Review: House of Cards - Seizoen 5 (Blu-ray)

RDJ134 29 oktober 2017 om 23:44 uur

Al sinds 2014 houdt House of Cards mij bezig, want deze serie is grappig, grimmig en dankzij het acteerwerk van Kevin Spacey als Frank Underwood nog altijd zeer verslavend. Recent verscheen alweer het vijfde seizoen van deze Netflix exclusive op fysieke media als dvd en Blu-ray en is het de vraag of de Underwoods nog steeds interessant zijn en of de makers nog steeds verse verhalen kunnen bedenken om de kijkers aan zich te binden. Het antwoord daarop krijg je in mijn onderstaande recensie.

House of Cards seizoen 5 laat er geen gras over groeien als deze begint, want deze pakt gelijk op na de gebeurtenissen van het vorige seizoen, waar James Miller live op de tv werd onthoofd door ICO-terroristen en nu een smet werpen op de aankomende verkiezingen. De Underwoords weten hier uiteraard gretig gebruik van te maken en begint Claire Underwood (Robin Wright) met een publieke campagne waarbij mensen worden opgeroepen verdachte dingen of situaties gelijk bij de autoriteiten te melden. Frank heeft ondertussen zijn eigen problemen, doordat het congres hem wilt horen over de uitingen van Tom Hammerschmidt in de Washington Herald. Frank gaat zoals je verwacht los door te roepen dat het land in oorlog is met de ICO en dat er krachten bezig zijn om hem te belemmeren in zijn werk.

Ondertussen is de FBI op zoek naar leden van de ICO en daarbij vallen er ook doden, maar weet het lid Joshua Masterson uit handen te blijven van de overheid en dit is weer munitie voor de tegenstanders van Frank. Zo valt niet alleen de media hem aan, maar ook vinden er steeds meer protesten tegen hem plaats van burgers die vinden dat hij te laks optreedt. Maar net als in de echte wereld blijven problemen komen en duiken er hardnekkige dingen uit het verleden op. Waarbij Claire en Frank wederom tegenover elkaar komen te staan en beiden alles in het werk stellen om hun zin te krijgen en uiteraard worden daar de nodige middelen niet bij geschuwd, want zo rollen de Underwoods nu eenmaal. Het is moeilijk om alle intriges en verhaallijnen van de randkarakters te omschrijven in één review, want het is allemaal vrij complex geworden. Maar laten we eerlijk zijn: deze show draait om de Underwoods die nu eenmaal de show stelen, hoewel Frank onwijs bad ass is, is het moeilijk om als kijker door hem verrast te worden. Hoewel tijdens de inauguratie hij de vierde muur breekt en even helemaal los gaat op het volk dat hem heeft verkozen en krijgt wat ze nu willen en verder hun mond moeten houden. Dit was toch wel één van de hoogtepunten van dit seizoen.

Het alweer vijfde seizoen van House of Cards is wederom zeer vermakelijk en heb ik de serie in twee dagen tijd er doorheen gekeken, want voor mij is het nog altijd even verslavend als de vorige seizoenen, en ook verbaast het mij dat de rek (hoewel Frank wat voorspelbaar aan het worden is, want hij is nu eenmaal een dominante sneaky douchebag) er nog niet helemaal uit is en de opzet voor het zesde seizoen prima is opgezet. De makers weten verdomd goed in te spelen op realistische gebeurtenissen en is de link naar Trump al snel getrokken. Want demonstranten die roepen "Not my president" is wat ook nu gaande is. Maar ook sekstapes (hoop seks dit seizoen), cyber attacks, terrorisme en no fly list komen voorbij in House of Cards.

Het beeld van deze Blu-ray-box is net als met de vorige seizoenen van zeer hoge kwaliteit en rijk aan details. Waarbij gezichten, huid en haren perfect in beeld komt. Maar ook kleding en de meubelen laten je kleine stoffige details zien en dat is voor mij toch altijd wel een soort van bevestiging hoe scherp Blu-ray-beeld kan en moet zijn. Het geluid, dat trouwens komt in 5.1 DTS-HD Master Audio, is ook perfect. Hoewel het meeste van de tijd het in de show draait om dialogen, zijn er ook momenten waar wat actie is en dan wordt ook de subwoofer even goed aangesproken. Oftewel audio en visueel een goed schoolvoorbeeld van hoe een Blu-ray-presentatie moet zijn.