Review: The Evil Within: The Assignment DLC

RDJ134 11 april 2015 om 03:48 uur

Een kleine vijf maanden geleden kon je hier op Eigenwereld.nl mijn recensie van de survival horrorgame The Evil Within lezen. Deze was het bedenksel van niemand minder dan Shinji Mikami, DE man achter diverse Resident Evil-games. De game werd met gemengde gevoelens ontvangen door zowel de pers als de gamers, want het voelde nogal wat lomp en oldskool aan, maar was creepy as fuck, wat ook gelijk weer een hoop goed maakte. Nu is recent de eerste DLC voor deze game verschenen onder de naam The Assignment, waarin je met Juli Kidman speelt.

In The Evil Within had je als gamer door dat Juli Kidman (die de stem heeft van Jennifer Carpenter die we allemaal kennen als de zus van Dexter) een dubieuze rol had, en hoe dit ongeveer zit en waar ze was tijdens de 'verdwijningen' in de game krijg je nu een soort van antwoord op, want deze game eindigt met cliffhanger voor de tweede uitbreiding. Juli werkt dus voor een organisatie die Mobius heet. Zoals ik al zei speelt deze DLC (wat ook bij Resident Evil is gebeurd) soms parallel met het originele verhaal, alleen heeft Tango GameWorks, de studio achter de game, besloten om de controls en gameplay te veranderen. Want wie verwacht dadelijk gezellig te gaan lopen knallen, zoals in het hoofdverhaal, heeft het mis. Want in The Assignment ligt de nadruk nu meer op stealth gameplay en puzzels, oftewel de essentie van survivalhorror.

Vanaf het moment dat je aan deze DLC begint is het raak, hallucinaties (of toch niet?), monsters en donkere ruimtes in alle vormen en maten waarbij je anus een hapje zal nemen uit je ondergoed, want de spanning (zeker als je zoals ik in het donker speelt) is echt om te snijden en mede door het lekkere surroundgeluid nog een stuk enger. Waar het op neerkomt is dat je van punt a naar b gaat en ondertussen wat puzzels oplost en zo nu en dan de bekende keycards opzoekt, alleen stikt het van de monsters en heb je op enkele momenten totaal geen vuurwapens en enkel een zaklamp waar je het mee moet doen. Zoals ik al eerder zei is de gameplay totaal veranderd tegenover het originele verhaal, je kan nu cover nemen en om hoeken kijken om te zien waar je vijanden zich bevinden. Deze kan je vervolgens afleiden door ze te roepen, dingen te gooien en zelf weg lokken door te bellen naar een telefoon en vervolgens de fucker op te sluiten. Dat maakt dit vier uur durende avontuur eigenlijk een nieuwe game op zich en houdt het zeer fris door alles op de schop te gooien, iets wat best gewaagd is.

Grafisch ziet deze content er prachtig uit en zijn de nieuwe monsters weer walgelijk om te zien. Een goed voorbeeld is helemaal in het begin als je achtervolgd wordt door een soort van zombie met gloeiende ogen, je vlucht in een kleine afgesloten kamer in een kast waarna de zombie voor je neus gaat staan te kijken wat echt een intens moment is, maar dan opeens komt er een big mofo monster met vrouwenbenen en een lichtkap op zijn hoofd binnen die de zombie afmaakt. Deze laatstgenoemde zorgde een paar keer voor prachtige lichteffecten en zal je naar het leven staan. Zoals ik ook al eerder zei speelt het geluid ook een hele grote rol in de sfeer van de game en komt echt goed tot zijn recht als je een surround (head)set hebt.

Tot zover alles wat er goed is aan The Evil Within: The Assignment DLC, want er rammelt ook het nodige aan deze bijna tien euro kostende content. Want zo is de AI vrij simpel te misleiden en heeft een vast patroon die je vrij snel door kan hebben door trial and error. Maar ook je tegenstanders zijn een beetje van het diklip gilde, want als je een sprintje trekt en je verstopt zijn ze je weer snel vergeten. Ook de camera zit naar mijn smaak soms iets te dicht op Juli, maar dat is iets waar ik mij soms aan kon storen. Maar ondanks dit alles, maakt de sfeer en de eindbaas een hele hoop goed, waardoor je de kleine minpuntjes doet vergeven. Althans ik wel.