Review: Prince of Persia: The Lost Crown & Mask Of Darkness DLC

RDJ134 7 oktober 2024 om 21:29 uur

De Prince of Persia-franchise is sinds 1989 een begrip en begon ooit een decennialange tocht over meerdere computergeneraties, consoles en handhelds. Die gekenmerkt zijn door ups en downs. Begin dit jaar verscheen Prince of Persia: The Lost Crown. Een metroidvania platform actie-puzzelgame en recent de Mask Of Darkness DLC die naadloos verwerkt is in deze nieuwe game die een beetje ondergewaardeerd is en meer erkenning verdiend.



Als Prince of Persia: The Lost Crown begint maken we kennis met Sargon, een nieuw personage in de franchise. Lid van een groep genaamd The Immortals die vechten in een langdurige oorlog met het Kushanrijk die al drie decennia bezig is en een spoor van dood en vernieling heeft gebracht in het Perzische rijk dat nog maar net overeind is gebleven. Maar dit alles houdt op als Sargon generaal Uvishka verslaat en dit de doodsteek is voor deze bezetters die nu hun meerdere hebben moeten erkennen.

Als deze overwinning groots wordt gevierd in het koninklijk paleis, zijn The Immortals de hoofdgasten van koningin Thomyris en prins Ghassan die hen zeer denkbaar zijn en hun belonen voor zijn loyaliteit en het verslaan van de vijand. Dit is allemaal een feest, totdat dingen opeens een grimmige draai krijgen, en Anahita de mentor en medestrijder van Sargon, prins Ghassan ontvoert uit het koninklijke paleis, waarna The Immortals de achtervolging inzetten die hen brengt naar heilige Mount Qaf waar de Citadel stad is en hier gaat de tijd anders dan in de normale wereld. Iets wat de krijgers al heel erg snel ondervinden als uren weken of dagen lijken te duren, waarbij het heden, nu en het verleden soms door elkaar lopen.

Wat de rol van Anahita is en waarom ze prins Ghassan ontvoerde zal je langzaam aan ontdekken als het verhaal zich uitrolt, of al is uitgerold, aangezien de tijd zich anders beweegt in deze game die een kleine twintig uur in beslag zal nemen. (rond de 26 uur met de DLC).



Prince of Persia: The Lost Crown is een hele geslaagde game in het metroidvania genre waarbij 2D actieplatform gemixt is met puzzels en een hoop backtracking. Een subgenre in gaming die sinds enkele jaren heel erg snel heel populair is geworden en een heerlijke retro vibe heeft à la de titels van weleer als Super Metroid en Castlevania waar deze gameplay al erg populair was. Het speelt verschrikkelijk lekker weg en werk je jezelf door gebieden heen die vrijkomen en die soms afgesloten zijn en waar je later terug moet komen als je een bepaald wapen of een bepaalde kracht bezit. Waardoor er weer een heel nieuw gebied opent met uitdagingen en beloningen.

Voorbeelden: zo kom je in het begin vaak op plekken waar punten uit de vloer steken en waar je niet overheen kan springen. Pas na enkele uren spelen unlock je een mogelijkheid om je sprong extra boost te geven en zo verder te komen en dat betekent terug naar het eerdere gebied waar je nu wel voorbij de punten uit de vloer kan komen en weer nieuwe dingen kan ontdekken. Ander voorbeeld is je boog waar je mee op hoger gelegen doelen kan schieten en dingen in beweging kan brengen en je ook hier weer door kan gaan naar een nieuw gebied of anders onbereikbare plaatsen. Maar vergis je niet, je doet niet alleen The Citadel met zijn pracht en donkere kerkers aan, maar ook bossen en andere plekken.
Dat is wat het vers houdt en je als speler gedreven houdt om meer te verkennen, ontdekken en vrij te spelen. Ook kom je hier en daar Immortals tegen die je challenges aanbieden oftewel een aantal korte handelingen die je kennis laten maken met het vechtsysteem en je nieuw verkregen krachten. Als je deze challenges volbrengt krijg je geld en soms nieuwe wapens en andere leuke goodies.



Over verkregen spullen gesproken: een grote rol in deze game is besteed aan de amuletten die je onderweg vindt (soms goed verstopt, dus alles kapot slaan en verkennen) en die je aan je ketting kan hangen. Deze kan je zien als perks. De ene geeft je meer health, de andere meer kracht of meer verdediging. Dus is het aan jouw speelstijl om deze in te delen naar eigen smaak en inzicht. Plus, hoe verder je in het spel komt, hoe meer plaatsen je aan je ketting krijgt om een amulet te plaatsen.

Dan is er de Wak-Wak Tree die je save points zijn en als je meerdere keren achter elkaar doodgaat zal je hier terugkeren. Maar deze Wakku Wakku-boom (ok, flauwe grap) is ook de plek waar je je health kan opladen, amuletten veranderen of indelen en sommige hebben een verhaal voor je, waarin soms een paar handige tips zitten als je goed oplet. De Wak-Wak Trees komen je trouwens vanzelf tegen tijdens het spelen, zodat je niet te ver terug moet reizen als je dood gaat. Daarnaast is er een handelaar in goederen en amuletten en een mysterieus jongetje die je van tijd tot tegenkomt en die handige dingen voor je te koop heeft. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld een map van een nieuw gebied die je dan volledig ziet en dat scheelt weer tijd.



Om je wapens te upgraden is er trouwens een wapensmid waar je terecht kan om je uitrusting sterker te maken, want je zal naarmate de game vordert ook veel sterkere vijanden tegenkomen die je niet kan verslaan met een standaard uitrusting. Dit is eigenlijk een topje van de ijsberg die ik je vertel, want qua gameplay heeft deze titel heel wat voor je in petto. Al lijkt het wat saai in het begin, als je meer leert, sterker wordt en nieuwere krachten unlockt ga je echt het gevoel krijgen dat Sargon zeer sterk is en de game pas echt goed los gaat. Het is zeer uitgebreid en de beloningen voelen ook echt als een welkome uitbreiding aan.

Recent verscheen er de Mask Of Darkness DLC die niet alleen zeer goedkoop is, maar ook een heel nieuw gebied, drie nieuwe eindbazen, drie nieuwe amuletten, zes soorten nieuwe vijanden en puzzels die je doen beseffen dat alles wat je in de basisgame hebt geleerd eigenlijk een opwarmertje was voor de eredivisie die deze DLC is. Want de puzzels zijn (net als de nieuwe bazen) echt een uitdaging en is het keer op keer een uitdaging. Daarnaast speelt deze DLC zich af in een dimensie en ook hier zijn alle natuurwetten niet van toepassing. Ook dit komt met de nodige voor- en nadelen die je toch wel snel een kleine zes uur bezig zal houden bovenop de ruim twintig die je nodig hebt voor de basisgame. En dat is een hoop waar voor je geld.


Reageer