Review: Ron Goossens, Low Budget Stuntman (Blu-ray)

RDJ134 5 juni 2017 om 18:17 uur

Na het tv-succes van New Kids maakte Steffen & Flip Producties de overstap naar het witte doek met de rand MONGOLS JONGUH!! van Maaskantje, wat resulteerde in twee zeer succesvolle films en het feit dat de rek er een beetje uit was. Dus brachten ze alweer vier jaar geleden Bro's Before Ho's uit die ook zeer goed ontvangen werd door de pers en het publiek. Maar begin dit jaar sloeg het duo een nieuwe weg in met Ron Goossens, Low Budget Stuntman, die zoals je verwacht heerlijk grof en onwijs flauw is. Want één ding is zeker: je weet wat je kan gaan verwachten als deze heren je een nieuwe film voorschotelen. Deze film is nu verkrijgbaar via de bekende digitale kanalen en fysieke media. Entertainment One is zo vriendelijk geweest om mij een Blu-ray-exemplaar toe te sturen, zodat ik de onderstaande recensie kon schrijven.

Als de film begint maken we gelijk al kennis met Ron Goossens (Tim Haars), een low life alcoholist die zijn leven slijt door zich van de wereld te zuipen. Opgehitst door zijn vriendengroep uit het café, springt hij met een auto over een openstaande brug om vervolgens keihard te crashen en na een forse explosie al rennend de gracht in te springen en vervolgens te roepen: IK BEN KEI LAM! Uiteraard maken zijn vrienden hier een video van en zetten deze op YouTube om vervolgens viraal te gaan en dat maakt Ron in één nacht een grote beroemdheid die ook de bekende tv-programma's als RTL Late Night en meer haalt, Alleen is dit Ron allemaal ontgaan en weet hij bijna totaal niet meer wat er gebeurd is en duiken er opeens overal gieren op die met hem op de foto willen, interviews houden en hem zelfs een baan aanbieden als Low Budget Stuntman. Maar Ron geeft hier geen shit om, totdat hij thuis komt en Jan (prachtrol van de rapper Fresku aka Roy Reymound) uit het café zijn vriendin Angela (Maartje van de Wetering) betrapt.

Ron is woest en komt in het café verder te horen dat Jan niet de enige is maar ook de rest van de aanwezigen haar al een keer hebben aangeduwd en ze eigenlijk de slet van het dorp is. Wanneer Ron haar hiermee confronteert is ze van mening dat ze seks tekort komt en hij een ongelofelijke loser is, maar hem nog wel één kans wilt geven als hij de actrice en BNN'er Bo Maerten (die zichzelf speelt) het bed in weet te krijgen (juh, voor logica moet je deze film niet kijken) en neemt hij gelijk contact op met gluiperige en kakkerige manager Berrie (Michiel Romeyn uit Jiskefet) die hem eerder een baan aanbood als stuntman, want dit lijkt de enige manier voor Ron om in de buurt van Bo te komen. Berrie heeft niemand minder dan Dennie Christian (wiens hit Wij zijn twee vrienden de hele tijd is te horen) onder contract en deze is tegelijk ook een soort van rode draad in deze film.

Voor Ron het weet staat hij op fictieve filmsets van bestaande regisseurs als Arne Toonen, Dick Maas en Martin Koolhoven. Deze films hebben allemaal gemeen met een gebeurtenis als de aanslag bij de Naald, Robert M, ontsnapping van Bokito, de vuurwerkramp in Volendam en de Zwarte Piet-discussie om er zo een paar te noemen. Al snel komt hij in contact met Bo die helemaal niks met hem te maken wilt hebben omdat deze eigenlijk nooit nuchter is, maar Ron geeft niet op en blijft doorzetten en hoe dat gaat aflopen mag je zelf gaan bekijken.

Persoonlijk ben ik groot fan van Steffen & Flip-films, omdat deze ongelofelijk grof zijn met hun humor die soms tegen het puberale aanzitten. Ron Goossens, Low Budget Stuntman is gemaakt volgens de door hun beproefde formule; een shitload aan ranzige en beledigende grappen in een snel tempo op de kijker af te vuren. Dit resulteert in een serie geslaagde en minder geslaagde grappen. Zo is Fresku (wat ook in de trailer is te zien) hilarisch als deze betrapt wordt tijdens de seks met Ron zijn vriendin en dan heel zachtjes toch nog doorgaat, en die er overigens uitziet als een foute pornoacteur uit de jaren zestig of zeventig. Ook heerlijk is de zelfspot die deze gasten hebben, want er komt een fictieve filmset van New Kids 3 voorbij en zien we Steffen en Flip gewoon totaal uit hun bekend rol in juist hun bekende karakters. Wat ook heel erg leuk is, is dat deze heren een hoop acteurs, regisseurs en artiesten hebben weten te strikken voor een rolletje of om zichzelf te zijn (Bonnie St. Claire die in het echte leven een groot drankprobleem heeft) keihard op de hak te nemen. De enige minpunten is dat de film eigenlijk een beetje te kort en een aaneenschakeling van korte sketches is. Maar dat was uiteraard wel te verwachten met een Steffen & Flip-productie.

Het beeld van de Blu-ray is zeer goed voor een Nederlandse productie en release, maar het lijkt soms wat zijn scherpte die je over het algemeen met deze mediadrager hebt te missen. Maar het gevarieerde kleurenpalet dat gebruikt wordt verschilt van zacht tot behoorlijk fel en is het zwart voor de avond- en nachtbeelden prima en zonder enige compressie te bewonderen. Het geluid komt in DTS-HD MA 5.1 en is zeer helder met hier en daar strakke bass die de subwoofer diverse keren goed aanspreekt. Naast de film staan er op het schijfje ook de nodige extra's en wordt niet op een normale standaard manier gebracht: je moet gewoon de film afkijken of door skippen. Deze erg korte video's komen heel snel met een irritant logo en deuntje voorbij en zijn overigens op het YouTube-kanaal van Steffen & Flip te vinden.

Had dit op een normale manier gepresenteerd geworden dan had ik het wel kunnen waarderen, maar op deze manier... irritatie. Daarnaast een ander minpunt is het ontbreken van Nederlandse ondertiteling aangezien er in behoorlijk Brabants dialect gesproken wordt. Opvallend is wel dat er Engelse ondertiteling aanwezig is. Wat best klote is voor mensen die het niet helemaal kunnen verstaan of problemen met hun gehoor hebben.