Review: Narcos Seizoen 2 (Blu-ray)

RDJ134 2 oktober 2017 om 00:00 uur

Toen in 2015 de Netflix original Narcos verscheen, sloeg deze in als een bom. Want de mix van drama, misdaad en keiharde actie werd goed ontvangen en was een tweede seizoen onvermijdelijk. Deze is pasgeleden verschenen op fysieke media en kunnen de fans van de show genieten van de ondergang van de grootste en één van de meeste gevreesde drugsbaronnen die er ooit is geweest. Nu heb ik van Just Entertainment een recensie-exemplaar van de Blu-ray-box mogen ontvangen en aan de hand daarvan heb ik de onderstaande review kunnen schrijven.

Het tweede seizoen verspilt geen tijd en pakt gelijk op na de gebeurtenissen van het eerste seizoen (recensie) en zien we nu hoe Pablo Escobar (prachtrol van Wagner Moura) nu op de vlucht is, en als een kat in het nauw steeds meer onvoorspelbaar begint te worden. Want door zijn ontsnapping (lees: hij liep er met gewapende bodyguards gewoon naar buiten) uit de gevangenis is hij nu wederom een gezocht man door de DEA en door de Colombiaanse overheid. Maar doordat hij nu op de vlucht is en het Medellín Cartel en zijn leden volop in de aandacht staan, beginnen de eerste scheuren in de organisatie te komen, splitsen mensen zich op, beginnen andere kartels nu ook meer van de markt af te snoepen en ook de CIA begint zich nu met de jacht te bemoeien.

Ondanks dat Pablo Escobar weet dat hij zijn langste tijd heeft gehad, zet hij zijn drugshandel voort door continue in beweging te blijven en continue van verschillende telefoons gebruik te maken. Want Pablo is behoorlijk pissed of en begint nu nog genadelozer dan eerst uit te halen naar iedereen die in zijn weg staat of op zijn pad komt. Hierdoor vinden er diverse confrontaties plaats met de politie en het leger en begint Colombia te vervallen in een groter oorlogsgebied dan dat het normaal al is. Als de CIA en de Colombiaanse overheid alles op alles stellen, wordt er een groep paramilitairen met de naam The Search Bloc ingezet en zijn er de Los Pepes die een soort van burgerwacht is en die hun eigen tactieken hanteren en daarbij zelfs Esocbars familie en moeder lastigvallen. Wat weer benzine op het vuur is en zorgt voor meer geweld en bloedvergieten.

Dit alles bouwt op naar een spannende finale die eindigt op 2 december 1993, de dag dat Pablo Escobar werd doodgeschoten nadat hij via een dak probeerde zijn ouderlijk huis te ontvluchten. Maar geen nood, de serie Narcos eindigt hier niet, want doordat het Cali Cartel de macht heeft gegrepen (wat ook een rode draad is in dit seizoen) zien we in het derde seizoen hoe dat verloopt en uiteraard een aantal bekenden uit de twee seizoenen terug.

Narcos is een fenomeen geworden die ongelofelijk lekker wegkijkt en behoorlijk rechttoe rechtaan is. Waarbij uiteraard de menselijke en de genadeloze kant van Pablo Escobar voorbij komt. Want hoe je het wendt of keert: deze drugsbaron is een zeer fascinerend persoon, die ondanks feiten en fictie een legende is geworden doordat hij deed waar hij zin in had en hij een paar decennia één van de machtigste mensen op aarde was, en zijn dood eigenlijk onvermijdelijk was en in dit tweede seizoen in beeld wordt gebracht. Over beeld gesproken, deze is in topkwaliteit en spettert gewoonweg van je scherm af. Of dit nu gaat om muggen in de koplampen, opwaaiend stof en vuurdeeltjes: het ziet er allemaal superstrak en gedetailleerd uit. Waarbij ik ook even de diverse close-ups van de karakters hun gezicht moet aanhalen, want daar kan je de huidporiën en haren gewoon tellen.

Het geluid, dat komt in 5.1 DTS-HD Master Audio is ook dik in orde, want de stedelijke geluiden zijn vaak rondom je heen en tijdens de actiemomenten vliegen de kogels overal heen. Maar ook de scènes met helikopters doen het goed voor je surround (head)set en spreken je woofer op een lekkere manier aan, hoewel waarschijnlijk je buren deze mening niet zullen delen.

De tien afleveringen zijn verdeeld over twee schijfjes en deze komen ook met de nodige extra's:
  • Deleted Scenes
  • Trailer