Preview: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint closed beta

Geschreven door RDJ134 op 10 september 2019 om 01:05 uur

Op 4 oktober aanstaande zal Tom Clancy’s: Ghost Recon Breakpoint in de winkels liggen voor de bekende consoles en uiteraard de PC. Dit is het directe vervolg op Tom Clancy’s: Wildlands waarvan je inmiddels alweer twee jaar geleden mijn recensie hier op Eigenwereld kon lezen. Het afgelopen weekeinde was er een closed beta van Breakpoint en is Ubisoft zo vriendelijk geweest om hier een code van te geven zodat ik alvast kennis kon maken met de game. Hoe dit is verlopen kan je nu in mijn preview lezen.



Ik zal het verhaal kort houden, maar het gaat er om dat er een techgigant met de naam Jace Skell een privé-eiland de naam Auroa heeft waar hij de nieuwste technologieën ontwikkelt en gebruikt. Wanneer er voor het eiland het militaire fregat USS Seay mysterieus zinkt, probeert de CIA contact te leggen met Auroa die geen gehoor meer geeft. Aangezien dit zeer verdacht is wordt Operation Greenstone geactiveerd en wordt de USS Wasp erheen gestuurd met aan boord 32 Ghosts die, zoals je weet, een elite-eenheid is die de meest vuile klussen oplost voor de Amerikaanse overheid. Eenmaal aangekomen vliegen de Ghosts in helikopters naar Auroa, die worden aangevallen door hele zwermen drones en storten deze heli’s neer en ben jij zwaargewond op zoek naar overlevenden terwijl een groep (Wolves) jacht maken op de resterende Ghosts. Dit is ook waar je er achter komt dat deze Wolves een rogue eenheid is van het Amerikaanse leger die onder leiding staat van Luitenant-kolonel Cole Walker (motion cap en stem van John Bernthal), een oude vriend van jouw karakter.

Deze Walker en zijn eenheid zien grote potentie in de technologie van Jace Skell, en hoe deze toegepast kan worden op militaire applicaties en zijn eigen New World Order wilt opzetten. Dus is het aan jou als speler om dit te gaan voorkomen. Maar eerst moet je zwaargewond overleven, wat de tutorial was voor deze closed beta. Jezelf oplappen met de juiste middelen die je op je weg tegenkomt en, belangrijker, vuurwapens, hoewel je er al snel achter komt dat de Wolves die op je jagen in een grote overmacht zijn en onder andere verkenningsvliegtuigen en drones tot hun beschikking hebben en je net als echte elite-eenheden er meer profijt bij hebt om contact te vermijden. Dit gebeurt in het begin zo intens dat je echt de spanning kan voelen. Kruipen door de modder en jezelf camoufleren (nieuwe optie die niet in Wildlands zat) om zo niet gezien te worden. Als deze eerste echte missie van het verhaal erop zit zal je in een hub à la The Division terecht komen waar je andere spelers kan rekruteren om met je te spelen, want je kan geheel volgens traditie deze game in vier player co-op mode spelen. Of dit met vreemden, vrienden of via het drop in en drop out systeem is, is aan jou.



Zoals altijd ging ik eerste solo en later met een vriend co-op spelen en was de tweede missie op normal vrij pittig, maar wij zijn Ghost Recon-veteranen sinds de eerste Xbox en was dit voor ons routinewerk. Na het uitspelen van deze missie zat het er qua verhaal op en was het nog mogelijk om side missies te spelen en wapens en onderdelen hiervan op te zoeken. Dit werkt nu iets anders dan met Wildlands, daar was het intel zoeken en vervolgens verschenen de wapenkratten op je kaart. Dit gebeurd nu niet meer en krijg je hints van vlakbij een mijn in het noorden ligt een nieuw geweer/onderdeel en is het even zoeken en dat zorgt voor een vernieuwing die niet bij iedereen in goede aard zal vallen, maar persoonlijk vind ik het wat uitdaging geven en rekt het de speelbaarheid en dwingt het spel je wat meer te verkennen. Want in Wildlands stal ik een helikopter crashde in het kamp zo dicht mogelijk bij het wapen of onderdeel en was ik weg zonder al teveel tegenstand.

