Review: Far Cry 6

RDJ134 12 oktober 2021 om 00:00 uur

De Far Cry-franchise gaat alweer sinds 2004 mee en heeft zes officiële delen en meerdere spin-offs gekregen. Deze serie is nog altijd zeer geliefd bij ons gamers, omdat deze in de loop der jaren de nodige veranderingen heeft doorgemaakt en zich ook bediende van een set vaste regels die het juist allemaal wat vertrouwder maakte voor de fans. Nu moesten we even twee jaar wachten op een nieuw deel en deze is er nu gekomen, en daarin keert de franchise terug naar zijn roots, namelijk een groot tropisch eiland van Cuba... ik bedoel Yara.



Yara is een prachtig tropisch eiland waar dictator Antón Castillo (de stem en beeltenis van Giancarlo Esposito, bekend van zijn iconisch rol als Gustavo ‘Gus' Fring in Breaking Bad) met harde hand het eiland onder zijn controle houdt en zijn bevolking aan de dwangarbeid zet om Viviro te oogsten. Dit is een medicijn tegen kanker die zit in de tabak die op het eiland groeit en de mensen die er aan werken zelf ook ziek maakt en kanker krijgen. Hierdoor vluchten sommigen van het eiland af en komen anderen in opstand tegen het regime van Castillo door lid te worden van een guerrillagroepering die een kansloze strijd voeren tegen een zwaar bewapend leger (Fuerzas Nacionales de Defensa aka de FND) met tanks en helikopters.

In deze shitstorm spreken drie oude vrienden met elkaar voordat ze vertrekken naar Amerika om daar een normaal leven te hebben. Dus komen ze nog één keer bij elkaar en zien we Dani Rojas (jij, de speler), Lita Torres en Alejo Ruiz op een dakterras toosten op het nieuwe leven dat in Miami op ze wacht en het enige wat ze er voor hoeven te doen is die avond de boot pakken. Alleen valt het licht uit en begint de FND zich door de straten van Esperanza te bewegen en burgers op te pakken voor de werkstraf of zoals ze het zelf noemen: de loterij. Tijdens deze razzia kan Alejo zijn mond niet houden en gooit met een flesje naar het leger toe en moet deze actie met een kogel door het hoofd bekopen en slaan Dani en Lita (die samen in het weeshuis zijn opgegroeid) op de vlucht naar de boot die ze maar net kunnen halen en denken in veiligheid te zijn.



Alleen wordt al heel erg snel de boot onderschept door de FND die op zoek zijn naar een specifiek persoon en daarom is niemand minder dan Antón Castillo er zelf bij. Want zijn 13-jarige zoon Diego Castillo zit tussen de vluchtelingen in verstopt, want ook deze wilt aan zijn wrede vader ontsnappen die hem klaarstoomt voor het dictatorschap en laat hem de meest gestoorde dingen doen en test hem continue voor zijn loyaliteit. Tijdens het verlaten van het schip geeft Castillo de order om iedereen aan boord te vermoorden en opent de FND het vuur op het schip die zinkt en is het Dani die het zonder kleerscheuren weet te overleven en aanspoelt op een verlaten strand. Alleen Lita is zwaargewond en vraagt in haar laatste adem of hij contact wilt zoeken met de verzetsgroep Libertad, waar zij lid van was en een vriendje had.

Dit is voor ons spelers het begin van een avontuur die zijn weerga niet kent. Jij, Dani, moet zich bewijzen voor Libertad en door je militaire achtergrond en tactische kennis ben jij de aangewezen man of vrouw (je hebt genderkeuze als je het spel begint) die inspiratie brengt, die mensen hoop en de moed geeft om op te staan tegen de dictator en het eiland terug te veroveren in een heuse guerrillaoorlog waarbij je bondgenoten en gezelschapsdieren (Amigo's, maar daar kom ik zo op terug) aan je zijde krijgt en laten zien dat vrijheid niet vanzelfsprekende is, doordrenkt is met bloed en opoffering.



Fookin' hell, wat een ongelofelijk toffe game is dit, en dat hoor je mij bijna zelden tot nooit zeggen. Maar ik heb serieus genoten van elke moment dat ik speelde en vlogen uren voorbij alsof het minuten waren. Het verhaal is zo sterk, humor en een heerlijke gameplay die vertrouwd en toch weer vernieuwend is. Ubisoft heeft haar best gedaan om het allemaal weer een beetje fris en vooral humoristisch te maken, hoewel er ook hele serieuze en zelfs verontrustende dingen gebeuren. Want Far Cry 5 (recensie) was echt extreem deprimerend en ongelofelijk donker te noemen en is deze vrolijkere toon zeer aangenaam. Geheel volgens Far Cry-traditie verander je van een normaal rustig persoon in een moordmachine die wraak neemt voor de dood van zijn vrienden en tegelijk ook de hoop is voor een heel eiland.

