Review: Jumanji Welcome to the Jungle (Blu-ray)

RDJ134 23 mei 2018 om 02:14 uur

In 1996 verscheen de nu inmiddels cultklassieker Jumanji, waarin we konden zien hoe het magische bordspel mensen opzoog totdat het spel werd uitgespeeld. Dit zorgde voor een hoop grappige momenten tijdens het spel en schitterde de inmiddels overleden Robin Williams en een shitload aan toen baanbrekende CGI-beesten. Vorig jaar kwam er een vervolg uit onder de titel Jumanji: Welcome to the Jungle en mijn eerste reactie was ooh shit The Rock, Jack Black en lawaaipapagaai Kevin Hart: dat kan nooit goed zijn. Maar daar zat ik goed naast, want Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om mij een recensie-exemplaar van de film te sturen en daarvan kan je nu hieronder mijn recensie lezen en waarom dit eigenlijk een videogamefilm is.

Jumanji: Welcome to the Jungle speelt zich net als het vorige deel af in Brantford, New Hampshire. Waar in 1996 iemand het bordspel vindt op het strand en mee naar huis neemt en aan zijn zoon Alex geeft. Nu past Jumanji zich aan door te veranderen in een videogameconsole en wanneer Alex deze opstart wordt hij opgezogen in de game. Dan verplaatst de film zich naar 2017 en maken we kennis met Spencer Gilpin (Alex Wolff), een nerd die zijn dagen slijt met het spelen van videogames en huiswerk maken voor zijn jeugdvriend Johnson (Ser'Darius Blain) aka The Fridge, want hij is een spot jock die de kantjes eraf loopt. Hierna maken we ook kennis met Martha Kaply (Morgan Turner), een geeky girl die het nut niet inziet van gym want ze wilt op school dingen leren om zo te kunnen gaan studeren en vindt het allemaal maar onzin en zonde van de tijd. Tot slot is er nog Bethany Walker (Madison Iseman), een standaard millenial die blijft spelen met haar telefoon en uiteraard alles doet voor de perfect selfie. Het gedrag van de dames zorgt er voor dat ze na moeten blijven en ditzelfde lot wordt door beide heren gedeeld als de school er achterkomt dat Spencer het huiswerk van Johnson maakte, doordat hij dezelfde zinnen gebruikte.

Als straf voor hun gedrag moeten ze in de kelder van de school troep opruimen en nietjes uit oude bladen halen (uuuh, oké). Tijdens het werk ontdekken ze de oude spelcomputer die Alex opzoog tussen een berg oude troep en om de tijd wat de doden besluiten ze het aan te sluiten en te gaan spelen. Na het kiezen van hun karakters gaat het goed mis, en je raadt het al: ze worden alle vier in de console opgezogen en vallen ze één voor één uit de lucht in een jungle. Alleen zien ze er nu uit als hun gekozen avatars. Zo is Spencer nu de spierbundel Dr. Smolder Bravestone (Dwayne Johnson), Martha is Ruby Roundhouse (Karen Gillan), Fridge verandert in Finbar (Kevin Hart) die de bijnaam Mouse heeft en tot slot Bethany die nu Shelly (dat waarschijnlijk stond voor Sheldon) Oberon (Jack Black). Uiteraard herkent het viertal elkaar in eerste instantie niet en dat duurt even voor dit wel zo is. Nadat alle paniek wat wegebt, begint Spencer door te krijgen dat ze eigenlijk in een videogame zitten, want als Oberon word opgegeten en terugkomt, weten ze ook gelijk de betekening van de drie strepen tatoo's op hun armen. Ga je dood, dan gaat er een leven of in dit geval een streep vanaf.

Daarnaast komen ze er per toeval achter dat als ze op hun borst drukken er een schermpje opent die hun krachten en zwakheden laat zien en dit kennen echte gamers uiteraard van het RPG-genre, net als hun interactie met andere scripted NPC's (Non Playable Characters) zijn. Vervolgens gaan ze op avontuur en komen er achter dat zij de helden zijn in een verhaal waarbij het juweel van Jumanji terug moet naar zijn originele plek en dat hun reis eigenlijk de levels zijn van een videogame die komt met een eindbaas en lopen ze ook Alex (Nick Jonas) tegen het lijf die ook een avatar is geworden met een eigen kracht die handig van pas komt tijdens hun quest.

Zoals ik al eerder zei: bij het horen van de cast van Jumanji: Welcome to the Jungle had ik het gevoel te maken te hebben met een snelle cashgrab op een bestaande franchise. Meer niks is minder waar, want deze film is verdomd grappig en de cast is perfect op elkaar ingespeeld en is het stiekem Kevin Hart (wiens zwakheid eten van cake is, en zorgt voor een hilarische scène) en Jack Black (de enige die ook echt helemaal in karakter van Bethany blijft en zorgt voor leuke piemelgrappen en meer momenten) die de show stelen. Zelfs Dwayne Johnson doet het verdomd leuk. Het op zichzelf staande verhaal valt zelden stil en heeft een heerlijke vibe die erg jaren tachtig of negentig aanvoelt. Ook de invloed van videogames in de verhaalstructuur en karakters maken het voor mij een toch wel erg leuke film, en Ruby Roundhouse gespeeld door Karen Gillan heeft wel heel erg veel weg van Lara Croft en daar wordt ook een opmerking over gemaakt. Speaking of, als ze Alex terug vinden zien we Alan Parrish Whas Here gekrast staan en vraagt Alex zich af wie dit was. Alan Parrish was Robin Williams in de eerste film en dat is een verdomd leuke easter egg.

Waar ik ook over te spreken ben, is het ongelofelijk prachtige beeld die deze Blu-ray je biedt, want als Sony iets uitbrengt weet je dat dit qua beeld en geluid altijd dik in orde is. De details zijn weer top notch, nerven van planten, stof op planten, krassen op helmen en wapens en zelfs haren komen er goed uit. Maar deze film is ook behoorlijk kleurig en is het fel groen en rood dat laat zien wat je HDTV kan bieden als deze maar de juiste media toegespeeld krijgt. Ook is het geluid dik in orde en deze komt in het door Sony geliefde 5.1 DTS-HD Master Audio en moet ik je er uiteraard voorbeelden van geven. Schoolgeluiden plaatsen je ook daadwerkelijk midden in de gymzaal en klaslokaal, maar de jungle zit vol met beesten- en insectengeluiden die rondom je heen zijn. Voor de mensen die hun subwoofer willen horen zijn er ook genoeg momenten waarbij de bass goed wordt aangesproken. Oftewel perfect en niks op aan te merken.

Dit gaat overigens ook op voor de onderstaande extra's die ook op het schijfje te vinden zijn:
  • Gag Reel
  • Meet the Players: A Heroic Cast
  • Surviving the Jungle: Spectacular Stunts
  • Attack of the Rhinos
  • Journey Through The Jungle: The Making of Jumanji
  • Book to Board Game to Big Screen & Beyond! Celebrating The Legacy of Jumanji

Alles bij elkaar opgeteld een kleine 45 minuten aan extra's die een leuke kijk achter de schermen geven en je ook diverse bloopers laat zien die verdomd grappig zijn. Dit is serieus een must see nadat je de film hebt gezien.