Review: Brightburn (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 30 oktober 2019 om 00:40 uur

Sinds 2008 zijn superheldenfilms helemaal in en zien we grote helden uit het MCU en DCU met monsters en villains clashen met elkaar. Nu konden we deze eeuw al eerder Men of Steel (2013) zien waarin Superman een hoofdrol speelde en zelfs sommige bewoners hem aanbeden als een god, wat hij eigenlijk zou kunnen zijn omdat bijna niemand in staat zou zijn om hem te stoppen als hij zou doen en laten waar hij zin in had. Met dat uitgangspunt gaat de horrorfilm Brightburn aan de slag, want wat als een alien met bijna gelijke krachten als Superman een psychopaat zou zijn? Sony Home Entertainment was zo vriendelijk om een Blu-ray toe te sturen en kan ik je nu alles gaan vertellen over deze zeer vermakelijke film.

Brightburn begint met een slow shot waarin we kennismaken met Tori (Elizabeth Banks, bekend van The Hunger Games-franchise) en Kyle Breyer (David Denman van Outcast, Lucky Logan en 13 Hours), een kinderloos echtpaar dat woont in het stadje Brightburn. Als op een dag in 2006 een ruimteschip crasht in hun achtertuin, vinden ze daar een klein jongetje die ze Brandon noemen en opvoeden als hun eigen zoon en besluiten hem niks te vertellen over zijn afkomst en alleen dat ze hem hebben geadopteerd. Alles lijkt goed te gaan en groeit hij al snel op tot een jonge tiener die door zijn wat sullige voorkomen en hoge intelligentie niet erg populair is op school. Oftewel gewone tienerproblemen.

Rond zijn verjaardag gebeurd er iets opmerkelijks: het ruimteschip waar hij mee aan is gekomen op de aarde ligt verborgen op de boerderij en deze begint in een buitenaardse taal hem te roepen en begint hij te slaapwandelen naar de schuur waar zijn moeder hem vindt. Sinds die nacht gebeuren er vreemde dingen met Brandon en ontdekt hij zijn superkracht en dat hij onverwoestbaar is en dit gewoon even test door zijn hand in een draaiende grasmaaier te steken. Deze kennis geeft hem meer zelfvertrouwen en arrogantie die hij langzaam aan begint te uiten tegen zijn omgeving en zijn ouders, tante Merilee (Merdith Hagner) en haar vriend Noah (Matt Jones aka Badger uit Breaking Bad). Na een geweldsincident op school waarbij hij de hand van een medescholiere breekt begint hij aan een killing spree op alles en iedereen die hem in zijn weg staat en dat neemt steeds grotere proporties aan. Waarbij de vraag is of deze wel te stoppen is, maar dat mag jezelf gaan bekijken.

Brightburn is een hele aparte film die eerlijk gezegd fookin’ A is, maar heeft ook een paar minpunten en daar komen we zo op terug. Het verhaal begint net als dat van Superman totdat Brandon ontdekt wat hij kan doen en weet dat niemand hem kan stoppen. Eerst zien we een tiener die worstelt met wat normaal is op die leeftijd als gepest worden omdat hij slimmer is dan de rest van zijn klasgenoten, interesse in meisjes heeft en gevoelens heeft die hij niet begrijpt. Maar wanneer zijn interesses morbide worden en hij een bloeddorst ontwikkelt is het wanneer hij van het pad raakt en daar schittert deze film prima in, maar lijkt soms zelf even niet helemaal te voelen waar het heen wilt. Zo begint het met heel irritant camerawerk en het lijkt of ze die stijl wilden aannemen maar toch besloten om het op de traditionele manier te brengen. Daarnaast springt het soms ook een klein beetje op en neer wat verwarrend kan overkomen oftewel de uitvoering. Voor de duidelijkheid: deze film is heel erg nice en het verhaal is heel erg apart, maar de manier hoe het soms in beeld wordt gebracht is minder. Neem als voorbeeld het ruimteschip waarmee Brandon op aarde is gekomen: het ziet er niet uit en in een droomscène zien we hoe Tori en Kyle deze vinden en de ‘verlichting’ knippert alsof het een soort van kerstdecoratie is.

