Review: Skyscraper (Blu-ray)

RDJ134 14 november 2018 om 01:00 uur

Dwayne 'The Rock' Johnson staat sinds een paar jaar elke zomer in een rampen blockbuster movie, en dit jaar deed hij het dit zelfs twee keer. Namelijk in de videogameverfilming Rampage, die eerlijk gezet heel erg vermakelijk was, en in Skyscraper, die een behoorlijke emmer shit over zich heen kreeg omdat het een hoge b-movie vibe had. Deze film is nu te vinden op de bekende streamingdiensten en uiteraard op fysieke media als dvd en Blu-ray. Nu mocht ik de laatstgenoemde mediadrager ontvangen en ga ik je vertellen of deze film nu echt zo slecht is of dat je deze in je collectie moet toevoegen.

Als Skyscraper begint maken we kennis met FBI-agent Will Sawyer (Dwayne Johnson) die met zijn team ingrijpt bij een gijzeling van een familie, waarbij Will probeert de situatie te kalmeren zonder bloed te vergieten. Maar dan blaast de vader zichzelf met zijn gezin en het team op, waarbij enkelen het niet overleven en Sawyer levensgevaarlijk gewond raakt en een deel van zijn been moet missen. Dan verplaatst de film zich tien jaar vooruit en zien we hoe hij nu zelf een gezin heeft bestaande uit twee kinderen en zijn vrouw Sarah (Neve Campell, die vooral bekend is uit de Scream-films), die overigens ook de chirurg was die zijn leven redde en zijn been moest amputeren. Will is nu Secrurity adviseur en ondanks dat hij een klein bedrijf is, heeft hij via zijn vriend Ben een grote order binnen, namelijk de beveiliging testen en deze na te lopen van de grootste wolkenkrabber ooit gebouwd, waarin hij ook tijdelijk met zijn familie woont. Want de Chinese entrepreneur Zhao Long Ji (Chin Han) krijgt niet eerder een verzekering op zijn gebouw dat The Pearl heet, voordat deze door een erkend bedrijf is goedgekeurd en die ook nog eens vol zit met de nieuwste hightech speeltjes. Sawyer geeft groen licht voor de beveiliging en krijgt van Zhao een tablet die alleen door hem gebruikt kan worden en zo volledige toegang geeft tot het systeem.

Als hij samen met zijn vriend en oud-FBI-agent Ben (Pablo Schreiber, die recent schitterde in Den of Thieves waarvan je mijn recensie hier kan lezen) onderweg is naar het controlecentrum die verderop ligt, maar worden aangevallen door een onbekend persoon die het gemunt heeft op de tablet van Will die bij deze poging tot overval gewond raakt door een mes. Eenmaal bij Ben thuis zien we dat de tablet niet in de tas zat, maar dat Will deze gewoon in zijn jas had. Dit is het moment dat we er achter komen dat Ben niet zo'n goede vriend blijkt te zijn als dat gedacht werd en dat hij samenwerkt met een groep criminelen die van plan zijn The Pearl in de fik te steken en zo Zhao Long Ji uit te roken, omdat deze een USB drive heeft met gevoelige informatie over criminele geldstromen. Tijdens een gevecht tussen Will en Ben raakt de laatstgenoemde dodelijk gewond en in zijn laatste woorden vertelt hij dat Will zijn gezin in gevaar is.

Terrorist en huurling Kores Botha (Roland Møller, die ook was te zien in Atomic Blonde waarvan je mijn recensie hier kan vinden) is met zijn team in The Pearl en heeft de 95e etage in de fik gezet en werkt zich nu een weg naar boven toe en vlucht Sarah met haar kinderen op advies van Will ook naar de hogere etages en is zo op de vlucht voor het oplaaiende vuur en de criminelen. Will blijft uiteraard niet stil zitten en gaat naar The Pearl toe om zijn gezin te redden en dat is een heerlijke over de top avontuur die een mix is van de filmklassiekers The Towering Inferno (1974) en Die Hard (1988) in een hip jasje.

Het verhaal is simpel en we hebben het eigenlijk al vaker gezien, de held die outgunned is in een beperkte ruimte en probeert te overleven terwijl criminelen hem proberen uit te schakelen. Ik zal er geen doekjes om winden: Skyscraper is een hele simpele jaren tachtig en misschien zelfs begin jaren negentig aanvoelende film die het niet van zijn verhaal maar de actie moet hebben. Dat is wat je ook precies als kijker krijgt. Ik mag het dan ook wel gedeeltelijk eens zijn met deze Everything Wrong With video van CinemaSins, maar het is niet een extreem slechte film wat hij je probeert te doen geloven. Sure, het hangt van de clichés aan elkaar, maar dit is gewoon een cheesy popcorn movie met The Rock in de hoofdrol: wat verwacht je dan? Ik moet eerlijk zeggen dat ik ervan genoten heb. De actie is heerlijk, het verhaal lekker over de top en voor je het weet rolt de eindaftiteling over je scherm en heb je het gevoel een leuke film te hebben gekeken, want dit is gewoon fun en daar is helemaal niks mis mee.

Het beeld van de Blu-ray is dik in orde: de kleuren komen goed tot leven en een mooi voorbeeld daarvan is helemaal in het begin als het FBI-team de blokhut aanvalt en je de felrode lasers door besneeuwd gebied en donkere hut ziet binnengaan en stofdeeltjes ronddwarrelen in de lasers. Dit geldt trouwens ook voor de vele vonken die non-stop voorbij komen tijdens de film, allemaal kleurig en scherp. Bovendien, voor een film die zich continue in het donker afspeelt is het zwart ook prima zonder artifacts op je HDTV te zien. Het geluid, dat komt in Dolby Atmos, is top notch als je hier de juiste surroundset voor hebt, ik keek de film bijvoorbeeld via mijn Xbox One X met de Plantronic RIG 400HX (recensie) en dat betekent dat het geluid veel meer om en boven je is met heel erg veel detail die ook nog eens een goede extra ervaring biedt. Mocht je nu geen Dolby Atmos set-up hebben, dan is het geluid ook nog altijd dik in orde en vol details.

Naast de film staan er ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Deleted Scenes
  • Extended Scenes
  • Dwayne Johnson: Embodying a Hero
  • Inspiration
  • Opposing Forces
  • Friends No More
  • Kids in Action
  • Pineapple Pitch

Al met al een kleine drie kwartier aan extra's die je hoofdzakelijk een kijkje achter de schermen van deze productie geeft. De deleted scenes waren niet heel erg spannend te noemen, net als de extended scenes. Toch een leuke aanvulling voor iedereen die de film heeft gezien.