Review: Ghostbusters 2016 Extended Blu-ray Edition

RDJ134 10 januari 2017 om 16:24 uur

Vanaf dat ik in 1984 de eerste clips zag van de originele Ghostbusters-film, was ik verliefd op de stijl van sciencefiction, horror en komedie en wilde ik uiteraard deze film in de bioscopen bekijken. Maar dankzij een grote reclamecampagne waarbij een heuse Ecto-1 en cosplayers als Ghostbusters voor de V&D in Den Haag de film onder de aandacht bracht was deze net als Gremlins die dat jaar verscheen voor twee weken non-stop uitverkocht. Maar toen ik de film zag ging deze al mijn verwachtingen voorbij en is het ook niet zo vreemd dat deze wereldwijd geliefd is en een grote cult fanbase heeft. Het vervolg was niet heel erg slecht en ook niet heel erg goed te noemen maar fans wilden een derde deel die er nooit kwam en waarom dat zo is legt James Rolfe je in deze video uit.

Deze James Rolfe aka de Angry Video Game Nerd kreeg ontrecht (want Comic Book Girl zei hetzelfde en deze werd geprezen voor dezelfde woorden) de verwijten dat hij een vrouwenhater zou zijn omdat hij een Ghostbusters-film met een vrouwelijke cast aan zich voorbij zou laten gaan, de reden was omdat hij de actrices simpelweg niet leuk genoeg vond. Dit is overigens het topje van de ijsberg die Ghostbusters 2016 aan ophef heeft veroorzaakt. Zo was de eerste trailer de meest disliked YouTube-video ooit, riep hoofdrolspeelster Melissa McCarthy dat de nerds maar eens uit de kelder van hun ouders moesten komen, Sony een fake review liet schrijven en moest de Afro-Amerikaanse actrice Leslie Jones een shitload aan racisme slikken terwijl haar telefoon met naaktfoto's gehackt werd en op haar gehackte website werd gezet omdat ze de fout maakte om met internettrollen op Twitter de strijd aan te gaan. Tel daarnaast ook nog eens de 120 miljoen verlies op die Sony heeft geleden met de film en je kan wel spreken over een geflopte film met een behoorlijke shitstorm aan negatieve publiciteit. Maar, de film is nu uit via de bekende Video on Demand (VOD) diensten en voor mensen die een hogere bitrate en beeld waarderen op fysieke media en daarvan mocht ik de Ghostbusters 2016 Extended Blu-ray Edition die ik een honest trailers... ik bedoel review zal geven, die je hieronder kan lezen.

Als Ghostbusters begint zien we hoe het in een oud huis spookt en wordt Erin Gilbert (Kristen Wiig) benaderd om hier naar te komen kijken. De reden hiervoor is dat ze ooit samen met Abby Yates (Melissa McCarthy) een boek over geesten en paranormale activiteiten heeft geschreven. Deze is nu opnieuw uitgebracht en dat brengt haar huidige baan op de universiteit van Colombia in gevaar, want niemand kan een fysicus die in spoken gelooft serieus nemen. Dus gaat Erin naar Abby toe die ondertussen samen met Jillian Holtzmann (de briljante en mijn nieuwe crush Kate McKinnon) heilig geloven in het paranormale en hier onderzoek naar doen. Abby belooft de publicatie van het boek te stoppen als zij en Holtzmann mee mogen naar het spookhuis om daar onderzoek uit te voeren. Want uiteraard chaotisch verloopt en een kleine knipoog is naar de legendarische scène in de bibliotheek van het origineel. Sterker, de geest heeft er zelfs uiterlijke kenmerken van. Wanneer de video van deze verschijning viral gaat op het internet is het game over voor Erin haar werk als professor en worden Yates en Holtzmann uit hun ruimte gezet, maar nemen uiteraard wel de nodige spullen ongevraagd mee.

In New York beginnen er steeds meer geesten te verschijnen en lijkt het de dames wel een interessant idee om hier een bestrijdingsdienst in te beginnen. Dus begint Holtzmann met het maken van een vroege versie van de iconisch protonpacks en een val om de geesten in vast te zetten. Dan niet veel later staat Patty Tolan (Leslie Jones) bij de drie dames op de stoep, nadat ze een geest in de metro heeft gezien en voor het team een mooie gelegenheid om de nieuwe uitrusting met succes te testen en zien ze snel in dat Patty een behoorlijke aanwinst voor de groep is door haar kennis van de straten en het metrosysteem van New York. Langzaam aan wordt duidelijk dat een gefrustreerde wetenschapper met de naam Rowan North (Neil Casey) verantwoordelijk is voor de uitbraak van geesten, want hij plaatst overal op de Ley Lijnen machines die spoken oproepen en hun aanwezigheid versterken. De reden hiervoor is dat hij zo de ultieme apocalypse wilt ontketenen en wraak nemen op de mensheid die hem bespot heeft. Je snapt uiteraard wel dat dit de opbouw is naar een grande finale waarbij de Ghostbusters het gaan opnemen tegen een geopende dimensie (leuke verwijzingen naar de tv-serie) waar nu een leger aan spoken uit komt wandelen.

