen er scheurtjes te komen met de loyaliteit. Zo is er Durotan (Toby Kebbell) die ziet dat Gul'dan onder invloed van de Fel nu steeds meer evil wordt en de tradities van het volk negeert tijdens zijn machtstrip. Wat volgt is een twee uur lang verhaal vol actie en geweld tussen de Orcs en de mensen die beiden letterlijk vechten voor hun eigen bestaan.

Laten we eerlijk zijn: de Lore van de Warcraft-franchise strekt zich ondertussen over decennia aan videogames uit en is moeilijk in een film van twee uur te proppen, en al helemaal niet als er een shitload aan verhaallijnen zijn met diverse karakters. Dat is waar de film een klein beetje offline (woordgrapje) gaat; er zijn iets teveel karakters die allemaal hun eigen verhaal hebben. Zoals de half-Orc Garona Halforcen (Paula Patton) die moeite heeft zichzelf te accepteren en de jonge Mage Khadgar (Ben Schnetzer uit The Riotclub en Pride). Maar wie hier doorheen prikt, zal zich verbazen of hoe leuk Warcraft: The Beginning eigenlijk is. Het hoofdverhaal is erg nice en de actiescènes zijn intens en hebben zelfs meer gore dan ik verwachte. Tel daarbij nog eens een semi jarentachtig vibe bij op en daarmee is deze film toch wel heel erg vermakelijk geworden voor de fans van de games en mensen die gewoon zin in een fantasy actiefilm hebben.

Deze Blu-ray heeft, doordat de film bijna puur bestaat uit CGI, een ongelofelijk haarscherp en gedetailleerd beeld. De huid van de Orcs, hun versieringen of de harnassen met prachtige kleine ornamenten en krassen: het ziet er prachtig uit, net als de kleuren die van je scherm spatten. Het geluid, dat komt in een Dolby Atmos-audiospoor, brengt een optimale kijkervaring als je een goede surround (head)set hebt. De Orcs die aankomen rennen laten de subwoofer goed klappen en tijdens de grote veldslagen hoor je zwaarden die elkaar raken en geluiden rondom je heen alsof je zelf in de battle staat.

Daarnaast staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Deleted/Extended Scenes
  • Gag Reel
  • The World of Warcraft on Film
  • The Fandom of Warcraft
  • Warcraft: Bonds of Brotherhood Motion Comic
  • Warcraft: The Madame Tussauds Experience
  • ILM: Behind the Magic of Warcraft
  • Warcraft Teaser
  • Digital Ultraviolet kopie van de film

Aan het lijstje af, zou je niet zeggen dat je gewoon even meer dan twee en half uur aan extra content voor je kiezen krijgt. Uiteraard veel behind the scenes werk en de nodige featurettes die je inzicht geven in hoe immens deze productie was.