Met Breakpoint gaat dit niet meer op en zal je een kamp in moeten en tactisch moeten plannen hoe dit tot een goed einde te brengen en dat zorgde soms voor felle tegenstand, want de alarmpalen uit Wildlands zijn nu vervangen met een soldaat die versterking ter plekke kan oproepen, dus als je slim bent schakel je eerst hem uit en vervolgens werk je zo door een basis of kamp heen. Uiteraard ga je eerst verkennen met je drone en zo breng je alles in kaart voor je toeslaat. Dus qua gameplay was het dikke fun en zal het dadelijk met de volledige versie nog spannender en uitgebreider worden, want een kleine blik op de map laat zien dat de speelwereld nog groter is geworden dan zijn voorgangers en dat er dus ook een hele hoop te doen en te ontdekken zal zijn. Ook de Gunsmith is terug, waarbij je wederom een shitload aan dingen kan veranderen om je wapen te tunen naar je eigen inzicht. Daarnaast kan je bonussen toepassen om bijvoorbeeld sneller te laden of meer stabiliteit toevoegen. Om de aanpassingen toe te passen kan je wapens met een lagere score (kom ik zo op terug) demonteren en met de spullen die overblijven je bonussen omhoog schroeven.



Zoals ik net hierboven al zei, hebben je wapens een level score en ook je kleding heeft dit en echte fans van de Tom Clancy videogames die Ubisoft de laatste jaren heeft uitgebracht, weten dat deze steeds meer RPG-elementen (Role Playing Games) hebben gekregen. Zo zal je in Breakpoint bepaalde gebieden hebben waar je een hogere gear en weapon score nodig hebt. Want als level 10 een level 40-gebied inlopen is vragen om gelijk neergeschoten te worden, omdat je tegenstanders gewoon veel sterker zijn dan jij. Tijdens het spelen van deze beta kwam ik veel wapens en kleding tegen en kon ik in no-time hard levelen. Dit klinkt allemaal overweldigend (dat is de skill tree die duizelingwekkend uitgebreid is) en zie ik mensen denken van: “Ja, maar ik wil knallen en geen RPG spelen, dan start ik World of Warcraft wel op”.

Ik kan je gerust stellen: iedereen die Wildlands te gek vond zal hier weer net zo goed verder kunnen, en de RPG-elementen laten je duidelijk met rode en groene pijltjes zien hoe je spullen sterker of zwakker worden en welke voordelen bepaalde kledingstukken brengen als meer health of dat je werpafstand groter is. Fans van The Division zullen dit systeem als een warm bad omarmen, omdat deze elementen ook in deze franchise zitten, hoewel het daar veel meer hardcore is. Dit is veel meer mainstream en toegankelijker. Wat mij als Division 2-speler gelijk opviel is dat je soms van die grote gunners tegenkomt in deze game en vraag ik me nu af wat er nog meer voor connecties met beiden titels zijn.



De closed beta van Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint heeft een hoop losgemaakt op het internet. Want niet iedereen is blij met de nieuwe weg die de franchise in is geslagen. De ene vindt het te sciencefiction, de ander vindt dat Ubisoft hun franchises teveel RPG’t en in elkaar probeert te persen of dat de besturing wat aan de logge kant is. Meest grappige wat ik tegen kwam waren professionele websites die zaten te zeuren over de bugs; deze vergeten even dat ze een closed BETA speelden die misschien draait op een build van maanden geleden en totaal niet het eindproduct vertegenwoordigd. Maar mensen hebben altijd wel wat te zeiken of zijn bang voor veranderingen.

Ik zelf kijk globaal naar wat het te bieden heeft en dat is serieus fookin’ vet te noemen, een extreem grote speelwereld die dadelijk open gaat, een hele manier van spelen en tactische toepassingen. Dan is er een keuze uit vier klasse, dus voor iedereen wat wils. De Gunsmith is zeer uitgebreid (zelfs voor deze beta) en heeft een hele grote potentie. Ook grafisch zag de beta er goed uit op de Xbox One, en weet ik uit ervaring (want ik loop iets langer mee dan vandaag en heb alle beta’s van onder andere Wildlands en Division gespeeld) dat dit grafisch nog mooier gaat worden dan blijkt uit de door mijzelf gemaakte screenshots die in dit artikel zijn verwerkt; die overigens ook al heel erg mooi zijn.

Tom Clancy’s Ghost Recon: Breakpoint heeft alles om een hele grote hit te worden die de nodige vernieuwing zal brengen en daar is naar mijn mening helemaal niks mis mee. Bovendien is dit zeer uitgebreid met de gear sets, Gunsmith en de skilltree die ik niet eens besproken heb in deze preview, maar die echt extreem uitgebreid is en komt met een heel nieuw perk-systeem. Ik als Ghost Recon-veteraan kijkt heel erg uit naar de game en ik kan hem je eigenlijk nu al blindelings aanraden. De closed beta heeft indruk gemaakt en is het nu nog een kleine maand wachten tot de game verkrijgbaar is.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief