Review: Rage 2

RDJ134 24 mei 2019 om 19:59 uur

Alweer acht jaar geleden verscheen Rage met een hoop bombarie, want deze postapocalyptische shooter was als een light gun game in deze scène van Breaking Bad (recensie) te zien, terwijl Jesse tripte op Meth. Maar er was ook nog deze easter egg uit de tv-show en Snoop Dogg die met deze spotjes de game de nodige shine gaf. Het spel zelf heb ik toen nooit gespeeld, want ondanks dat het er prachtig mooi uitzag voor die tijd viel de demo mij behoorlijk tegen. Maar goed, het vervolg is ondertussen verkrijgbaar voor de PC, PlayStation 4 en uiteraard de Xbox One en daarvan heb ik exemplaar gehad en kan je mijn recensie hieronder vinden.

Zoals ik in de intro al vertelde heb ik het eerste deel nooit gespeeld, maar dat is gelukkig geen probleem, omdat je speelt met een nieuwe Ranger die Walker heet. Want Authority onder leiding van General Cross, heeft de zo'n beetje de Rangers uitgemoord en ben jij de aangewezen man om deze Sjaak te stoppen en daarvoor moet je Operation Dagger activeren, maar daarvoor heb je de hulp nodig van drie personen. Geheel volgens videogametraditie gaat net als in het echte leven voor niks de zon op en willen ze allemaal dat je hen helpt met een paar missies en dan pas zijn ze bereid je te helpen. Wanneer dit het geval is zal dan eindelijk Operation Dagger van start gaan en begint de strijd tegen Cross en zijn kornuiten. That's it. Toch wel de kortste verhaalbeschrijving die ik ooit in mijn leven heb gedaan, want de game is vrij rechttoe rechtaan en een dikke achtbaanrit van een kleine pak hem beet 12 tot 13 uur met de main story en enkele side missies.

Dit is geen slecht ding, want Rage 2 is echt een heerlijke shooter zoals je ze vroeger vaak zag, en kan je dit eigenlijk DOOM in een open wereld noemen en is er een hoop te doen en te beleven als je daar zin in hebt. Want je kan veel side missies doen en loot scoren en daarmee tik je toch weer heel wat extra uurtjes erbij. Deze titel heeft ook de bekende RPG-elementen die alle games tegenwoordig lijken te hebben en kan je Walker voorzien van vaardigheden die komen in de vorm Nanotrites waardoor je hoger kan springen en bijvoorbeeld kan combineren met een slam move oftewel vanuit de lucht keihard omlaag gaan en de grond te slaan, waarna vijanden als rijpe kersjes uit elkaar spatten of door de lucht vliegen en dat is verdomd leuk om te doen. Deze Nanotrites kan je weer upgraden en zo nog krachtiger maken.

De core van Rage 2 blijf lekker blasten op alles wat beweegt en dat doen we weer met een groot arsenaal aan vuurwapens die bestaan uit de bekende pistol, assault rifle, rocket launcher, et cetera en een bad ass shotgun die ik heel erg veel gebruikte. Maar er zitten ook wat exotische speeltjes in zoals de Grav-Dart Launcher. Met dit geweer schiet je pijltjes in je vijanden, selecteer een plek op de muur, paal of waar je wilt, activate en je vijanden splashen er tegenaan, fun voor een paar keer en dan is het toch weer terug naar de assault rifle en de shotgun, twee wapens die ik zeer veel gebruikte. Speaking of schieten: tijdens je killing spree op tegenstanders van diverse pluimage, vult er een metertje aan en als deze volledig is kan je de ‘Overdrive' activeren die je niet alleen tijdelijk sneller en sterker maakt, maar ook de mogelijkheid geeft om kort extreem veel damage uit te delen.

Maar het oog en oor willen uiteraard ook verwend worden en kan ik je vertellen dat Rage 2 er op de Xbox One X (Dus PlayStation 4 en PC ook) prachtig mooi uitziet, met heerlijke vibrante kleuren en een shitload aan kleine details die je laten zien dat je een HDTV in huis hebt en hoe mooi gamen kan zijn. Dat deze game zo mooi is, is niet zo heel erg vreemd aangezien Avalaunch Studio's nauw samenwerkte met id Software die de engine leverde. Het geluid is ook heerlijk; de actie komt met veel harde knallen en explosies die komen met een dikke bass en op de rustige momenten hoor je van alles rondom je heen, of dit nu stemmen zijn of nachtelijke geluiden, het klinkt gewoonweg heerlijk. Daar valt simpelweg niks op aan te merken.