Review: Assassin's Creed Valhalla

RDJ134 9 november 2020 om 21:48 uur

Sinds 2007 is Assassin's Creed een begrip in de videogame-industrie, want de eerste game was zoals nog nooit eerder was vertoond en gelijk een megasucces die ondertussen is aangekomen op alweer zijn twaalfde main game. Dat deze franchise zo populair is, komt doordat deze zich weet te spreiden over diverse tijden en steeds met verschillende karakters over bekende locaties wereldwijd speelt en ook steeds groter en complexer is geworden. Assassin's Creed Valhalla is nu het nieuwste deel en zoals je vast en zeker al weet speelt deze zich af in de tijd van de Vikingen en dat is een heel interessante periode die nog altijd tot de verbeelding spreekt. De hype rondom de game is groot en ik kan je nu al zeggen: ook meer dan waargemaakt. Hoe dat zit ga ik je nu vertellen in mijn recensie.

Als Assassin's Creed Valhalla begint zien we de piepjonge Viking Eivor die namens zijn vader een gouden armband, die is gedragen door zijn over grootvader tijdens een grote veldslag, aan de huidige koning StyrBjorn geeft en zo wordt hun clan onderdeel van The Raven-clan. Maar het feest is van korte duur, want Kjotve valt met zijn soldaten deze clan aan en begint er een megagevecht vol chaos waarbij Eivor door zijn moeder op een paard wordt gezet en verteld wordt een veilig onderkomen te vinden, alleen luistert hij niet en klimt hij er net zo snel weer af terwijl zijn ouders vechten met de aanvallers die in de meerderheid zijn. De strijd bereikt zijn hoogtepunt als de soldaten van Kjotve de moeder van Eivor gevangen houden en zijn vader een deal sluit en smeekt om zijn vrouw en zijn clan te sparen, iets wat Kjotve toestemt en vervolgens zijn belofte breekt en beiden vermoord worden voor de ogen van Eivor die gered wordt door Sigurd, de zoon van Styrbjorn.

Tijdens hun vlucht komen ze te val met hun paard en tot overmaat van ramp aangevallen door wolven waarbij Eivor in zijn gezicht gebeten wordt en buitenwesten gaat. Dit is ook het punt waar we zien dat er een glitch is doordat er twee datastreams in de Animus zich mengen en deze tot één verwerkt moet worden en dit is waar jij als de speler een keuze kan maken om met een mannelijk of vrouwelijk karakter verder te spelen. Ik zelf koos voor het mannelijke geslacht, en dat is ook de reden waarom ik Eivor vanaf nu hem bespreek.

Dan springt de game een stukje de toekomst in waar we zien hoe Kjotve nog altijd aan de macht is en Eivor (nu Wolf-kissed genoemd) gevangen heeft. Want deze valse koning wil onze held/heldin nu in de slavernij verkopen en toont zijn minachting door de bijl van Eivor zijn vader te tonen en bij hem te dragen en verbied iedereen om zijn naam nog uit te spreken. Maar Eivor weet te ontsnappen aan zijn bewaarders en bevrijd de rest van zijn crew. Helaas is Kjorve er net vandoor en bevecht deze een baas in een hoofdkwartier waar ook de bijl van zijn vader is te vinden en bij het oppakken hiervan een visioen krijgt van Odin zelf.

Bij zijn thuiskomst leert hij dat Sigurd na twee jaar plunderen weer thuiskomt en het niet eens is met zijn vader, maar ook twee nieuwe bondgenoten, Basim en Hytham, die behoren tot een mystiek genootschapen die wij gamers kennen als de Assassin's en komen met hun eigen agenda want Kjorve hoort bij de vijand die nu steeds meer over de wereld zijn vertakking heeft verkregen en bestreden moet worden. Ik zal het verhaal niet complexer maken, want dat wordt het uiteraard wel zoals je verwacht en gaat Eivor met succes achter Kjorve aan om zijn familie-eer te herstellen en is zijn ondergang het begin van een versplintering van The Raven-clan, waarna Eivor en Sigurd met hun aanhang uitwijken naar Engeland om daar een nieuwe start te maken. Dit avontuur komt met een hoop nieuwe karakters, problemen en onvermijdelijk verraad van mensen die denken dat ze vrienden zijn en veranderen in vijanden. Daarnaast is er in de huidige wereld ook het nodige bezig en wordt de Anibus gebruikt om via Eivor letterlijk Ragnarok te voorkomen en dit is eigenlijk al teveel wat ik je vertel van een verhaal die je zelf moet ervaren en door weggeblazen zal worden.

Ik zeg het niet snel, maar Assassin's Creed Valhalla is één van de beste videogames die ik ooit in mijn leven heb gespeeld. Het verhaal is onwijs cool gedaan en weet non-stop je aandacht vast te houden tot het laatste moment. De actie is echt ongelofelijk hard en bloederig, maar de echte held in het verhaal is de grote open wereld die je tot je beschikking hebt, want waar je ook gaat of staat het ziet er zo gruwelijk mooi uit en ik speelde dit op een Xbox One X en alle screenshots in deze recensie zijn hierop gemaakt. Dan is er de gameplay die uitgebreider is dan ooit, maar daar kom ik zo op terug, want er valt een hele hoop te vertellen.

