Review: House of Cards - Seizoen 2 (Blu-ray)

Geschreven door RDJ134 op 06 augustus 2014 om 00:00 uur

De recensie van House of Cards - Seizoen 1 (Blu-ray) stond nog niet koud 48 uur online of seizoen 2 viel alweer op de deurmat. Want het eerste seizoen is een must see en ik was helemaal klaar voor het tweede en kon dus ook gelijk doorgaan met kijken. En als je er eenmaal aan begint is het moeilijk om te stoppen en wil je meer. Mocht je het eerste seizoen nog niet gezien hebben, dan moet je er wel rekening mee houden dat deze recensie de nodige spoilers heeft.

In het eerste seizoen konden we zien hoe Francis Underwood (Kevin Spacey, die dadelijk ook als de bad guy te zien is in Call of Duty: Advanced Warfare) zich met list, bedrog en zelfs moord een weg naar vicepresidentschap werkte. Maar daar houdt zijn zege tocht niet op, want hij is er nog steeds op uit om de president van Amerika, Garrett Walker (Michael Gill), van zijn troon te stoten en zelf de meest machtige man op aarde te worden. Maar om dit doel te bereiken zal hij wederom alles op alles moeten zetten en wederom de nodige trucjes moeten uithalen om zijn zin te krijgen.

Alleen gaat dit niet zo makkelijk en maakt hij niet alleen nieuwe bondgenoten, maar ook nieuwe vijanden die komen in de vorm van de nieuwe Majority Whip Jackie Sharp (Molly Parker), Raymond Tusk (Gerald McRaney) en zelf een handelsrel met China. Maar ook oude bekende keren terug, zoals Francis zijn vrouw Claire (Robin Wright) die net zo slecht is als haar man en precies weet hoe ze haar tegenstanders moet manipuleren of op het verkeerde been te zetten. De weg naar de top is lang en genadeloos, want de Underwoods hebben een hoop te winnen en alles te verliezen.

Normaal gesproken ga ik met recensies wat dieper in op het verhaal of de achtergrond van de karakters, maar dat heb ik eigenlijk allemaal al gedaan in de recensie van het eerste seizoen. Seizoen twee dendert eigenlijk op hetzelfde ritme door en weet nog iets verder te gaan met zijn plotwisselingen en weet nog steeds de kijker te verrassen en elke aflevering opnieuw boeiend te houden. Dit is Francis Underwood zijn versie van Game of Thrones, 'you Win or you Die'. Zo simpel als dat. En om te winnen hebben hij en zijn vrouw er alles voor over en weten wederom mensen in hun omgeving te manipuleren, chanteren en misbruiken voor hun eigen gewin en dat is Francis de president van Amerika te laten worden.

Alle acteurs en actrices zijn van zeer hoog niveau en is het vooral weer Kevin Spacey die schittert als Francis; een bad guy voor wie je juicht en die zo nu en dan op een grappige manier de “vierde muur” (rechtstreeks naar het kijkende publiek spreken) doorbreekt en een vette oneliner eruit gooit die je een glimlach geeft. Het verhaal is zo goed doordacht, dubbele bodems zorgen er voor dat je als kijker soms opeens een verassing krijgt, want Francis en Claire zijn doortrapt slecht en spelen een soort van schaakspel waarbij mensen in hun omgeving slechts dienen als pionnen die opgeofferd kunnen worden en het beide simpelweg koud laat wat er verder gebeurd zolang ze maar aan de winnende hand zijn.

Dit tweede seizoen op Blu-ray komt ook nu in een mooie box met vier schijfjes, die wederom prachtig beeld leveren, en dat is niet vreemd aangezien deze hele show is opgenomen met Red Epic-camera's die perfect digitaal High Definition beeld leveren. Oftewel: het ziet er weer prachtig mooi uit in Full HD 1080p. Ook het geluid is zoals je van elke Sony-release gewend bent weer in het befaamde DTS-HD Master Audio 5.1, wat wederom een streling voor je oren is als je de juiste setup of headset gebruikt.

House of Cards - Seizoen 2 brengt je precies wat je verwacht als fan van de serie: nieuwe intriges, seks, corruptie en een Kevin Spacey die de rol van zijn leven speelt. Want door zijn prachtige acteerprestaties en oneliners is Francis Underwood een bad guy waar je voor juicht en na elke aflevering wil je gewoon meer en is het moeilijk om te stoppen met kijken. Het is goed nieuws dat een derde seizoen inmiddels is bevestigd. House of Cards is zeer verslavend, fascinerend en erg cool en de fans die het eerste seizoen hebben gezien weten dat deze box een verplichte aankoop is en je kwaliteit (beeld en geluid) krijgt voor je geld. Daarom kan ik deze blindelings aanraden en geef ik het een 98. Trouwens, ben ik de enige die iedere keer trek krijgt door Freddies Ribs?
Onze score 98