Review: The Division 2: Warlords of New York

RDJ134 9 maart 2020 om 00:51 uur

Het is op de kop af een jaar geleden dat Tom Clancy's The Division 2 (recensie) verscheen en zeer goed door de pers en de fans van het eerste deel werd ontvangen. Maar nadat spelers alle uithoeken van Washington hadden verkend en de missies hadden uitgespeeld bleef er weinig over om te doen, en zelfs na de ‘end game' werd het al snel eentonig en begon de leegloop van het spel. De developers deden er alles aan om de spelers tevreden te houden en dropte hier en daar wat nieuwe klasses, wapens en gear. Wat weer voor irritatie zorgde bij hardcore spelers omdat de gear en wapens gewoonweg re-skins waren van wat er al beschikbaar was. De uitstapjes naar nieuwe locaties (buitenverblijf, het Pentagon en mijn favoriet: de dierentuin) waren leuk en een goede toevoeging, maar werden ook al snel saai. Maar enkele weken geleden verscheen er een update die de opzet was naar de add-on waar ik het vandaag over ga hebben. Want deze update bracht ons Coney Island en zoals je weet was dat de terugkeer naar het New York uit het eerste deel. Maar maakten we ook kennis met Aaron Keener, een Rogue-agent die zijn eigen agenda had, en dat is waar Warlords of New York over gaat.

Warlords of New York begint met een noodoproep van Divsion-agent Faye Lau die we kennen uit het eerste deel. Want Aaron Keener heeft een nieuw biologisch wapen (wat gebaseerd is op de Green Poison uit de eerste game en nu de naam Eclipse heeft gekregen) en schuwt niet om deze in te zetten en vliegen jij en agent Alani Kelso naar Lower Manhattan om te voorkomen dat Keener het wapen op grote schaal gaat inzetten. Alleen klinkt dit makkelijker dan dat het is, aangezien meerdere Divsion-agents Rogue (dit betekend dat ze zijn overgelopen naar de tegenpartij) zijn gegaan en deze nu om zich heen heeft verzameld. Deze hebben op hun beurt de versplinterde groepen als The Cleaners en de Rikers onder hun leiderschap genomen en heersen deze Warlords (roll credits zou CinemaSins zeggen) over dit gedeelte van de stad.

Dus kom je als speler tegen een overmacht die ook allemaal nog eens hun eigen snode plannen hebben. Het coole hier is wel dat je zelf kan bepaalden in welke volgorde je de Rogue Agents aanpakt, en dan is het de grande finale op Liberty Island (dat is waar het Vrijheidsbeeld staat) tegen Keener. Uiteraard zal ik verder niks spoilen aangezien de Black Tusk ook hun vinger in de spreekwoordelijke pap hebben en er nog een aantal hele coole verrassingen zullen volgen. Nu zie ik je denken: ja, leuk en aardig, kleine zes tot acht uur gameplay en dan is het weer boring as fook. Naast de nieuwe side missions zijn er (om er een paar te noemen) ook weer de control points, projects, excotics en acht nieuwe maskers te unlocken. De laatstgenoemde zijn nu behoorlijk hardcore, want als je het je niet lukt om in jouw game een hunter te verslaan, dan kan je geen herkansing doen, en is dit dus eenmalig. Dan moet je opzoek naar andere mensen die het masker nog niet hebben en daarmee een poging ondernemen. Dit is overigens niet het enige: als je aan de Warlords of New York begint kan je niet terugkeren naar Washington, pas als deze campagne is uitgespeeld kan je weer reizen tussen beiden steden.

Naast deze add-on heeft de game een grote update gehad en is de gehele gameplay op de schop gegaan. Zo is het hele Gear (je uitrusting) aangepast, zijn de meeste modslots verwijderd en veel wapens zwakker gemaakt. Dit is gedaan om The Disivion 2 meer toegankelijk te maken voor nieuwe spelers die niet zomaar in het diepe gegooid willen worden en moeten uitvogelen hoe alles precies in zijn werk gaan of hele krachtige spelers tegenkomen. Sterker, wie nu Division 2 en de add-on koopt krijgt de keuze om te beginnen aan Warlords of New York met een boost die je naar rang 30 zet (wat een vereiste is om deze content te spelen) en dat scheelt toch al snel een kleine week farmen in het normale spel en dit laat zien dat Ubisoft alles op alles zet om deze game nu naar de grote massa te brengen. Want ik ben van mening dat deze game nog altijd veel meer spelers verdiend dan het nu heeft.

Maar goed, ik dwaal af en wil je nog meer vertellen over Warlords of New York, want terug naar de nauwere straten van de Big Apple maakt de gevechten intenser dan in Washington die meer ruimtelijk is. De terugkeer van oude vijanden die nu veel harder en tactischer zijn maken de confrontaties elke keer weer een uitdaging, net als de vier Rogue Agents die op je wachten en die allemaal hun eigen kenmerkende skills hebben die jouw eigendom worden als je ze hebt verslagen, denk hierbij aan een Hologram om je vijanden te verwarren, elektrische granaten die een klein netwerk vormen en de terugkeer van de sticky bomb.

Eerlijk gezegd liep ik vrij rap solo langs de eerste drie bazen tot ik bij James Dragov kwam die heerst over Wall Street en komt met agents die zich beschermen met hun tactical shields, hiervoor joinde ik een paar keer sessies met andere spelers die net als ik keer op keer doodgingen en gefrustreerd weer weggingen. Maar ik kwam in een groep terecht bestaande uit twee Engelsen en een Amerikaan die net als ik niet van opgeven wisten en door goede communicatie, dingen uitproberen en tactiek het tot een goed einde (lees kwart over vijf in de ochtend) wisten te brengen en dit is toch één van de meest intense gevechten die ik ooit in een videogame heb mogen ervaren. Het is een kwestie van zwakke punten vinden, afleiden en toeslaan. Wat laat zien dat de game uiteraard veel leuker is als je met meerdere mensen speelt, want zo is het bedoelt. Maar met de juiste gear en wapens kan je als lone wolf ook een heel eind komen.

Grafisch ziet deze nieuwe content er fantastisch uit, de stad is grauw en gritty met hier en daar vieze of juist prachtige graffiti, waarvan er overigens hier op Eigenwereld net als met het eerste deel, meerdere specials zullen verschijnen. Ook het vuur van The Cleaners hun vlammenwerpers is echt zo fel dat je scherm en de speelomgeving opgloeien, net als de neonverlichting die hier en daar nog brandt. De locaties die je aandoet ogen prachtig, want naast de urban omgeving van de stad, ga je ondergronds waar The Cleaners een tunnel aan het graven zijn en dit voelde erg Gears of War aan. Een gevangenis die beklemmend is, Wall Street zoals je het van de tv kent en de grande finale op Liberty Island oftewel je neemt een verkapte toeristische route door Lower Manhattan.

Het geluid, dat nog altijd in het heerlijke Dolby Atmos is (en het beste te spelen met een Plantronics 400 HX , waarvan je mijn recensie hier kan lezen), voegt zoveel toe aan de beleving van deze content. Stemmen en schoten echoën door de straten, kogelhulzen die op de vloer om je heen vallen en explosies met diepe bass; het klinkt fantastisch mooi en dit plaatst je echt middenin de actie die veel intenser aanvoelt. Mocht je nu niet met een headset spelen: het geluid uit je tv-speakers is ook dik in orde, maar laten we eerlijk zijn: een beetje gamer heeft anno 2020 toch wel een hele goede headset in huis. Maar goed, zoals je al begreep zit het audio en visueel dik in orde.