Far Cry 6 speelt heerlijk weg vanaf het moment dat je begint met spelen, en unlock je heel rustig aan je eerste wapens (hoe die er in het echt uit zien kan je hier bekijken) en uitrusting. Deze keer geen skilltrees meer, al deze perks en skill krijg je bijna vanuit huis mee en daardoor hoef je niet zoals in de voorganger op jacht te gaan om je uitrusting te verkrijgen. Wel zal je grondstoffen als benzine, ijzer, kruit en meer moeten verzamelen om je wapens en basis uit te bouwen en kan je met verdiend of gestolen geld dingen voor je gear kopen. Het jaagelement is overigens nog wel aanwezig en kan je gedode dieren verkopen of ruilen tegen grondstoffen.



Ik noemde daarnet al even de basis: tijdens je avontuur zal je diverse provincies aandoen waar je een basis tot je beschikking hebt. Dit moet je zien als een soort van hub waar je opdrachten kan aannemen, mee kan doen aan hanengevechten en dit is hilarisch omdat dit echt gaat als een soort van Street Fighter, hoewel dierenleed natuurlijk niet iets grappigs is. Hopelijk snap je wat ik bedoel. Dan is er je werkbank waar je wapens en voertuigen kan aanpassen en als je genoeg grondstoffen hebt je ook upgrades kan maken en toewijzen aan je spullen. Maar wat ook erg belangrijk is, zijn je Facilities. Dit zijn kleine gebouwen die allemaal hun voordeel hebben. Je kan er maar twee kiezen, dus moet je dit (zeker in het begin) wijselijk doen. Maar goed, deze facilities zoals de Hideout Network laat je niet alleen paden zien die je kan nemen om de FND checkpoints te ontlopen, maar ook de mogelijkheid geven om daar fast travel points te kopen wat weer tijd scheelt.

Elke facility heeft nog een unlock zoals bijvoorbeeld wingsuit of de mogelijkheid voor speciale wapens (die je ook kan vinden tijdens het spelen) te kopen. Zoals ik zei: kies wijselijk of check één van de vele YouTube-video's die je wijzen op de beste combinatie. Persoonlijk koos ik zelf na eerst alles goed te lezen. Maar goed, genoeg hierover, want ook in je basis is er een Los Bandidos-hub waar je andere guerrilla's op pad kan sturen voor missies die dan terug keren met loot, wapens en geld en ook hier geldt dat je goed moet opletten wie je waar aan het werk zet. Dan wil ik je tot slot ook nog even wijzen op de special operations. Hierbij ga je naar een gebied toe waar je een korte opdracht moet uitvoeren. Denk aan het stelen van een klein chemisch wapen dat steeds gekoeld moet worden met water en je zo onder tijdsdruk komt terwijl je vecht voor je leven. Dit is een leuke afwisseling van de normale gameplay.



Over gameplay gesproken: dit is vrij standaard. Je krijgt je opdracht als ga daarheen, steel dit of dat, verover militaire basissen en checkpoints, et cetera. Maar naast een standaard, maar zeer uitgebreid wapenarsenaal bestaande uit de bekende schietijzers die in elke game zitten is er nog de Supremo Backpack en dit ding moet je bouwen met plutonium. Ja, je leest het goed. Deze radioactieve stof verover je op de FND-basissen en dat gaat meestal niet zonder slag of stoot. Anyway, de Supremo is niet één wapen, de eerste die je zal krijgen schiet raketten en zo kan je luchtafweer en zelfs tanks uitschakelen. Nadeel is dat deze dan vrij lang moet afkoelen. Andere varianten die je kan bouwen schieten gif af op je tegenstanders, laten je vijanden door de muren zien en met één kan je zelfs een double jump doen. Dus voor iedereen is er wel een Supremo die past bij zijn speelstijl.

Over stijl gesproken: er vallen ook de nodige wapenskins en pakjes vrij te spelen. De laatstgenoemde zijn niet alleen cosmetisch maar komen vaak ook met een perk als brandweerbaarheid en dat is handig als je met een vlammenwerper aan de slag gaat. Doe je dit zonder brandwerende handschoenen, dan sta je in no-time zelf in de fik. Sommige kledingstukken zorgen bijvoorbeeld weer voor meer ammo. Dit is een systeem dat Ubisoft overigens al heel erg lang bij Division en Ghost Recon gebruikt.

Nu ik bijna op drie pagina's tekst zit en de recensie wil afronden, zou ik je bijna vergeten te vertellen over je Amigo's. Dit zijn je gezelschapsdieren die je helpen in je strijd, iets wat ook in de vorige Far Cry-games aanwezig was. Deze keer heb je er een groot aantal standaard in je game en als je een uber 1337 ultimate editie neemt krijg je er een paar extra. Voor de mensen die de gewone versie hebben zijn er een aantal te vinden en te unlocken. Zo krijg je als eerste Guapo, een krokodil die je kan uitrusten met diverse pakjes. Deze valt vijanden voor je aan en komt als dank soms een lichaamsdeel brengen. Zo is er nog Chorizo, het schattige invalide hondje die mensen afleidt waardoor je deze kan ombrengen. Of Chicharron: een vechthaan die... tegenstanders letterlijk te lijf gaat. En dan Boom Boom die veel fans van Far Cry 5 blij zal maken, want dit is Boomer van wie we allemaal viel hielden en menig fan een traantje wegpinkte toen in Far Cry New Dawn (recensie) zijn graf werd gevonden. Dit is slechts een kleine greep uit een prachtige pluimage aan Amigo's die hun naam eer aan doen.


Reageer