Laten we beginnen met je karakter. Zoals ik al eerder zei is het mogelijk om tussen een mannelijke of vrouwelijke Eivor te kiezen en deze komen met hun stijl aan kleding en uiterlijk die je kan aanpassen. Wil je een stoere baard met lang haar? Geen probleem. Wil je een glad geschoren kop en hele primitieve tattoos? Dat is ook geen probleem, want tijdens de vele (zij)missies die je doet kan je dus gear en tattoos unlocken. Sterker, als je de game hebt, moet je even Ubisoft Connect opstarten om een gratis setje tattoos te claimen. Je gear en wapens die je verkrijgt kan je weer updaten door het verkrijgen van diverse grondstoffen als ijzer en goud en Rune-stenen die je kan zien als extra perks. Deze plaats je op een stuk uitrusting en deze geeft je dan meer kracht of maakt je meer vuurbestendig, et cetera. Deze Rune-stenen liggen verspreid op de map van je wereld en kan je zien nadat je een sync hebt gedaan op een hoge plek en dat is uiteraard een feest van herkenning voor de fan. Niet alleen Rune-stenen zijn te vinden op de kaart, maar ook goud en andere collectables die je meer kracht geven.

Bepaalde gebieden kan je pas in als je een bepaald XP-level hebt en het vergaren van collectables en zijmissies gooien dit niet alleen omhoog, maar maken je karakter ook sterker. Tijdens het spelen en voltooien van je missies, krijg je Skill Points die je weer kan besteden in een zeer uitgebreide skilltree en zo je karakter naar eigen smaak kan versterken. Dan zijn er nog je Abilities, speciale aanvallen die kan gebruiken als je genoeg adrenaline hebt opgebouwd. Denk hierbij aan totaal los gaan op je tegenstander en deze met je blote handen dood te slaan, het gooien van messen, bijlen of hamers, et cetera. Je krijgt een arsenaal aan brute wapens tot je beschikking en daarmee kan je tegenstanders letterlijk afslachten en mijn favorieten waren twee bijlen waarmee ik continue de strijd mee aanging, want Vikingen staan daar nu eenmaal om bekend.

Naast je verhaalmissies, zijmissies en verzamelen van collectables is er nog meer te doen. Eenmaal in Engeland moet je een eigen nederzetting bouwen en daar zijn weer grondstoffen voor nodig en ga je er met een boot vol hooligans... bedoel Vikings op raid en plunder en brand je alles plat wat je op je weg tegenkomt en vermoord je elke vijand. In je nederzetting is er trouwens ook een hoop te doen, want in je ‘vrije tijd' kan je rap battles houden... ik bedoel Flyte waarbij je als speler moet proberen door middel van gedichten en poëzie je tegenstander verbaal voor te zijn. Oftewel een rap battle. Iets waar de Engelse nerdcore rapper Dan Bull in deze video goed op inhaakte. En dan zijn er drinkspelletjes, diverse oefeningen en nog zoveel meer dat ik je daar niet verder mee lastig zal vallen. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen.

Zoals je ziet zit het met de zeer uitgebreide gameplay dik in orde. Het oog wil natuurlijk ook wat en dan zal je met Assassin's Creed Valhalla niet teleurgesteld worden. Deze game is echt ongelofelijk om te zien en behoort tot de prachtigste games die er nu op de Xbox One en PlayStation 4 te vinden is. De kleuren zijn van grauw grijs tot prachtig vibrant fel en zal je HDTV eer aan doen. Voor wie op de Master Race: PC speelt is er ray tracing en alle toeters en bellen die je systeem tot het uiterste kan pushen. Dan zijn er de new gen consoles als PlayStation 5 en de Xbox Series S en X die uiteraard grafisch nog mooier zal zijn en is deze titel een zeer goede pick-up voor je nieuwe systeem. Mocht je deze nog niet hebben: geen nood, want wie nu voor de huidige generatie consoles de game koopt kan dadelijk op de nieuwe GRATIS!! ja GRATIS!! upgraden en dus ook daar van de grafische pracht en praal genieten zonder dat je de game nog een keer moet kopen, en dat is in mijn ogen een mooie deal.

Tot slot is er uiteraard ook de audio die graag wil aanhalen, want zoals altijd speelde ik de game met de Plantronics RIG400HS Dolby Atmos (recensie) en boy oh boy wat een ervaring is dit met deze game. De details zijn mindblowing, of je nu op een berg staat en de wind om je oren vliegt, je een plundering doet en de chaos van oorlog van alle kanten om je heen hoort inclusief knetterend vuur van de huizen die in de fik staan of door een nachtelijk moeras sluipt met watergeluid en krekels rond om je heen hoort. Oja, ook met het varen in je longboat is een streling voor je oor; hout wat je hoort kraken, touwen die aanspannen boven en om je heen en terwijl het water klotst is een ervaring en beleving. Nu denk je, ja leuk RDJ met je fancy pansy headset: ik heb alleen een HDTV en wil weten hoe het geluid daaruit klinkt. Nou, dat heb ik uiteraard ook even getest en dat is dik in orde, maar voor nog geen 60 euro kan je de genoemde headset in huis halen en ik garandeer je dat je nooit meer anders wil gamen. Maar goed, ik dwaal nu af.