Review: Star Wars: Outlaws

RDJ134 2 september 2024 om 23:36 uur

Al sinds jaar en dag kwamen de Star Wars-games bij Electronic Arts vandaan die ondanks enkele slechte delen, toch wel hoofdzakelijk dikke hits uit hebben gebracht. Daarom waren ook veel mensen verbaasd toen ze te horen kregen dat Star Wars: Outlaws door niemand minder dan Ubisoft gemaakt zou worden en zelfs een open wereld zou hebben in plaats van een lineair speelveld. Gooi daarbij RPG-elementen en veel mensen waren over de rooie en duurde het niet lang voor de game afgebrand werd en er wat relletjes kwamen over uiterlijk, grafische presentatie, de nieuwe personages en meer. Maar de game zelf stond al heel erg lang op mijn radar en was ik heel erg blij dat ik ver voor de release hier al aan kon beginnen en mijn onderstaande recensie erover te schrijven. Want er valt een hoop te bespreken, dus tijd om op lightspeed er doorheen te blazen.



Star Wars: Outlaws speelt zich af tussen Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) en Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983) en maken we kennis met Kay Vess en haar trouwe gezelschap Nix (een Merqaal, speciaal voor deze game bedacht). Met wie ze probeert te overleven in een harde wereld op de planeet Cantonica, waarbij ze zichzelf en Nix in leven weet te houden en hierdoor in de criminaliteit zit door kleine ‘klussen' te doen. Wanneer dingen goed verkeerd gaan en ze in diepe problemen raak met een misdaadorganisatie, is haar enige uitvlucht een grote klus met een groep criminelen die ze niet kent. Maar er is weinig keuze en neemt ze de beslissing om mee te doen.

Deze klus zou een kluis zijn met onwijs veel credits die zich bevindt in een grote villa, alleen een klein detail is dat deze eigendom is van Sliro Barsha. Een opkomende crimineel die met zijn nieuwe organisatie een power move doet op de bestaande onderwereld en hierbij alles en iedereen die in zijn weg staat opruimt. De klus gaat verkeerd en komt Kay Vess er achter dat er geen kluis met credits is maar een belangrijke gevangene en dat de onbekende groep criminelen behoren tot de rebellen die we kennen uit de franchise. Kay wordt verdoofd en achtergelaten en als Sliro haar vindt is hij behoorlijk pissed of en wilt haar dood hebben. Dus slaat ze wederom met Nix op de vlucht en steelt Sliro's ruimteschip de Trailblazer en weet ternauwernood te ontsnappen aan haar achtervolgers en heeft nu een prijs op haar hoofd.

Dit is het begin van een avontuur die Kay Vess meeneemt langs verschillende planeten. Waarbij ze wordt achtervolgd door bounty hunters, opgejaagd door criminelen en The Empire, waarbij ze kennismaakt met nieuwe personages die niet te vertrouwen zijn en nieuwe vrienden zoals Jaylen en zijn droid ND-5. Maar ook diverse bekende personages uit de films en dat is waar ik ophoud over het verhaal waar je meer dan 30 tot 40 uur en meer zoet mee zal zijn als je voor alle (zij)missies gaat en de werelden die je aan doet wilt verkennen. Deze game is heel erg groot en zeer uitgebreid.



De gameplay van Star Wars: Outlaws is zoals ik al eerder aanhaalde open wereld en elke planeet (vier in totaal) heeft zijn eigen kenmerken van industrieel tot een prachtige volle natuur, ijs en zand op Tatooine. En de laatstgenoemde is geen onbekende voor de fans van de films, series en videogames. Alleen is deze speelwereld nu groter dan ooit en kan je hier doorheen lopen, rijden en is er een verhaalmissie die je laat inbreken in het paleis van niemand minder dan Jabba the Hutt en zie je dit gebouw zoals je deze nog nooit eerder hebt gezien. Ik was hier zeer van onder de indruk.

Deze titel is niet je standaard run and gun Star Wars-game, want het heeft behoorlijke RPG-elementen en dit zijn er eigenlijk te veel om op te noemen, dus probeer ik het wat globaal te houden. Je personage kan je voorzien van kleding die komt met voordelen zoals een grotere inventory of meer damage incasseren en dit moet je zien als perks. Dit gaat ook op voor Nix, die je door middel van het eten van Street Food nieuwe mogelijkheden geeft om je te helpen. Zo kan hij al dingen voor je pakken, stelen en openen, maar ook afleiden. Eenmaal voorzien van de nieuwe unlocked perks kan hij bijvoorbeeld ook de pin uit een granaat trekken bij tegenstanders of deze weggooien als die naar je toe worden gegooid. Dit is een kleine greep uit wat deze miniheld kan doen voor je.

Je wapen is te updaten met onderdelen die je moet vinden of stelen en dan met het bijleggen van wat Credits kan je dus opeens beter en sneller schieten, of je speeder en de Trailblazer voorzien van verschillende snufjes als schilden en wapens. Oftewel je kan en moet een hoop doen om de beste spullen te hebben. Maar wat echt heel erg cool is, is het reputatiesysteem.