Ondanks de soms wat goedkoop ogende CGI zitten er ook een aantal prachtige stukken in, en ik ga je hier niks over vertellen, maar de mensen die houden van gore zullen zeker niet teleurgesteld worden. Sterker, met één scène draaide serieus mijn maag om, want daar moet iemand een handeling op zichzelf doen en dat is toch wel het meest bizarre sinds de injectienaald in een oogbal uit de Evil Dead remake (recensie). Bovendien is Brandon zijn super villain outfit ook heel erg vet gedaan, het ziet er heel erg eng uit en roept SERIAL KILLER met neonletters. Een fun fact die je in deze details video (SPOILERS!!) kan zien is dat hij heel langzaam aan steeds meer rode kleren gaat dragen, naarmate hij slechter wordt. Dat is echt een prachtig mooi detail en één van velen die deze film rijk is.

De beeldkwaliteit van de Blu-ray is zoals standaard is bij Sony van topkwaliteit. De film is helemaal digitaal geschoten en dat is goed terug te zien in deze overzetting naar Blu-ray. Het beeld is waanzinnig scherp met veel detail als het masker van Brandon dat bestaat uit een soort van wolachtige stof en vol met pluisjes zit. Ook het gras op de boerderij, haren of krassen op voertuigen zien er goed uit. Ook het kleurenpalet, dat soms vrij grijs en dof is, gaat over in scherpe felle kleuren, waarbij rood de boventoon voert en van je scherm knalt. Het geluid komt in 5.1 DTS-HD Master Audio en knalt door je speakers van je tv of surround (head)set heen. De bass komt hard en agressief en daar tegenover staat ook dat nachtelijke bosgeluiden rondom je heen klinken en zo bijdragen aan een prettig filmervaring.

Naast de film zijn er ook nog de volgende extra’s op het schijfje te vinden:
  • Audiocommentaar van de makers
  • Een nieuwe superschurk in de maak
  • Heldenhorror! Een radicaal nieuw genre
  • Bonus Burns - Vignetserie

Op het audiocommentaar na waren de extra’s wat aan de magere en korte kant. Wat jammer is, graag had ik wat meer en langere behind the scenes gezien en deleted scenes. Dit is een gemiste kans voor de mensen die na de film meer willen zien over hoe de productie tot stand kwam. Dit voelde naar mijn smaak wat magertjes aan.

Birghtburn is een hele lekkere film die een nieuw genre aanboort, want evil superhelden (iets wat nu ook centraal staat in de Amazone Prime-serie The Boys) is een heel nieuw begrip. Maar deze film tilt het een stuk hoger en daarom is het ook erg jammer dat het soms wat knullig gebracht wordt. Zoals het eerder genoemde ruimteschip dat eruit ziet alsof deze uit iemand zijn kersttuin getrokken is. Daar tegenover staan een aantal gruwelijke en misselijkmakende scènes die echt fookin’ A gemaakt zijn en in beeld worden gebracht. Het is te zien dat deze 90’s aanvoelende titel op een strak budget zat en deze hoofdzakelijk is uitgegeven aan de VFX. Zoals Cinemasins in deze video aanhaalt is er het nodige mis, maar ik heb ervan genoten en geen moment verveeld tijdens het kijken. Het einde is een open deur voor een vervolg die er hopelijk ook gaat komen.

Dit is precies een gevalletje van niet slecht en ook niet mega goed, maar ik kan je garanderen dat deze film in de toekomst de cultstatus gaat pakken. Alles overwegende geef ik deze film en Blu-ray een 80 en mijn onmiddellijke koopadvies.