Review: Jumanji: The Next Level (Blu-ray)

RDJ134 18 juni 2020 om 00:52 uur

Alweer twee jaar geleden kon je hier op Eigenwereld mijn recensie van Jumanji: Welcome to the Jungle lezen, dat een semi-vervolg was op de Jumanji-film uit 1995 die ondertussen een cultstatus heeft verworven. Tegen al mijn verwachtingen in bleek dit een vermakelijke videogamefilm te zijn die heel erg lekker weg keek en het ook nog eens goed in de bioscopen en het thuiscircuit deed. Dus een vervolg kon niet uitblijven en deze verscheen vorig jaar in de bioscopen en is sindskort te vinden bij de bekende streamingdiensten en op fysieke media als dvd en Blu-ray. Van de laatstgenoemde kan je nu hieronder mijn recensie lezen, want dit vervolg heeft zo zijn plus- en minpunten.

Voordat ik je alles ga vertellen over het verhaal van deze film, recap ik even snel wat er in het eerste deel gebeurde. Daar maakten we kennis met vier tieners die na moesten blijven op school en een oude videogameconsole vonden en op werden gezogen in het spel die nu een realiteit was en om dit te verlaten moest deze worden uitgespeeld en dat uiteraard volgens een setje regels, want zo gaat dat nu eenmaal met videogames. Nadat de groep weer terugkeerde in de normale wereld hebben ze de Jumanji-console vernietigd. Maar zoals je wel doorhebt is dit niet helemaal volgens plan verlopen.

Als dit vervolg begint is er drie jaar verstreken en er is veel veranderd. Spencer Gilpin (Alex Wolff) studeert nu in New York, waar hij ook een uitzichtloos rotbaantje heeft in een winkel en op het randje van een depressie zit. Want zijn relatie met Martha Kaply (Morgan Turner) staat op pauze en ziet hij via Instagram hoe ze een heel leuk leven heeft met veel vrienden. Anthony Johnson (Ser'Darius Blain) die de bijnaam The Fridge heeft, gaat het ook goed mee, want zijn trainingen lijken hem vruchten af te werpen en ligt een gouden toekomst in het verschiet. Bethany Walker (Madison Iseman) is de drijvende kracht voor een reünie tijdens de kerstdagen en iedereen op Spencer na lijkt hier zin in te hebben.

Maar Spencer keert met een hoop pech terug naar New Hampshire en bij thuiskomst vertelt zijn moeder dat haar vader Eddie (Danny DeVito) een heupoperatie heeft gehad en een paar weken blijft logeren (op zijn kamer) om op kracht te komen, alleen is deze opa een ouwe knorrige man die het haat dat hij oud wordt en non-stop wel wat te klagen heeft. Want in een ver verleden had hij samen met zijn beste vriend Milo een restaurant, en die is gepensioneerd en zijn eigen weg ingeslagen. Maar het toeval is dat Milo (Danny Glover) steeds belt naar Eddie en vervolgens opeens op de stoep staat.

Dit is dezelfde dag van de reünie, maar Spencer is zijn leven beu en heeft zonder dat iemand het wist de Jumanji-console weer in elkaar gezet en is ‘s nachts het spel ingegaan om zo betekenis aan zijn leven te geven. Dit weet uiteraard niemand, en als Anthony, Martha en Bethany hem missen omdat hij niet komt opdagen, besluiten ze naar zijn huis te gaan waar Eddie en Milo ondertussen een snauwende discussie hebben en dat is het moment dat de trommels weer klinken en dat betekent dat het spel hen weer roept, maar ze zijn niet de enige die dit horen en na een kleine discussie starten ze het spel op en wordt iedereen op Bethany na wederom de wereld van Jumanji ingezogen.

Eenmaal in de game zien we de bekende avatars aka karakters van Dr. Smolder Bravestone (Dwayne Johnson), Ruby Roundhouse (Karen Gillan), Finbar (Kevin Hart) en Oberon (Jack Black). Alleen is (en nu wordt het iets verwarrend) het iets anders dan de vorige keer, want doordat de Jumanji-console glitchde en ze niet hun karakters konden kiezen, is alleen Martha haar originele karakter Ruby en Anthony is nu Oberon en zijn de oude knarren Eddie en Milo nu Bravestone en Finbar. Wat uiteraard zorgt voor de nodige hilarische momenten want beide oudjes willen niet geloven dat ze in een videogame zitten en vooral Eddie kloot er op los en valt er al snel de eerste dode die ook weer respawnt, want net als in het vorige deel en geheel volgens videogameregels heeft iedereen drie levens en als die op zijn is het game over.

Niet alleen de karakters zijn nu anders, ook het spel is niet meer wat het geweest is, want de omgevingen zijn nu anders en spreiden zich in levels uit over jungle, woestijn en besneeuwde ijsbergen waar de bad guys wonen. Al snel duikt de NPC (Non Playable Character) Nigel Billingsley (Rhys Darby) op met een vliegtuig en vertelt hen dat Falcon Jewel is gestolen door een groep barbaren onder leiding van Jurgen the Brutal (Rory McCann) die twee hyena's als bodyguards heeft. Aangezien Spencer hetzelfde spel speelt weet de groep waar hij ongeveer zal zijn en begint er een spannend avontuur vol shenanigans en is ondertussen Bethany bezig om ook het spel in te komen en roept de hulp in van een oude bekende.

Doordat het vorige deel zo verrassend leuk en redelijk origineel was, waren de verwachtingen van veel mensen voor Jumanji: The Next Level iets te hoog en liepen ook massaal te klagen over het verhaal. Iets wat eigenlijk onterecht is, want de film heeft niet voor niks The Next Level in zijn titel en is dit een heel nieuw level van het spel die weer hele andere omgevingen, karakters en nieuwe skillsets brengt, want iedere gamer weet dat dit een vaste formule is met een sequel. Het verhaal van Eddie en Milo is wat geforceerd, maar zorgt niet alleen voor soms leuke momenten maar ook voor een emotioneel stukje. Alleen Danny DeVito gaat soms een beetje over de top heen met zijn fratsen, ook een ruzie die Eddie en Milo in Jumanji uitvechten is onnodig en zo zijn er nog een paar dingetjes die want geforceerd overkomen. Maar als je kijkt naar het grotere plaatje is dit een leuke en waardige sequel.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je van een Sony Home Entertainment-release kan verwachten prachtig mooi, want ook deze keer is de setting van de film erg kleurig en vol met details. Want zand op de karakters tot sneeuwvlokken die blijven liggen en zoals ik zei de kleuren die heerlijk fel zijn en optimaal gebruik van je scherm maakt. Dat brengt ons bij het geluid, want deze komt in 5.1. DTS-HD Master Audio en dat is met een goede setup een traktatie voor je oren. Of het nu een bar is waar alles en iedereen rondom je aan het praten is of later in het fort van de bad guys waar de wind rondom je oren fluit: alles klinkt zeer goed oftewel audio en visueel dik in orde.

Naast de film staan er op het schijfje ook nog de nodige extra's en enkele daarvan kan je hieronder vinden:
  • Body Swapping: Snapping into Character
  • Back Together: Reuniting the Cast