Review: Schuddebuikend je bed in: Over seks, corona en BN'ers

RDJ134 19 november 2020 om 19:16 uur

Als je bekend bent met de Nederlandse game- en media-websites, heb je vast en zeker wel eens de naam Rox van der Helm voorbij zien komen. Of misschien heb je een verslag gezien met haar op een evenement zoals de E3, de Tokio Game Show; of losse persevenementen waar je struikelt over de BN'ers die daar langs komen voor een snel verdiende schnabbel en de altijd rijkelijk gevulde goodiebag. Aangezien Rox al heel erg lang in dit medialandschap werkt, heeft ze in de loop der jaren een hoop opmerkelijke dingen meegemaakt met deze BN'ers en besloot ze in de coronacrisis dit tot boekvorm te verwerken. Ze pakte gelijk de gelegenheid aan om wat meer over zichzelf en haar leven te vertellen en dat is een leuk boekwerk geworden dat nu verkrijgbaar is via bol.com en de analoge winkels.

Het boekwerkje dat 140 pagina's telt, heeft een hele interessante structuur die je kan zien als een film die heen en weer gaat tussen het heden en verleden. We maken daarbij kennis met deze interessante dame, die ik persoonlijk alweer een jaar of twaalf ken (sinds Gears of War 2). Ze is geen onbekende meer in het videogame- en medialandschap en had zelfs een prachtige primeur toen Lil' Kleine haar tijdens de release van Need for Speed: Payback vertelde dat hij 4000 Euro per maand aan bekeuringen had gehad. Dit werd door de mainstream media opgepakt en daardoor kwam dit nieuws voorbij op diverse radio- en TV-stations die het een beetje uit verband trokken en vervolgens ook niks aan bronvermelding deden. Iets waar ze nog altijd teleurgesteld over is en in het boek aan bod komt.

Ook ter sprake komt de ontmoeting met beroemdheid Jared Leto bij wie ze backstage kwam tijdens een Thirty Seconds to Mars concert. Voor wie niet weet wie dit is, dit is de acteur uit onder andere Requiem for a Dream en Blade Runner 2049. Haar ontmoeting na een concert in de Ziggodome verliep op een hele aparte manier, waarbij ze even dacht dat het een geintje was. Ook kan je lezen hoe ze als tienermeisje probeerde de Oosterpoort in te sneaken om Anouk te ontmoeten en betrapt werd door de beveiliging. De Haagse rockster was voor haar een idool en heeft net als haar last van astma. Beiden hebben het dan ook behoorlijk moeilijk tijdens de coronacrisis. Want Rox die een sociaal dier is (normaal zien we elkaar toch wel meerdere keren per jaar) heeft het zeker in het begin moeilijk gehad met binnen zitten. Ze miste het vooral om naar concerten te kunnen gaan of om op reis te gaan. Ironisch genoeg had ze net voor de eerste lockdown een reis geboekt naar... China.

Het leuke in het boek is ook dat ze niet alleen over de coronacrisis (inclusief BN'ers als Famke Louise met haar ‘Ik doe niet meer mee'.) of evenementen praat, maar je ook een kijkje in haar leven geeft, waarbij dingen als haar studietijd aan bod komen, zoals een half jaar wonen in een Vindicat-studentenhuis. Daar woonde ze als enige vrouw -aka Sneeuwitje- tussen zeven vooral erg hitsige studenten, die niet alleen haar probeerden te veroveren, maar ook haar roze string hebben gestolen. En er was een moment waarbij de boel is onder gepist. Dit levert hilarische momenten op, want Rox is zeer open over haar leven, seks en verliefdheden op bijvoorbeeld beroemde voetballers die haar niet zagen staan. Ook schrijft ze over haar vader. Deze man is een verhaal op zichzelf en zal vast en zeker nog wel eens een eigen boek krijgen. Hij is op liefdesgebied een beetje losgeslagen en heeft een ding voor vrouwen uit het Oostblok, oftewel Ivanka's en Miroslawa's, waarbij hij soms de meest ranzige taal uitslaat. Rox heeft mij laten weten dat hij hartelijk gelachen heeft om dit hoofdstuk.

Tussen alle beroemdheden, de coronacrisis, ‘het nieuwe normaal' en familie is er ook haar werk voor XGN (waarvan ik de CEO's ondertussen ook al heel wat jaren ken) waar ze hoofdredacteur is. Zo wordt ze geregeld met een nieuwe lading stagaires opgescheept die ook weer voor prachtige verhalen zorgen. Personen als Diantha (die zeer fanatiek is met Zombie Army en andere shooters) en Lucas zorgen voor een aantal leuke anekdotes. Dat is juist de kracht van Rox haar eerste boek. Het is eerlijk, open en oprecht waardoor het heerlijk weg leest. Want ook al ken je haar alleen van haar werk of totaal niet, ze is een interessant persoon die een hoop leuke herkenbare dingen beschrijft uit haar leven die gewoon lekker weg lezen. Naast de eerder genoemde celebrities komen er nog meer voorbij zoals Dinand Woesthoff van Kane, pianovirtuoos Wibi Soejadi, en Dioni Jurado Gomez van B-Brave. Daarnaast is de humor (hoog piemel- en plasgehalte) erg scherp en soms grof, maar daar tegenover zijn er ook weer pop culture verwijzingen. Want hoe je het wendt of keert: Rox is een nerd en geek zoals je ze niet vaak tegenkomt. Oftewel, er is voor iedereen wel iets wat je aanspreekt.

Tot slot wil ik nog even de tekeningen van haar vriend Theo Weber aanhalen, want deze zijn een zeer leuke en humoristische aanvulling tussen de hoofdstukken door.