Op papier zal Paul Feig (bekend van een hoop romcoms en komedies) zijn versie van Ghostbusters er vast leuk en aardig hebben uitgezien, maar ik moet je eerlijk zeggen: in mijn ervaring is het een heel erg (onder de) matige film die met een beter script en uitwerking een heel nieuw begin voor de franchise had kunnen zijn. Te beginnen met de actrices: deze zijn bijna allemaal bekend van het tv-programma Saturday Night Live waar ze schitteren in korte sketches en waar ze verdomd goed in zijn. Dit is al het eerste probleem, want Ghostbusters rolt voorbij met grappen in alle soorten en maten die bijna non-stop op je afgevuurd worden en waarvan de gros te geforceerd overkomt. Dit gebeurt ook in het origineel uit 1984, maar daar (ironisch gezien ook met een cast die vaak schitterde in SNL) waren ze nog leuk en voelde niet zo geforceerd aan. Maar eerlijk is eerlijk; sommige, die veelal afkomstig zijn van Kate McKinnon, zijn soms hilarisch te noemen, net als Chris Hemsworth die als Kevin Beckman niet alleen een pretty face is, maar ook voor grappige momenten zorgt als bijvoorbeeld het dragen van een bril zonder glazen en onzin loopt te vertellen.

Dan is er het verhaal, dat nogal erg warrig overkomt met een wetenschapper die boos is en daarom geesten op de wereld loslaat om te zorgen voor chaos en vernietiging... Nu blinkte het origineel en het mindere vervolg ook niet echt uit in verhaal, maar het was op zijn minst origineel en voor die tijd fris te noemen. Het is allemaal slechts een excuus om de CGI-doos open te trekken en tot grote schaamte zelfs SLIMER de mascotte van de originele film en popculture icon à la Miss Pac-Man een vrouw en kinderen te geven in een korte cameo die er voor zorgde dat er een mooie herinnering uit mijn jeugd kapot ging in mijn ziel. Over cameo's gesproken.

De originele cast (behalve Harold Ramis aka Dr. Egon Spengler, die twee jaar geleden overleed), keert ook terug in korte losstaande cameorollen, waarbij alleen Dan Akroid zichzelf lijkt te spelen en ook dit is gewoon pijnlijk om te zien. Mijn vraag die ook door andere fans wereldwijd wordt gesteld is: Waarom is dit een rare reboot geworden en niet voort gegaan op de bestaande films, waarbij ook de originele cast had kunnen schitteren in misschien wel een heel erg leuk verhaal? Maar helaas is het wat het is en dat is niet heel erg speciaal; meer een standaard CGI summer blockbuster à la Teenage Mutant Ninja Turtles die ook iconisch waren voor de jaren tachtig en misschien ben ik gewoon een oude zeikerige nerd geworden. Want ondanks dat de film matig is, was hij leuker dan ik had verwacht.

Zoals ik al eerder zei is Sony Home Entertainment zo vriendelijk geweest om mij de Ghostbusters 2016 Extended Blu-ray Edition toe te sturen en zoals je met al hun releases gewend bent, is deze (wat helaas niet van de film is te zeggen) simpelweg perfect. Het beeld dat vooral veel felle kleuren gebruikt in een donkere omgeving is echt stunning te noemen en laat zien waar je HDTV toe in staat is. Want de kleuren spetteren van je scherm af en priemen gewoon je ogen in. Maar ook detail als stof en vuil in de metro ziet er strak uit of behang en verf in het spookhuis aan het begin vallen gewoon op als je er net als ik op let. Want ik ben nu eenmaal een sucker voor kleine details en scherpte in mijn Blu-rays. Ook het geluid, dat komt in de 5.1 DTS-HD Master Audio, is een streling voor je oren waarbij de drukke New Yorkse straten letterlijk rondom je te horen zijn, en ook de proton packs geluiden komen echt hard en diverse actiescènes met een dikke bass die je subwoofer of surround (head)set goed zijn werk laat doen. Iets wat je als kijker een goede ervaring geeft omdat de film behoorlijk leunt op het geluid van de proton packs, spoken, et cetera.

Daarnaast komt deze editie die ik kreeg ook met een extra disc en de volgende extra's:
  • Bioscoopversie plus een uitgebreide versie van de film.
  • Twee audiocommentaren van de filmmaker.
  • 15 minuten aan hilarische bloopers.
  • 30 minuten alternatieve takes.
  • 4 verwijderde scènes.
  • Slime Time - Achter de schermen bonus.

Bonusdisc:
  • 30 uitgebreide en alternatieve scènes.
  • Nog meer alternatieve takes.
  • Bovennatuurlijk bonusmateriaal.
  • Fotogalerij
  • Blu-ray + bonusdisc als Digital HD Ultra Violet-code.

De extra's geven een zeer groot en vooral erg uitgebreide kijk achter de schermen van de productie waarbij er zo te zien ook een hoop is gelachen. Ook is het interessant om de extended en deleted scenes te zien die eigenlijk ook weer niet al te spannend zijn en soms begrijpende is waarom deze helemaal niet of in een andere vorm in de film terecht zijn gekomen. Maar alles overwogen is dit toch wel een hele hoop extra content en dat is voor mij altijd een pluspunt aangezien ik als filmliefhebber graag kijk naar hoe zo'n productie tot stand is gekomen.