Review: Overlord (Blu-ray)

RDJ134 20 maart 2019 om 02:21 uur

Vorig jaar verscheen er een kleine onverwachte hit in de bioscopen, want Overlord was een Tweede Wereldoorlogfilm met een horror-fantasy tintje. Sterker, het had ook alle elementen van een comic en videogame, dus een perfecte Eigenwereld-film. Overlord is nu te vinden op de bekende streamingwebsites en voor mensen zoals mijzelf, op fysiek media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde heb ik een exemplaar mogen ontvangen en mijn recensie ervan kan je nu hieronder lezen.

Overlord begint op de vooravond van D-Day en maken we kennis met een vliegtuig vol paratroepers die gedropt gaan worden in het vijandelijke gebied van Frankrijk met als missie het uitschakelen van stoorzenders, zodat de bommenwerpers luchtsupport kunnen geven aan de grondtroepen die later die dag zullen landen. Al gelijk gaat het goed mis als de Duitsers het vuur openen op de vliegtuigen als brandende fakkels naar beneden vallen en worden de soldaten gedwongen om eerder te springen dan de bedoeling was. Hierbij zijn er heel weinig overlevenden en volgen we Ford (Wyatt Russel, bekend van The Walking Dead en de Black Mirror episode Playtest), Boyce (Jovan Adepo, die ook te zien was in het briljante The Leftovers) en Tibbet (John Magaro, die veel mensen zullen herkennen uit de Netflix-serie Orange is The New Black) die nu de missie moeten afmaken.

Ondertussen komen ze vijandelijke Duitse troepen tegen die jagen op overlevenden, en tijdens het ontwijken moeten ze ook nog een mijnenveld door en komen ze Chloe (Mathilde Ollivier, die nu haar eerste echte grote rol speelde) tegen die de bezittingen van dode soldaten steelt en woont in het dorp waar vlakbij de stoorzender staat en nu dus de soldaten mag begeleiden en die tijdelijk intrekken in haar huis, waar ze woont met haar broertje en haar tante die ziek is geworden door de experimenten die de Duitsers op haar hebben gedaan. Tot overmaat van ramp heeft de huidige SS Commandant Wafner (Pilou Asbæk aka Euron Greyjoy uit Game of Thrones) een oogje op haar en komt langs voor seks en dat gaat alleen niet als gepland en wordt deze gevangengenomen door de Amerikaanse soldaten terwijl de tijd wegtikt en gaat Tibbet kijken waar de rest van de soldaten blijven en wordt betrapt waarbij hij vlucht in een vrachtwagen die naar het fort met de stoorzender gaat, maar waar hij er al snel achter komt dat de nazi's daar experimenteren met een zwarte substantie die dode soldaten tot leven wekt die veranderen in losgeslagen monsters. Vanaf daar is de missie belangrijker dan ooit: zorgen dat D-Day doorgaat en dat deze experimenten stoppen. Maar zoals je vast vermoed loopt alles allemaal net even anders dan de bedoeling was. Hoe en wat mag je zelf zien, want deze film is must see voor elke nerd en geek.

Overlord is fookin' A, de film heeft zoals ik al eerder zei een hele lekkere unieke vibe die veel weg heeft van een videogame of een comic. Het begint als een standaard oorlogsfilm met een groep cliché soldaten (de rookie, de veteraan en de grappenmaker) die tegen alles in een missie hebben te volbrengen, maar al snel stuiten op een raar dier (waar net als Chloe's tante maar even wat van is te zien en geen verdere uitleg krijgt) en later op slachtoffers van nazi-experimenten die wetenschap en het occulte mixen met een heel erg enge uitkomst. Waarbij de film gelijk veranderd in horror, maar wel op een subtiele manier waarbij het niet alleen draait om het schok- of gore-effect. De karakters zijn fun om naar te kijken en de interactie met Boyce en Chloe's broertje zorgen meerdere keren voor een komische noot. Want deze film komt dan misschien wel erg serieus over, maar heeft wel degelijk zwarte humor met hier en daar een knipoog om het niet te zwaar te maken.

De Blu-ray die ik mocht ontvangen heeft een heel erg strak en vooral erg gedetailleerd beeld. Het kleurenpalet is wat aan de doffe kant om dan vervolgens met sommige kleuren als rood en blauw het allemaal wat scherper te laten poppen op je tv. Ook de kleinere details als krassen op wapens, stof en puin vallen goed op en dat zijn weer de dingen waar ik als filmliefhebber op let. Net als het geluid dat verrassend genoeg komt in Dolby Atmos en laat ik nu net een Plantronics RIG 400HX headset (recensie) hebben en deze gebruikt hebben tijdens het kijken van deze film. De openingscène is echt een oorgasme. Kogels komen van onderen en boven, explosies rondom je heen en vliegtuigen die neergaan, en dat met Dolby Atmos is een ervaring op zich die je echt helemaal gek maakt en echt onvergetelijk is. Maar het feest houdt daar niet op, want ook als je in het fort bent, hoor je voetstappen, gillen en jammeren op zo'n manier rondom je heen dat het echt een beklemmende ervaring geeft. Dit geldt ook voor de shootouts en explosies die je er niet alleen middenin plaatst, maar ook je subwoofer goed aanspreekt en lekker laat pompen met de nodige diepe bass. Naast de film staan er op het schijfje ook de nodige extra's die je een kijkje achter de schermen van deze productie geven en daar kan je toch wel een klein uur zoet mee zijn.