Er zijn vier grote criminele organisaties waar je mee te maken hebt en dit zijn:

  • Pyke Syndicate
  • Crimson Dawn
  • Hutt Cartel
  • Ashiga Clan

    Deze groeperingen willen allemaal wat van je en zo lang je ze helpt zal je in Good bij ze te komen staan, waardoor je makkelijker langs bewakers kan komen of korting krijgt op bepaalde wapen- en speeder-onderdelen, maar als je tegen hen ingaat kom je Bad te staan en dan worden dingen toch een stuk moeilijker te bereiken of te verkrijgen. Wat leuk is, is dat je soms keuzes moet maken waarbij je moet beslissen of je ene of andere groepering zal naaien en dit is waar je eigen moraal komt kijken en zal moeten realiseren dat je acties ook echt gevolgen hebben voor je gameplay.



    De besturing van Kay Vess is vrij simpel en naarmate het spel verloopt zal je steeds meer opties en mogelijkheden krijgen. In het begin is het sluipen, rennen en schieten en dan komt er steeds een stukje meer bij als een kabel om mee te klimmen en krijgen je wapen meerdere standen die je weer moet gebruiken om soms puzzels op te lossen en deuren te openen of tegenstanders te verdoven. Nix is daarbij je handige maatje die spullen voor je steelt, bewakers en camera's afleidt en tijdelijk vijanden kan spotten voor je en zal je hem continue gebruiken.

    Maar dan zijn er kleine dingen die soms behoorlijk irriteerden: zo zijn er een hoop (verplichte) stealth-missies die verschillend zijn. De ene kan je niet je wapen gebruiken en bij de andere wel, waarbij je heel goed moet nadenken en Nix moet inzetten. Dit haalde voor mij echt meerdere keren de vaart uit het spel, net als deuren openen met de sonisch schroevendraaier van Dr. Who aka de Data Spike. Geregeld kom je deuren tegen die vergrendeld zijn en deze kan je dan alleen met deze gadget openen. Maar dit gaat door middel van een quicktime event met knipperende lichten en perfecte timing. Iets wat meerde keren fout gaat voor je de deur kan openen. Het hacken van computers en consoles aka Sliching is wel weer leuk en moet je een groep symbolen in de juiste volgorde plaatsen en naarmate de game volgt krijg je betere apparatuur die dit makkelijker voor je maakt.

    En dan zijn er nog wapens, want je hebt standaard een Blaster die je dus kan uitbouwen en krachtiger maken, maar tijdens gevechten laten vijanden hun betere wapens (en er is een behoorlijk arsenaal) vallen en kan jij deze oppakken of Nix deze laten halen en naar je toe brengen. Ook zijn er op bepaalde locaties wapens te vinden. Anyway, deze betere wapens kan je niet meenemen als je bijvoorbeeld op een ladder klimt of op je speeder stapt en zal deze op de grond vallen. Dit is zo jammer aangezien sommige wapens heel erg nice zijn. Het had mooi geweest als je op zijn minst één extra wapen mee kan nemen op je rug. Voor mijn ervaring is dit een gemiste kans.



    Massive Entertainment heeft met Star Wars: Outlaws een indrukwekkende game neergezet die er prachtig mooi uit ziet en zo groot is. Want zo snel als je landt op een Planeet met zijn eigen kenmerken is er een hoop te doen. Je kan je verhaallijn volgen, gokken, eten, zijmissies doen en deze wereld voelt aan als echt; het leeft en NPC's praten, drinken en doen hun ding en ik durf hardop de vergelijking te maken met Red Dead Redemption 2 (recensie) qua levendigheid in de speelwereld. Of je nu door de stad loopt, je in de buitenwijken begeeft of in de woestijn of bos: er is altijd iets gaande of in beweging zonder dat het in herhaling valt en dat is heel erg indrukwekkend te noemen.

    Grafisch ziet het er heel erg goed uit. Ik speelde de game op een Xbox-console met een 4K TV en het oogde gewoon zeer goed. En als je de PC-versie speelt heb je zoals je hier op Tweakers kan lezen een vrij goed systeem voor nodig, maar heb je dat niet kan je nog altijd in de settings dingen aanpassen om het allemaal soepel te laten lopen of wat FPS in leveren voor meer grafische toeters en bellen. Bovendien is er ook een dag- en nachtcyclus en zijn er weerelementen aanwezig.

    Speaking off, het geluid is ook subliem te noemen. Zoals altijd speel ik de game met mijn Plantronics RIG 400HX Dolby Atmos (recensie) headset en fookin' hell wat een geluid. Als je in bijvoorbeeld een kroeg loopt hoor je net als in het echt overal mensen om je heen een gesprek voeren terwijl de muziek (die je vaak kan aanpassen bij een jukebox) er doorheen komt. Buiten in de steden is het ook zo levendig met geluid van pratende NPC's, voorbij rijdende en vliegende voertuigen en soms ook dieren die geluiden maken en dat geeft zo'n ongelofelijk goede ervaring aan deze toch al zo heerlijke titel. Ook buiten de steden is het soms zo heerlijk om natuurgeluiden te horen en water te horen kletteren bij een waterval, terwijl er ruimteschepen overvliegen. Uiteraard is een Star Wars-game niet compleet als er geen ruimtegevechten zouden zijn en qua geluid is het rondom je heen en vliegen de laserstralen letterlijk om je oren heen terwijl de motor van de Trailbazer brult. Fookin' A met het geluid.



  • Reageer