Review: Battlefield 2042

RDJ134 20 december 2021 om 01:28 uur

Als het op de Battlefield-franchise aankomt ben ik een veteraan die deze franchise al bijna twintig jaar speelt en hier hele goede herinneringen aan heb. Van Battlefield 1942 met vrienden van het IRC, Battlefield 2 waarbij ik en mijn broer naar een illegale launch LAN gingen in het Rotterdamse The Game Syndicate waar we van 18:00 tot 06:00 met bijna tachtig andere gamers speelden, en zelfs Hardline die iedereen haat en voor mij de eerste game was die ik kocht met mijn Xbox One en zo had ik eindeloos goede herinneringen aan de franchise. Na Battlefield 4 ging het voor mij een beetje bergafwaarts met uitstapjes naar de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de singleplayer was leuk maar de multiplayer waar deze franchise op gebouwd is voelde door het ‘zone' gebeuren niet lekker aan en was BF4 toch wel de titel die ik jaar in en jaar uit wekelijks meerdere uren ben blijven spelen. Maar toen ik hoorde dat Battlefield 2042 in een nabije toekomst speelde en multiplayer only werd, leek het er op dat het wachten beloond zou worden, maar wat had ik het ongelofelijk fout. Deze game is een treinwrak vol ellende wat amper functioneert en vooral een hele grote bron van ergernis is.

In tegenstelling tot de laatste twee Battlefield-games heeft 2042 geen singleplayer verhaal, maar brengt ons door middel van dit intro up to speed over de wereld waar we dadelijk in gaan spelen. Het milieu is naar de klote, landen en de economie zijn ingestort, bijna twee miljard vluchtelingen wereldwijd die alle kanten op vluchten en conflicten tussen twee laatste machthebbende partijen (Amerika en Rusland) die alle militaire middelen inzetten om de laatste grondstoffen op aarde in handen te krijgen. En dan gebeurt er ook nog een grote ramp, namelijk een mysterieuze EMP die veel elektronica op de aarde onbruikbaar maakt. Dit is het verhaal waar deze game zijn multiplayer op leunt en het excuus is om online elkaar naar het leven te staan.

Als je het spel voor de eerste keer opstart zal je opvallen dat Battlefield 2042 drie menu's heeft, namelijk:
  • All out Warfare
  • Hazard Zone
  • Portal

All out Warfare is waar we de nieuwe 2042-mappen gaan spelen in de modi Conquest en BreakTrough. De eerste is meerdere vlaggen veroveren van elkaar en zo meerder punten vasthouden en hoe langer je dat doet hoe sneller de punten er bij je tegenstander af gaan. Een modus die ik persoonlijk heel erg graag speel. Tweede is dat je objectives verovert of verdedigt en diegene die alles overneemt en zijn tegenstander terugdrukt is de winnaar. Ook heel erg leuk, maar gaat al heel erg snel vervelen. Dat waren de modi voor Battlefield 2042 die slechts zeven mappen beslaat... en die je overigens ook kan oefenen tegen AI-bots. Iets wat hard nodig is om bepaalde Achievements of Trophys te unlocken, omdat dit in de normale modus onmogelijk is.

Dus zeven mappen en twee gamemodi...

Dan is er Hazard Zone die met veel poeha is aangekondigd alsof het de next big thing is die deze franchise nodig heeft. Om het kort te houden: er storten satellieten neer op de aarde met data drives die je met je squad, vier spelers in totaal, moet verkrijgen en extracten bij een bepaald punt. Alleen zijn er ook nog andere squads met spelers en AI actief en deze komen achter je aan om de drives van je lijk te pakken. Ook moet je nog eens betalen voor je uitrusting met geld dat je spelenderwijs verdient en dood is dood. Tenzij je medespelers een Reinforcement Uplink hebben, dan kan je tegen betaling weer tot leven gewekt worden . Oftewel iets wat heel erg snel vervelend gaat worden, en als je daar ook nog eens bij optelt dat je soms minuten zit te wachten om een potje te spelen, dan is dit iets waar je vrij snel klaar mee bent. Althans, ik wel.

Tot slot is er Portal en dit is iets wat op papier heel erg goed is, en in de uitwerking weer half gaar is te noemen. Hier is het mogelijk om geliefde oude mappen te spelen uit Battlefield-titels als 1942, Battlefield 3 en Bad Company 2 en dit heeft een totaal van maar liefst zes oude remake mappen. Maar wel meer mogelijkheden van modi en customization waar jij als host de regels bepaalt. Hier heb ik allemaal gemende gevoelens bij, want het werkt wel eens soort van. Het is alleen allemaal zo slecht uitgewerkt en met een chaos aan instellingen en menu's dat je er soms moedeloos van wordt. Als je eenmaal weer lekker bezig bent op Arica Harbor (Bad Company 2) of Caspian Border (Battlefield 3), dan is het toch wel genieten, want dit is simpelweg één uit vier klasse om te kiezen (Assault, Media, Sniper, Engineer) en that's it. Geen gezeik, gewoon lekker gamen en een afgebakende omgeving.

Door dat je à la Mario Maker je eigen regels in Custom kan opleggen, is er een hele hoop potentie voor de mensen zoals mij en velen anderen die gewoon een ‘ouderwets' potje (semi) TDM of Conquest op oude vertrouwde mappen willen spelen. Zoals ik al zei is dit nog complex met instellen en dingen waar je rekening mee moet houden, dat je denkt, waarom is dit allemaal zo moeilijk gemaakt, terwijl dit zo simpel kan en moet zijn. Maar Portal is iets wat als ze het goed aanpakken met nieuwe maps en wapens, nog wel eens in de toekomst heel interessant kan worden. Helemaal als je graag wat oudere multiplayer mappen van vorige Battlefield-titels wilt spelen en dat is ook iets wat ik heel graag wil en doe.

Zoals je ziet is Battlefield 2042 vrij beperk in zijn doen en laten, en dat is voor mij onbegrijpelijk want het is acht jaar geleden dat Battlefield 4 uit kwam en deze wordt gezien als de laatste ‘echte' militaire Battlefield-game en daarom zou juist 2042 hier dik overheen moeten zijn gegaan en doet dit niet. Sterker, de gameplay is ook een ramp en daar gaan we het nu even over hebben, want fookin' hell hier is meer mis mee dan de enkele goede punten die het wel te bieden heeft. Te beginnen met een setje operators (nog wel Recon, Assault, Support en Engineer maar deze zijn nu meer aan te passen dan traditioneel het geval was) die je kan customizen naar eigen smaak met hun uitrusting. Voor de veteranen als mijzelf even wennen, maar aan de andere kant best een goed idee. Elke operator heeft wel zijn eigen skills zoals hacken en gadget als turrets, sensoren, een grappling hook (waarmee je heel handig gebouwen kan bestijgen), ballistisch schild en wingsuit om rond te vliegen en wiiiiiiiiiiiiiii te roepen. Oké, dat laatste verzon ik, maar je kan wel rondvliegen als je maar van hoog genoeg komt.

Hier komen wederom minpunten om de hoek kijken. Als je Battlefield eerder hebt gespeeld weet je dat je een karakter kiest deze zijn uiterlijk en wapens aanpast, maar om een of andere reden is dit systeem verborgen onder een lading onoverzichtelijke menu's waar je gek van wordt en al snel de verkeerde keuzes maakt of iets niet zo snel kan vinden. Waarvan ik en anderen (er is niemand positief over dit te vinden online) echt stront- en strontziek worden. Het simpele even een ander wapen of operator kiezen gaat hier niet op en zit je soms te kloten en te zoeken voor je het vindt en instelt. Maar goed, dat eenmaal gevonden is het spelen geblazen en toen kwam er alweer het volgende probleem en dat is de layout van je controller. Sinds jaar en dag is het gooien van een granaat je rechter schouderknop (op de console), maar nee, in 2042 moet je eerst je D-pad omhoog drukken en dan krijg je een granaat in je handen om te gooien en je begrijpt natuurlijk wel dat dit zo niet werkt met een first person shooter. Het resultaat is dus dat ik tijdens mijn speelsessies amper tot geen granaten meer gebruik, omdat het te lang en teveel tijd in beslag neemt om te selecteren en te gooien. Serieus: WTF?!?

Nu zie je mij al bijna drie pagina's bitchen en bashen op Battlefield 2042 met wat er allemaal mis aan is (en ik ben nog niet klaar), maar er valt voor de gameplay ook een paar goede dingen te melden. Namelijk het on the fly aanpassen van je wapen en dit is met een heel erg slim systeem gedaan dat de Crysis-games al jaren geleden had. Door je linker schouderknop in te drukken opent een wapen accessoires menu waar je vrijgespeelde kijkers, loops, grips, munitie en andere spullen kan aanpassen terwijl je speelt. Dus zit er een tegenstander een 50/100 meter verderop en je hebt een goede kijker geunlockt en in je uitrusting zitten, dan selecteer je deze razendsnel. Als je dit door hebt werk je bloedsnel met aanpassingen op elke situatie, ga je een ruimte of gebouw in met een 4x vergrotende kijker: even snel wisselen naar een holo of standaard optics en leeg rossen die handel. Dat is echt een toevoeging en verbetering die ik echt 100% toejuich.

Dan komen we aan bij het grafische gedeelte en dit lijkt met de moderne maps wat glad en kaal, maar dat is de style waar ze voor gaan en ik heb hier dan ook totaal niks op aan te merken want de zeer grote mappen zitten vol met detail en zo nu en dan een wervelstorm die alles opzuigt en ik heb een paar keer mogen ervaren dat het voertuig waar ik in zat werd opgezogen en het leek alsof ik in een afvoerpuntje terecht was gekomen. Deze storm komt met zoveel puin en andere troep en dat is zelfs voor de Xbox One-versie die ik speelde verdomd tof, net zoals dat er ook wel eens zandstormen opduiken die alles een rode gloed geeft en je het zicht ontneemt. Ook de reflecterende zon op plassen, wapens en voertuigen is prachtig mooi, net als de kleine details van stof op voertuigen en krasjes op de wapens. Maar in Portal met de oude Battlfield 3- en Bad Company 2-mappen zien we echt veel meer details in het zand en troep als plasticzakjes die ronddwarrelen door de wind, dus grafisch niks op aan te merken. Sterker, dit zijn van die momenten dat ik wou dat ik een Xbox Series X had omdat dit dan nog veel en veel mooier zou zijn.

Een ander punt wat ik altijd graag aanhaal in mijn recensies is het geluid en in de Battlefield-games is dat altijd al heel erg indrukwekkend geweest en dat gaat met BF 2042 ook weer op. Want fookin' hell wat een geluid heeft deze game. De vuurwapens kicken hard en de explosies komen met een diepe harde bass die je subwoofer of je headset (in mijn geval de Plantronics RIG 400HX met Dolby Atmos; tegenwoordig verkocht onder het Nacon-merk). Ook als je in een tank zit en je een shell afvuurt dan komt dat met zoveel agressie dat je echt even denkt van WOW dat voelde ik gewoon in mijn maag. Ook de genoemde tornado raast door de speakers en regen tikt overal om je heen. Dit zijn de details die je speelsessies een hele extra dimensie en beleving geeft. Dus niks dan lof hiervoor.